KATECHETYKA
FUNDAMENTALNA
4. Św. Augustyn i De catechizandis rudibus (399 r.)
Ważnym
świadectwem katechezy patrystycznej jest dzieło De catechizandis rudibus św. Augustyna. Jest to swoisty
„pierwszy podręcznik katechetyki”, dzieło dotyczące katechumenatu, oparte
na Biblii, prezentujące metodyczną stronę katechez dla różnego rodzaju słuchaczy.
Książka składa się z trzech części. W pierwszej autor zawarł
podstawowe instrukcje katechetyczne (dydaktyka). W drugiej skupił się
na relacji wychowawcy i ucznia (psychologia). W trzeciej natomiast
przedstawił dwie własne, wzorcowe katechezy (część praktyczna). Św. Augustyn
pisząc do diakona Deogratiasa przedstawia metodę katechezy, trudności i
zasady porządkujące jej treść.
Augustyn zachęca do stawiania wobec katechizowanych pytania o ich intencje.
Jako metodę poleca indywidualizację nauczania, które ma być radosne i
optymistyczne (hilarus): osobom
prostym należy przekazywać podstawowe prawdy wiary, wskazać na potrzebę ich
przyjęcia i wpływ na życie; dla wykształconych, prawdopodobnie znających
już pisma chrześcijańskie sugeruje relacje partnerskie, rozmowę, pogłębienie,
wspólne dochodzenie do prawdy, świadomość, że porządkuje się ich wiedzę,
a nie tylko uczy; wobec słuchaczy „średnich”, którzy mogą być bardzo
pretensjonalni i trudni, zachęca do cierpliwości i pokory, do akceptacji ich
wiedzy i ukazywania wiedzy nowej.
W obliczu następujących trudności św. Augustyn zaleca m.in.:
Wśród zasad porządkujących treść św. Augustyn wymienia:
üUjąć istotę rzeczy: ukazać Boże działanie w etapach:
Adam – Noe, Abraham, Dawid, niewola, Chrystus, do współczesności, paruzja.
üOdkryć teologiczny sens wydarzeń: nie tylko ich zewnętrzną
stronę (historyczną, egzegetyczną), ale głębszą: co mówią o Bogu?
„Aby słuchając wierzył, wierząc miał nadzieję, a mając nadzieję
kochał”.
üW centrum zobaczyć Chrystusa (chrystocentryzm).
üUkazać jedność planu Bożego – Stary Testament (figury,
zapowiedzi) i Nowy Testament (wypełnienie).
üUkazać uniwersalizm historii zbawienia dotyczący
wszystkich, obejmujący wszystkie czasy (historię) i miejsca (cały wszechświat).
üWskazywać na aktualizację historii zbawienia, która
dokonuje się w Kościele poprzez sakramenty.
üPrzedstawiać objawianie się miłości Boga do człowieka w
Chrystusie i w życiu chrześcijan (diakonia).
üStruktura katechezy proponowanej przez Augustyna opierała
się na trzech częściach: lectio
(czytanie, głoszenie), memoria
(zapamiętanie, czyli memoryzacja) oraz imitatio
(naśladowanie).
Św. Augustyn, który sam z zapałem oddawał się posłudze słowa, miał
pełne prawo pisać o katechezie. W jego przemyśleniach dochodzi do głosu nie
tyle ujęcie teoretyczne, co raczej pełne ciepła i miłości wprowadzenie początkującego
katechety w praktykę. Biskup Hippony przypomina katechetom, że ich posługiwanie
nie jest jedynie dziełem ich samych, nie ogranicza się do działań czysto
ludzkich, do planów, metod i programów. Podstawową inspiracją działalności
katechetycznej jest Jezusowy nakaz: „Idźcie i nauczajcie wszystkie
narody...” (Mt 28,19). Zbawienie katechizowanych jest powodem, dla którego
– pomimo trudności – katecheci podejmują swój codzienny trud głoszenia.
Miłość do Boga i do człowieka jest motywem i owocem każdej dobrej
katechezy.