KATECHETYKA
FUNDAMENTALNA
2. Katecheza w czasach apostolskich
Katechezę apostolską dokumentują księgi Nowego Testamentu (Dzieje Apostolskie
i listy). Ewangelie, zanim zostały spisane, stanowiły pewną całość nauki,
przekazywaną ustnie i mającą już strukturę katechetyczną. „Ewangelią
katechety” nazywano przekaz według św. Mateusza, a „Ewangelią katechumena”
według św. Marka (CT 11).
Katecheza Apostołów była głoszeniem Jezusa („I nie ma w żadnym innym
zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego innego zbawienia, w którym
moglibyśmy być zbawieni” – Dz 4,12) oraz zwiastowaniem Królestwa Bożego
(Dz 28,31).
Głoszenie Ewangelii utożsamiało się z kazaniem misyjnym, z ewangelizacją.
Katecheza apostolska skierowana była do dorosłych i wymagała dojrzałej
decyzji. Zmierzała do opowiedzenia się za Chrystusem i do nawrócenia słuchaczy.
W treści i formie była zróżnicowana: skierowana do tłumów i do
pojedynczych osób, inaczej głoszono ją do Żydów, inaczej do pogan. Żydów,
przygotowanych przez wiarę Starego Testamentu, wzywano do uznania Chrystusa
jako zapowiedzianego i oczekiwanego Mesjasza. Po wyznaniu wiary mogli natychmiast
przyjąć chrzest (por. Dz 2,14-41). Głosząc Ewangelię poganom (krąg myśli
greckiej i rzymskiej), trzeba było wpierw doprowadzić ich do uznania jedynego
Boga, przyjęcia prawdy o bóstwie Chrystusa oraz pouczyć o chrześcijańskim
prawie moralnym.
Zasadnicze elementy katechezy apostolskiej stanowiły: oznajmienie o Bogu
– Stwórcy nieba i ziemi i wszystkich istot; wyrzeczenie się bałwochwalstwa;
ukazanie drogi życia, prowadzącej do zbawienia, i drogi śmierci jako drogi
grzechu, prowadzącej na wieczne potępienie; wezwanie do uznania Boga i do
przyjęcia chrztu, jako warunku uzyskania odpuszczenia grzechów i przez Chrystusa
otrzymania szczęścia wiecznego. Poszczególne części katechezy korespondowały
z artykułami Symbolu: Bóg Stwórca, Chrystus Zbawiciel, odpuszczenie grzechów,
życie wieczne.
Zwieńczeniem głoszenia i przyjęcia Dobrej Nowiny był chrzest. Przygotowanie
do chrztu obejmowało wówczas kolejne etapy:
Wyjątkowe dla katechezy apostolskiej było składanie naocznego świadectwa
(„widzieliśmy”, „dotykały nasze ręce”, „świadczymy”) poparte
widocznym działaniem Bożym: „Wiele znaków i cudów działo się przez ręce
Apostołów” (Dz 2,43).
Apostołowie dzielili się z innymi posługą apostolatu. Nie tylko
diakoni (np. Szczepan), lecz także zwykli chrześcijanie rozproszeni na skutek
prześladowania „przechodzili z miejsca na miejsce głosząc słowo” (Dz
8,4). Uczniowie Jezusa przekazali swoim następcom zadanie nauczania (CT 11).