KATECHETYKA
FUNDAMENTALNA
10.
Katecheza w Polsce w XX wieku
Druga Rzeczpospolita.
W Polsce, w okresie międzywojennym nauczanie religii odbywało się w
wymiarze 2 godzin tygodniowo. Treść obejmowała dogmatykę, teologię
moralną i historię Kościoła. Konstytucja Marcowa (17.03.1921 – art. 120)
zapewniała w szkołach państwowych obowiązkową naukę religii dla
wszystkich uczniów do 18 roku życia. W Konkordacie z 1925 r. artykuł
XIII potwierdzał obowiązkowość nauki religii (2 godziny tygodniowo);
katechetów obsadzał Kościół z aprobatą władz świeckich (misja kanoniczna);
istniała możliwość prowadzenia przez Kościół szkół prywatnych; sprawą
Kościoła było ujednolicenie planów, programów i podręczników; za
nauczanie religii odpowiedzialna była Komisja Szkolna Episkopatu Polski.
Pierwsze lata powojenne. Po
wojnie rozpoczęły się trudności. Komuniści nie odważyli się od razu na
frontalny atak wobec Kościoła. We wrześniu 1945 r. „wymówiono”
konkordat, pozbawiając szkolne nauczanie religii podstawy prawnej. Rozpoczął
się proces laicyzacji szkoły. 13 września 1945 r. Minister Oświaty
wydał okólnik, w którym stwierdził, że religia w nauczaniu szkolnym
nie jest obowiązkowa. Mimo tego, zgodnie z tradycją przedwojenną, uczono jej
w dalszym ciągu. Program (na podstawie przedwojennego) opracowała strona
kościelna, a zatwierdziło ministerstwo.
Proces laicyzacji pogłębiał się przez różnego rodzaju szykany wobec
dzieci, młodzieży i rodziców. Mimo protestów ograniczono religię do 1 godziny,
rozpoczęto usuwanie ze szkół prefektów, katechetów, katechetek i sióstr
zakonnych (1948 r.). W imię „naukowego światopoglądu” i „wolności
wyznania” usuwano religię w cień („milcz w sprawie religii”). Na mocy
kompromisowego porozumienia między rządem i Episkopatem (14.04.1950) biskupi
zobowiązali się do lojalności wobec państwa, mieli odciąć się od
podziemia i nie występować przeciw kolektywizacji. W zamian za
to rząd deklarował utrzymanie nauki religii w szkołach (pkt 10), istnienie
zakonów, wolność dla szkół katolickich i KUL, prasy, stowarzyszeń, kultu.
Był to pierwszy tego typu akt w państwach komunistycznych. Mimo
„porozumienia” w dalszym ciągu usuwano katechetów nie zważając na
protesty biskupów.
Rozpoczęło się umacnianie więzi z kościołem parafialnym
(„Dziecko dwa razy w kościele”: nabożeństwa, spotkania). W adwencie
1950 r. pojawiła się koncepcja tzw. „katechezy zsynchronizowanej” (ks.
Piotrowski i Warszawski Wydział Nauki Chrześcijańskiej), polegająca na ścisłej
współpracy rodzinno-parafialnej i na korelacji kazań niedzielnych i
katechezy parafialnej. W czasie wakacji głoszono kazania w oparciu o
sylwetki świętych.
Konstytucja PRL (22 lipca 1952) gwarantowała wolność religijną, lecz
nie poprawiło to sytuacji nauczania religii w szkole. Z wielu placówek wycofano
lekcję religii (naciski na rodziców), zaogniła się kampania przeciw Kościołowi
(aresztowano ok. 900 księży), działali „księża patrioci”, likwidowano
katolickie wydawnictwa i szkoły. W lutym 1953 r. Rada Państwa uchwaliła dekret
o obsadzaniu duchownych stanowisk kościelnych, na co zareagowali biskupi
w podpisanym przez Prymasa memoriale („Rzeczy Bożych na ołtarzach
cesarza składać nam nie wolno. Non possumus!”). 25 września
Prymas zostaje aresztowany. W roku szkolnym 1955/1956 nie było nauczania
religii niemal we wszystkich liceach i w około 70% szkół podstawowych.
Powszechna stawała się praktyka katechezy parafialnej.
W okresie zmian politycznych po Październiku 1956 r. na mocy nowego
porozumienia (4.12.1956 r. – punkt 2) lekcja religii stała się przedmiotem
nadobowiązkowym (na pisemne życzenie rodziców), po obowiązkowych godzinach.
Katecheci nie mogli być nauczycielami przedmiotów świeckich, nie należeli
do Rady Pedagogicznej, a ich etat wynosił 30 godzin.
Ze szkoły do parafii. W
dalszym ciągu przeciwna nauce religii w szkole była działalność
„Towarzystwa Szkoły Świeckiej” oraz „Towarzystwa Przyjaciół
Dzieci”. W sierpniu 1958 r. Minister Oświaty zakazał: osobom zakonnym uczenia
w szkole, nauczycielom organizowania praktyk religijnych i dekorowania
szkół emblematami religijnymi. Ponieważ coraz więcej młodzieży uczęszczało
do szkół bez nauki religii w lutym 1959 Sekretarz Episkopatu, biskup Z.
Chromański, wydał wewnątrzkościelny komunikat o organizowaniu dla nich
katechizacji parafialnej. 15 lipca 1961 r. sejm uchwalił Ustawę o rozwoju
systemu oświaty, w której wyraźnie przedstawił szkoły jako instytucje świeckie,
co było podstawą do całkowitego usunięcia lekcji religii. Równocześnie
państwo chciało ingerować w katechezę parafialną: w sierpniu 1961 r. Minister
Oświaty wydał zarządzenie w sprawie prowadzenia punktów katechetycznych
(obowiązek ich rejestracji). Kolejne lata to czas zmagania się o swobodę
katechizowania w salkach parafialnych: m.in. odwoływanie się do ratyfikowanych
przez PRL międzynarodowych konwencji dotyczących wolności religijnej. Biskupi
zobowiązali duchownych do bojkotowania wszystkich przepisów w sprawie
punktów katechetycznych. Jesienią 1973 władze zrezygnowały z prób
ich kontroli. W 1979 roku było ich ponad 21 tysięcy.
Po roku 1980 roku nastąpiły kolejne zmiany (radiowa Msza święta, praktyki
religijne w sanatoriach, zakładach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich,
formalne uznanie katechezy za sprawę wewnętrzną Kościoła). W roku
szkolnym 1986/1987 próbowano wprowadzić do szkoły religioznawstwo w ujęciu
typowo marksistowskim.
Powrót do szkoły. 17 maja
1989 r. na mocy Ustawy o stosunku państwo – Kościół (art. 18)
zagwarantowano swobodę katechizacji. 2 maja 1990 r. na 240 Konferencji
Episkopatu (punkt 6 Komunikatu) biskupi jednomyślnie opowiedzieli się za
powrotem nauki religii do szkół oraz za potrzebą zagwarantowania tego w Konstytucji
i w Ustawie o edukacji narodowej. Wydano osobny List pasterski. Formalne
wprowadzenie lekcji religii do szkoły dokonało się na mocy instrukcji
Ministra Edukacji Narodowej (3 sierpnia 1990 r.) na rok 1990/1991. Katechezę
wprowadzono do wszystkich przedszkoli i szkół (na podstawie oświadczenia
rodziców lub samej młodzieży). Nie jest ona obowiązkowa. Katecheci uczą na
podstawie misji kanonicznej (misio canonica) i wchodzą w skład
Rady Pedagogicznej. Na katechezę przewidziano 2 godziny tygodniowo.
Programy miały być opracowane przez stronę kościelną i zaprezentowane
władzom państwowym. Przewidziano 3 dni wolne od zajęć szkolnych na
wielkopostne rekolekcje. Prawo wizytacji przysługuje wizytatorom kościelnym,
proboszczom i dyrektorom szkół.