KATECHETYKA
FUNDAMENTALNA
3.
Katecheza epoki patrystycznej
Katechezę czasów patrystycznych dokumentują liczne pisma, m.in.: Didache, Apologia św.
Justyna, De baptismo Tertuliana, Traditio
apostolica Hipolita Rzymskiego, Nauki
dla katechumenów i Katechezy
mistagogiczne Cyryla Jerozolimskiego, Pedagog
Klemensa Aleksandryjskiego, De catechizandis
rudibus Augustyna. Na ich podstawie dowiadujemy się o katechecie (właściwym
był biskup, później ustanowiono urząd „katechety”, który pełnili kapłani
i świeccy), o katechizowanych (dorośli – katechumeni), o treści
(katecheza misyjna – prawdy wiary, nauka moralna), o metodzie (forma podająca,
opowiadanie i wykład, przykłady z Pisma świętego, sprawdzenie w formie
pytającej), o szkołach (Aleksandria, Cezarea, Antiochia, Rzym, Kartagina
i inne) oraz o środowiskach katechetycznego nauczania.
Katechumenat
W Kościele pod koniec II wieku powstają zorganizowane formy przygotowania
do przyjęcia chrześcijaństwa zwane katechumenatem. „Katechumenat był instytucją wychowawczą starochrześcijańskiego
Kościoła, w której przez systematyczną naukę i wychowanie
przygotowywano wszystkich, którzy przez przyjęcie chrztu św. pragnęli stać
się członkami Kościoła” (J. Dajczak). Przygotowanie było dłuższe,
kilkuetapowe. Odpowiednim etapom odpowiadały określone rodzaje katechez. Miały
charakter zbiorowego nauczania, prowadzącego do zbiorowo udzielanego chrztu.
Katechumenat stał się szkołą katechetyczną i obejmował następujące
etapy:
a.
przyjęcie do katechumenatu:
-
kandydat zgłaszał się z poręczycielem, który zapewniał o dobrych
intencjach zgłaszającego się i wyrażał gotowość opieki nad
kandydatem,
-
nauczyciel robiąc egzamin wstępny badał czystość intencji
kandydata (motywy) i jego zdolność do słuchania słowa Bożego,
informował o zakazie wykonywania niektórych zawodów, po czym następowało
pierwsze pouczenie,
-
naznaczano kandydata znakiem krzyża, podawano poświęconą sól,
nakładano ręce. Przyjętych nazywano „accedentes” (przystępujący, kandydaci);
b.
przygotowanie dalsze – zwykle 3 lata:
-
spotkania odbywały się najczęściej raz w tygodniu przed
zgromadzeniem wiernych na liturgii (brali udział w liturgii Słowa, dawniej
nazywanej „mszą katechumenów”),
-
formacja wieloaspektowa: nauczanie prawd wiary, inicjacja
liturgiczna, biblijna i modlitewna, poznawanie zasad życia chrześcijańskiego.
Każda katecheza kończyła się modlitwą – egzorcyzmem i nakładaniem rąk,
-
ten etap kończył się egzaminem tzw. „osądzeniem”,
sprawdzeniem dotychczasowego życia katechumena. Jeżeli jego codzienne życie
było zgodne z nauką Chrystusa i zdołał wyzbyć się starych nawyków, to mógł
wkroczyć w ostatni etap przygotowania. Badanie kandydata było bardzo dokładne.
Musiał przedstawić dowody, że nie żyje jak poganin i zachowuje
przykazania („wpierw żyć po chrześcijańsku, a potem dopiero
chrzest” – Tertulian).
c. przygotowanie bliższe (czas Wielkiego
Postu):
-
jeżeli egzamin był pozytywny, to sam biskup wpisywał imię przyszłego
ochrzczonego do księgi i od tej chwili nazywał się „electus” (wybrany)
lub „illuminatus” (oświecony – na Wschodzie)
-
codziennie nakładano na niego ręce (umocnienie w walce z
szatanem),
-
omawiano szczegółowo zagadnienie grzechu, chrztu i symbolu wiary,
-
w Wielkim Tygodniu:
·
Czwartek – kąpiel liturgiczna,
·
Piątek – post przedchrzcielny,
·
Sobota – intensywna modlitwa i obrzędy
pełne nadprzyrodzonej symboliki (nakładanie rąk przez biskupa, dmuchanie w
twarz, znaczenie czoła, uszu i nosa krzyżmem, nocne czuwanie, słuchanie słowa
Bożego, pouczenie biskupa),
·
Niedziela – chrzest, bierzmowanie i Eucharystia.
Na przełomie IV i V wieku nastąpiło osłabienie instytucji katechumenatu,
spowodowane z jednej strony znaczną liczbą kandydatów (potrzeba uproszczenia
rytu), a z drugiej bardzo surową dyscypliną pokutną, która powstrzymywała
wielu przed przystąpieniem do chrztu. Rozpowszechniła się także praktyka
chrztu dzieci.
Od VI wieku zanika katechumenat, gdyż świat grecko-rzymski był już
chrześcijański i chrzty dorosłych raczej się nie zdarzały. W nielicznych
wypadkach udzielano pogłębionych nauk już po chrzcie. Chrześcijańska
inicjacja uległa przeobrażeniu: katecheza nie służyła już jako
przygotowanie katechumenów do chrztu, lecz stała się pouczeniem dla
ochrzczonych i wprowadzeniem ich w życie chrześcijańskie. Nie
istniała w tym okresie praktyka instytucjonalnej katechezy dla ochrzczonych
dzieci. Ich religijne wychowanie odbywało się w rodzinie.
Cechy
katechezy wczesnochrześcijańskiej: