KATECHETYKA
FUNDAMENTALNA
5.
Katecheza w Średniowieczu
Rodzina.
Średniowiecze przejęło od starożytności, że nauczanie i wychowanie
dzieci dokonuje się w rodzinie. Dlatego Kościół zabiegał przede wszystkim o
katechezę rodziców. „W średniowieczu matki były najlepszymi domowymi
proboszczami i biskupami, gdyż one przekazywały prawdy wiary i przykazania”.
Na rodzicach spoczywał obowiązek religijnego wychowywania dzieci. Rodzice i
chrzestni mieli nauką i przykładem życia zakładać fundamenty dla katechezy
kościelnej. Powstały podręczniki zawierające wskazówki, jak uczyć
pacierza, prawd wiary, uczestnictwa w obrzędach liturgicznych, jak upominać
i karać. Przy spowiedzi rodzice byli rozliczani z tego obowiązku i dodatkowo
pouczani.
Szkolnictwo kościelne. Choć
szkolnictwo kościelne przeżywało wówczas swój rozkwit, tylko niewielki
procent dzieci uczęszczał do szkół. W Średniowieczu istniało wiele
szkół klasztornych, głównie dla kształcenia śpiewaków i przyszłych
duchownych. Nauczycielami byli zakonnicy, a językiem wykładowym łacina.
Przy klasztorach (np. Sankt Gallen, Chartres i Fulda) organizowano tzw.
„szkoły zewnętrzne” (externa)
dla młodzieży świeckiej (również dla dziewcząt). Rozwijały się również
szkoły katedralne i kolegiackie, za które odpowiadał biskup i jeden z członków
kapituły zwany „scholastykiem”. Najstarsze szkoły katedralne: Rzym,
Lyon, Reims, Padeborn i Magdeburg. Od XIII w. zaczęły pojawiać się
szkoły ludowe, co stanowiło okazję do otrzymania bardziej systematycznego
pouczenia religijnego. Nauczycielem byli świeccy. Pojawiły się tendencje,
aby zobowiązać kapłanów do systematycznego nauczania religii wszystkich
dzieci (tak postanawiały m.in. niektóre synody we Francji), były to jednak
odosobnione próby, które się wówczas nie przyjęły.
We wszystkich typach szkół nauka była prowadzona na 2 poziomach: trivium
(gramatyka, retoryka, dialektyka), po którym absolwent umiał czytać, pisać i
posługiwać się łaciną, oraz quadrivium
(arytmetyka, muzyka, astronomia, geometria). Podstawową metodą nauczania była
memoryzajca (formuł katechizmowych i modlitw) oraz dedukcja. W XIII wieku
zaczęły podupadać szkoły katedralne i klasztorne, a z nimi nauczanie
katechetyczne. Ich miejsce zajęły szkoły miejskie (szkoły łacińskie) i uniwersytety
(pierwsze we Włoszech). W swych programach uniwersytety pielęgnowały szczególnie
języki rodzime i nauki praktyczne.
Parafia. Katecheza parafialna
odbywała się podczas Mszy świętych i nabożeństw. W miejsce starożytnego
katechumenatu weszły (V-VII wiek) tzw. „scrutinia”. Były to badania
przeprowadzane przez duszpasterzy nad kandydatami do chrztu, z którymi łączył
się pewne obrzędy i egzaminowanie nowonawróconych (dla starszych). Dorosłych
przygotowywali prywatnie katecheci i rodzice chrzestni. W epoce karolińskiej
(VIII w.) przywrócono katechumenat w formie szczątkowej (7-40 dni). Wyjaśniano
„Credo” i „Pater noster” oraz nakazywano pamięciowe przyswajanie
modlitw. Wskazywano na różnice pomiędzy drogami światła i ciemności,
dobra i zła, cnoty i grzechu. Pouczano o sakramentach, kulcie świętych
i praktykach kościelnych.
Po Soborze Lateraneńskim IV (1215 r.) większy akcent położono na katechizację
dzieci. Zobowiązano je do sakramentu pokuty. Rachunek sumienia prowadzono w
oparciu o grzechy główne i Dekalog.
Rozwijało się kaznodziejstwo misyjne i przedstawienia religijne (misteria,
jasełka). Nauczanie parafialne koncentrowało się wokół Mszy świętej i
spowiedzi. Przybierało dwie formy: exhortatio
(pouczenie, którego udzielał proboszcz podczas niedzielnej sumy: odrecytowanie
i wyjaśnienie „Credo” oraz „Pater noster”, później „Zdrowaś
Maryjo” i Dekalogu) oraz predicatio
(kazania). Nauczaniu słownemu towarzyszyła architektura i wystrój kościoła.
Obrazy biblijne (słynna Biblia
pauperum), rzeźby, witraże, stacje Drogi Krzyżowej sprzyjały wyjaśnianiu
trudnych katechetycznych treści oraz lepszemu przyswajaniu przez ludzi
prostych.
Państwo. Ważnym momentem dla
katechezy średniowiecznej był fakt, że całe środowisko społeczne było
przeniknięte treściami religijnymi (np. koronacja króla, pasowanie na
rycerza, działalność bractw i cechów, szkoły ludowe). W całym średniowieczu
utożsamiano społeczeństwo z chrześcijaństwem. Wszystko, co dotyczyło państwa
odnosiło się także do Kościoła i odwrotnie. Chrzest w tych warunkach był
nie tylko podstawą przynależności do Kościoła, lecz także tytułem do
nabycia praw obywatelskich.
Cechy
katechezy średniowiecznej: