KATECHETYKA
FUNDAMENTALNA
8.
Neoscholastyka i katecheza XIX wieku
Silny proces dechrystianizacji ogarnął Europę. W Kościele dominowały
działania obronne przed wypaczeniami teologicznymi okresu Oświecenia (liberalizm,
racjonalizm, modernizm). Oficjalną nauką Kościoła stała się neoscholastyka
i jej metody (nauka precyzyjnie zdefiniowana i logicznie usystematyzowana).
Odwoływano się do św. Bonawentury, św. Tomasza czy Dunsa Szkota.
Pod wpływem neoscholastyki próbowano odbudować katechezę tradycyjną
według kategorii całkowitości, poprawności i jasności sformułowań. Katecheza
została sprowadzona do przekazu wiedzy religijnej wyrażonej w ścisłych
teologicznych sformułowaniach i teologicznym języku, także układem treści
odzwierciedlała teologię naukową. Materiał katechizmowy miał układ
logiczny, dzielony na traktaty (zgodnie z teologią systematyczną). Nieskomplikowana
metodyka katechezy znowu opierała się na toku dedukcyjnym, który polegał na
analizowaniu i wyjaśnianiu teologicznych pojęć (egzegetyczny albo wyjaśniający
model katechezy): „dokładnie trzymać się słów katechizmu”, „treść
katechizmu jest na tyle bogata, że nie potrzeba poza nim szukać materiału”,
„przeczytać, dokładnie przeanalizować, wyjaśnić”, „od czasu do
czasu skierować jakieś słowo do serc dzieci, jednakże bez głoszenia długich
kazań”.
W roku 1847 ukazał się obszerny, niemiecki katechizm jezuity Józefa Deharba
przeznaczony dla dorosłych. W niedługim czasie autor opracował cztery krótsze
wersje dla różnych poziomów szkół, w tym słynny „Mały Katechizm”.
Katechizm Deharba mimo drobnych zmian w licznych wydaniach zachował ten
sam układ treści i przekaz prawd wiary w postaci pytań i odpowiedzi
(ścisłych teologicznych definicji). Został przyjęty w większości krajów
Europy, a także w krajach misyjnych (Chiny, Indie). Stał się inspiracją
dla wielu katechizmów wydawanych w XIX i XX wieku.
Struktura katechezy neoscholastycznej:
1. Pod koniec poprzedniej lekcji uczniowie odczytywali z katechizmu
określoną ilość pytań i odpowiedzi, zadanych następnie do pamięciowego
przyswojenia. Katecheta wyjaśniał przy tym nieznane pojęcia, by w miarę możliwości
memoryzacja łączyła się ze zrozumieniem.
2. Właściwa lekcja rozpoczynała się od odpytania zadanych formuł
katechizmowych. Następnie katecheta wyjaśniał dokładnie treści poszczególnych,
wyuczonych na pamięć definicji. Następowała krótka zachęta do dobrego życia
w oparciu o zasady podane w katechizmie i podanie kolejnej partii obowiązującego
materiału.
Charakterystyczne było uczenie się na pamięć określonych formuł.
Materiał dzielony był na pytania i odpowiedzi przewidziane na daną jednostkę
lekcyjną. Wychodzono od definicji, którą wyjaśniano, od abstrakcji do
konkretu (metoda dedukcyjna). Katechezę neoscholastyczną cechował znaczny
intelektualizm, podejście logiczne górowało nad psychologicznym.
Cechy katechezy neoscholastycznej: