KATECHETYKA
FUNDAMENTALNA
7.
Katecheza w Oświeceniu
Początki szkolnej lekcji religii.
W okresie Oświecenia władze świeckie wydawały rozporządzenia zmierzające
do objęcia nauczaniem szkolnym wszystkich dzieci (np. przepisy weimarskie z
1619 r., Komisja Edukacji Narodowej 1773 r., Rewolucja Francuska 1791 r.). W
XVIII wieku katecheza stała się przedmiotem obowiązkowym w szkole publicznej
(państwowej). Kościół został zepchnięty z patronatu nad szkolnictwem
i z całości kształcenia dzieci zdołał zachować jedynie lekcje religii. Rządy
różnych państw wyrażały zgodę na nauczanie religii w szkole z dwóch
powodów: ze względu na presję społeczeństw (w większości
katolickich) oraz z politycznego wyrachowania (katecheza miała wychowywać
dobrych obywateli).
Korzyścią nowego układu było objęcie katechizacją wszystkich dzieci
uczęszczających do szkoły. Unormowana i systematyczna nauka szkolna umożliwiała
zastosowanie większego wymiaru religijnego nauczania, czego domagano się już
wcześniej ze względu na słabnące religijne oddziaływanie rodziny i
parafii. Pozytywnym skutkiem nauczania religii w szkole było także zapewnienie
dzieciom pewnej harmonii wychowawczego oddziaływania – lekcja religii
wpisywała się w całokształt szkolnego wychowania. Katecheza szkolna korzystała
z rozwoju pedagogiki, dydaktyki i metodyki.
Z drugiej strony, stając się jednym ze szkolnych przedmiotów,
katecheza traciła swój charakter sakralny i kerygmatyczny. Ograniczając się
w wielu wypadkach jedynie do przekazu wiedzy, pogrążała się w
intelektualizmie. Władze szkolne i świeckie dążyły do stopniowego
uniezależnienia się od wpływów Kościoła. Wyodrębnienie katechezy
dzieci i umieszczenie jej w szkole spowodowało równoczesny zanik
katechezy parafialnej (dorosłych).
Pod wpływem ideologii Oświecenia zmieniało się rozumienie natury i celu
katechezy. Próbowano – bezskutecznie – oprzeć nauczanie na religii naturalnej
(naturalizm abstrahujący od chrześcijaństwa). Podobnie wychowanie moralne
miało polegać na wprowadzaniu w zasady etyki naturalnej. Wąsko rozumiano
zadania lekcji religii jako nauczanie moralności czy pouczenie o obowiązkach
religijno-moralnych (moralizm). Chciano pozbawić nauczanie religijne jej
funkcji inicjacyjnej (wprowadzającej i wtajemniczającej w prawdy wiary chrześcijańskiej).
Uczeń miał być prowadzony w ten sposób, by tkwiące w nim pojęcia moralne
i religijne sam wyprowadzał i „dopracowywał się najwyższego stopnia
kultury moralnej” (metoda Sokratesa).
Pismo święte było wykorzystywane jako „skarbiec przykładów”
religijno-moralnych i traktowane nie jako źródło katechezy, lecz jedynie
potwierdzenie treści katechetycznych. Równocześnie pojawiły się głosy
przeciwne racjonalizmowi (bp Jan Baptysta Hirscher, szkoła tybindzka), które
podkreślały, że katecheza jest nauką o zbawieniu, którego nie sposób
przekazać w definicjach. Źródłem katechezy powinna pozostać Biblia (nie
katechizm), a istotą powinien być przekaz żywego słowa Bożego.
Charakterystyka
katechezy Oświecenia: