KATECHETYKA
FUNDAMENTALNA
1.
Jezus Chrystus jako Katecheta
Jezus był posłany, by „głosić słowo Boże” (Łk 4,43). Odnosił
do siebie słowa proroka Izajasza: „Duch Pański nade mną; dlatego mnie namaścił,
abym głosił Ewangelię ubogim” (Łk 4,18; Iz 61,1). Jego właściwym
zadaniem było „nieść radosną nowinę, iż wypełniły się obietnice
przymierza, danego przez Boga” (EN 6). „Jezus, Ewangelia Boga, był
pierwszym i największym głosicielem Ewangelii” (EN 7). Przede wszystkim
obwieścił Królestwo Boże i szczęście przynależenia do niego. Jako
szczyt i centrum swojej Dobrej Nowiny zwiastował zbawienie, jako wielki dar
Boga, jako wyzwolenie od grzechu i od Złego, jako radość poznania i zaufania
Bogu. Jezusowe Królestwo i zbawienie może otrzymać każdy człowiek jako łaskę
i miłosierdzie, może je osiągnąć przez duchowe odnowienie samego siebie,
czyli przez nawrócenie (metanoia). Słowa
Chrystusa odkrywały tajemnice Boga, Jego zamysł oraz obietnice i dlatego
przemieniały serce człowieka i jego los. Chrystus proklamował Królestwo
za pomocą niezliczonych znaków, które budziły podziw i pociągały
słuchaczy, którzy chcieli Go zobaczyć, słuchać i nawrócić się (por. EN
6-12).
Nauka Jezusa Chrystusa nie jest zbiorem abstrakcyjnych prawd, lecz udziałem
w żywej tajemnicy Bożej. Jezus nie był jednym z wielu nauczycieli w Izraelu.
Dzięki jedynej w swoim rodzaju więzi, jaka istnieje między tym, co mówi, co
czyni i kim jest, jego nauczanie było wyjątkowe. Jezus czynił i nauczał
(Dz 1,1). Nauczał w każdym czasie i na każdym miejscu przy wielkim zdumieniu
ludu. Jedynie temu, kto tak naucza, przysługuje tytuł „Nauczyciela”. Jest
nim dla Dwunastu, dla tłumów, a nawet dla swoich wrogów. Sam nazywa siebie
Nauczycielem (J 13,13-14). Chrześcijanie za Nikodemem wyznają: „Wiemy, że
od Boga przyszedłeś jako nauczyciel” (J 3,2). Obraz nauczającego Chrystusa
jest jednocześnie pełen majestatu, a jednocześnie bliski, który przejmuje,
a zarazem krzepi. Wielkość i siła przekonująca Jego nauki płynie stąd, że
Jego słowa nie dają się nigdy oddzielić od Jego życia i Osoby. Życie
Chrystusa, Jego milczenie, cuda, modlitwa, miłość, troska, krzyż były
nieustannym nauczaniem. Objawiał ludziom Boga, a człowiekowi człowieka.
Jest Nauczycielem, który zachowuje, uświęca i prowadzi; który żyje, mówi,
pobudza, porusza, naprawia, sądzi, przebacza, idzie z nami każdego dnia po
drogach historii; który przychodzi i przyjdzie w chwale. Dlatego
katecheci, o ile tylko będą z Nim zjednoczeni, znajdą na pewno światło
i siłę, aby odnowić katechezę w sposób właściwy i pożądany (por.
CT 7-9).
Jezus był „pierwszym i największym Ewangelizatorem. Ogłosił Królestwo
Boże (Mk 1,15) jako nową i ostateczną interwencję Bożą w historii oraz
określił to głoszenie Ewangelią,
to znaczy dobrą nowiną. Poświęcił jej całe swe życie: ukazał radość
przynależności do Królestwa (Mt 5,3-12), jego wymagania i wielką kartę
(Mt 5,1-7,29), misteria, jakie ono obejmuje (Mt 13,11), życie braterskie
tych, którzy do niego wchodzą (Mt 18,1-35), oraz jego przyszłą pełnię (Mt
24,1-25,46)” (por. DOK 34).
Jezus uważnie troszczył się o formację swych uczniów. Był dla nich
Nauczycielem i Przyjacielem. Nauczanie przekazał im swym życiem, stymulując
do pytań, wyjaśniając w pogłębiony sposób to, co głosił tłumom, wprowadzał
ich do modlitwy, wysyłał na praktykę misyjną, obiecał im Ducha Prawdy, który
ich umocni. „W Jezusie, Panu i Nauczycielu, Kościół znajduje transcendentalną
łaskę, stałe natchnienie, przekonywający wzór wszelkiej komunikacji
wiary”. Na podstawie Jego słów, znaków i czynów uczniowie doświadczyli w
sposób bezpośredni podstawowych elementów „pedagogii Jezusa”: „przyjęcie
drugiego, w szczególności ubogiego, małego, grzesznika, jako osoby miłowanej
i szukanej przez Boga; szczere głoszenie Królestwa Bożego jako dobrej
nowiny prawdy i pocieszenia Ojca; styl delikatnej i silnej miłości, która
wyzwala od zła i rozwija życie; naglące zaproszenie do postępowania
podtrzymywanego przez wiarę w Boga, przez nadzieję Królestwa i przez miłość
bliźniego; wykorzystanie wszystkich bogactw komunikacji międzyosobowej, jak
słowo, milczenie, metafora, obraz, przykład, wiele różnych znaków, jakie
czynili biblijni prorocy. Zapraszając uczniów, aby szli za Nim do końca i nie
patrząc wstecz, Chrystus powierza im swoją pedagogię wiary jako pełne
dzielenie się swoją sprawą i swoim przeznaczeniem” (por. DOK 137, 140).
Jezus formował swoich uczniów: pouczał ich o różnych wymiarach Królestwa
Bożego („wam dano poznać tajemnice królestwa niebieskiego” – Mt 13,11),
nauczał ich modlitwy („kiedy się modlicie, mówcie...” – Łk 11,2), proponował
im postawy ewangeliczne („uczcie się ode mnie, bo jestem cichy i pokorny
sercem” – Mt 11,29), włączał ich w swoją misję („wysłał ich po dwóch...”
– Łk 10,1) (por. DOK 84).
Jezus
jako Katecheta:
Dla
serca...