DZIEJE KATECHEZY
Poznanie
historii katechezy:
-
pozwala głębiej
wniknąć w jej naturę oraz lepiej poznać jej funkcje w całokształcie
misji Kościoła;
-
uświadamia
jej potrzebę i nieodzowność w życiu Kościoła;
-
pozwala
dostrzec ciągłość posługi katechetycznej w dziejach Kościoła;
-
zabezpiecza
przed popełnianiem błędów poprzedników;
-
pozwala
owocnie wykorzystywać ich osiągnięcia.
Ważne
okresy w dziejach katechezy:
1. Jezus Chrystus jako Katecheta
2. Katecheza w czasach apostolskich
3. Katecheza epoki patrystycznej
4. Św. Augustyn i De catechizandis rudibus (399 r.)
5. Katecheza w Średniowieczu
6. Katecheza po Soborze Trydenckim
7. Katecheza w Oświeceniu
8. Neoscholastyka i katecheza w XIX wieku
9. Kierunki katechetyczne w XX wieku
10.
Katecheza w Polsce w XX wieku
KIERUNKI
KATECHETYCZNE
XX
WIEKU
|
Kierunek
|
Dydaktyczny
|
Pedagogiczny
|
Kerygmatyczny
|
Antropologiczny
|
Hasło
|
ważna metoda!
|
ważny uczeń!
|
ważna treść
- kerygma!
|
ważny człowiek
i jego
problemy!
|
Czas
|
początek
XX wieku
|
okres
międzywojenny
|
1930-1960
(w Polsce od 1960)
|
od
1962 roku
|
Przedstawiciele
(Polska)
|
Walenty
Gadowski
Wincenty
Zaleski
(później)
|
Zygmunt
Bielawski
Józef
Boczar
|
Franciszek
Blachnicki
Jan
Charytański
|
Mieczysław
Majewski
Roman
Murawski
|
Cel
|
Wiara
przez wiadomości
|
rozwiązywanie
religijnych problemów
|
odpowiedź
na Boże wezwanie
|
dojrzała
postawa wiary otwartej na świat
|
Treść
|
streszczona
teologia
|
problemy
katechizowanych
|
Objawienie,
kerygmat
|
codzienne
doświadczenia
|
Metoda
|
monachijska
– stopni formalnych
|
stopni
formalnych opartych o proces myślenia
|
otwarcie
na słowo Boże; Dzielenie się
Ewangelią
|
Dialog;
Ewangeliczna
Rewizja Życia
|
Struktura
|
1.
Przygotowanie
2.
Pogląd(y)
3.
Wyjaśnienie
4.
Utrwalenie
5.
Zastosowanie
|
1.
Zetknięcie z trudnością
2.
Określenie jej
3.
Hipotezy
rozwiązania
4.
Wnioski
do działania
5.
Działanie
|
1.
Obwieszczenie słowa
2.
Wspólnotowe rozważenie
3.Urzeczywistnienie
słowa (działanie)
|
1.
Doświadczenie (widzieć)
2.
Interpretacja w świetle Objawienia (ocenić)
3.
Odpowiedź (działać)
|
Rola
katechety
|
nauczyciel
z autorytetem
|
przewodnik
duchowy
|
herold,
posłany, świadek
|
świadek
i przyjaciel
|
Wprowadzenie
katechezy do szkoły w 1990 r. wywołało liczne dyskusje. Wysuwano wiele
argumentów przemawiających „za” albo „przeciw” katechezie szkolnej
(szkolnemu nauczaniu religii katolickiej). Niektóre z tych argumentów
zdezaktualizowały się (np. teza o zwiększeniu się nietolerancji w szkole),
inne nabrały większego znaczenia (np. problem zeświecczenia katechezy).
Rozmowy wokół szkolnej lekcji religii przy różnych okazjach wciąż na nowo
są i będą podnoszone. Ważne jest, by katecheci sami mieli jasne stanowisko i
– dostrzegając problemy – umieli jednocześnie sobie i innym
uzasadnić znaczenie takiej działalności. Najważniejsze z tych argumentów
zostały zestawione poniżej.
Argumenty
„przeciw” szkolnej katechezie:
-
religia
straci swój sakralny charakter (banalizacja problematyki, trudność przeżycia
w szkole doświadczenia religijnego, sprowadzenie katechezy do roli przedmiotu,
katechety do funkcji nauczyciela, „jakość przejdzie w ilość”),
-
instytucjonalny
przymus spowoduje lekceważenie katechezy,
-
negatywne
oceny szkoły wpłyną na jakość katechezy,
-
zmniejszy
się dojrzałość w decydowaniu o udziale w katechezie,
-
powiększy
się niebezpieczeństwo dezintegracji parafii jako środowiska wychowawczego,
-
brak
styczności dzieci i młodzieży z własną parafią,
-
brak
właściwego przygotowania organizacyjnego i kadrowego,
-
brak
przygotowania teologicznego i dydaktycznego katechetów,
-
zniszczenie
wieloletniego dorobku katechezy parafialnej,
-
zbytnie
uzależnienie finansowe od władz świeckich,
-
większe
problemy organizacyjne dla szkół,
-
„szkoła
nie jest miejscem religijnego wychowania”.
Argumenty
„za” szkolną katechezą:
-
większy
wysiłek i solidniejsza formacja katechetów,
-
większe
możliwości zatrudnienia teologów świeckich,
-
większa
stymulacja poziomu dydaktycznego katechezy,
-
wkomponowanie
w inne zajęcie, systematyczność i punktualność,
-
lepsza
baza dydaktyczna (programy, podręczniki, pomoce itd.),
-
zwiększone
bezpieczeństwo katechizowanych,
-
„odciążenie”
parafii („duszpasterze do duszpasterstwa”),
-
zwiększony
zasięg (98% szkoły podstawowe i ok. 90% średnie),
-
przeciwdziałanie
na szerszą skalę ignorancji religijnej,
-
większa
szansa na jedność środowisk wychowawczych (rodziny, szkoły i Kościoła),
-
prawo
rodziców do religijnego wychowania własnych dzieci,
-
prawo
uczniów do takiej formy nauczania i wychowania.
|