WYCHOWANIE W SZKOLE:
OD BEZRADNOŚCI KU MOŻLIWOŚCIOM
Redakcja:
ks. Radosław Chałupniak
Tomasz Michalewski
Ewa Smak
OPOLE 2014
ISBN
978-83-63950-34-7 |
WPROWADZENIE
Wychowanie drugiego człowieka zawiera w sobie pewną tajemnicę. Dokonując się w
określonych warunkach i przestrzeni, wychowanie było, jest i zawsze
pozostanie czymś niezwykle
dynamicznym, żywym, nieokreślonym. W tym
„czymś” nie do końca
nazwanym i niepojętym jest jednak pewna fascynacja. W spotkaniu z drugim
człowiekiem pojawia się wielkie pragnienie, by podzielić
się tym, co dla nas i w nas samych dobre, piękne i prawdziwe, by dać mu
możliwość – jak i nam została ona niegdyś podarowana – na doświadczenie życia,
na obudzenie w sobie wrażliwości, na zetknięcie ze światem wartości, które
nadają sens całej egzystencji, na wyruszenie w najważniejszą podróż. Dla wielu
jest to jak niezwykła przygoda, którą warto podjąć, do której trzeba się wciąż
przygotowywać, która na nowo angażuje i rozwija. Z drugiej strony wychowanie to także olbrzymi trud,
niepewność i nieprzewidywalność. Nawet ci, którzy wielokrotnie stawali wobec
innych jako „odkrywcy wartości”, którzy z pełną świadomością i przekonaniem
podejmowali różne zadania wychowawcy, muszą przyznać, że nie ma identycznych
ścieżek do drugiego człowieka, że w wychowaniu nie można pozwolić sobie na
rutynę i luksus całkowitej gwarancji. Każde spotkanie jest inne, wychowanie jest
inne, bo każdy z nas jest wyjątkowy. Wychowanie może mieć miejsce w różnych środowiskach. To,
które dokonuje się w szkole, wiąże się z jej specyfiką, a także z jej
pozytywnymi i negatywnymi konotacjami. Na jednym z breloczków do kluczy ktoś,
nawiązując do pewnej reklamy, napisał: „zapałki 10 gr, benzyna 20 zł, widok
palącej się szkoły… bezcenny”. Dlaczego tak napisał? Dlaczego podobne breloczki
noszone są przez młodych? Dlaczego dla wielu szkoła jest miejscem, do którego
idzie się z niechęcią, a opuszcza z radością? Dlaczego dopiero po latach
niektórzy dobrze wspominają lata szkolne? Odpowiedzi, niekiedy oczywistych, jest
wiele. Niektórzy pedagodzy wskazują na słabości wychowawcze szkoły, inni mówią
o przejściowym kryzysie. Jeszcze inni rozprawiają o trudnych, ciągle
zmieniających się uwarunkowaniach prawnych czy politycznych, o kolejnych
reformach, które nie przynoszą spodziewanych owoców. Z całą pewnością polska szkoła przez
ostatnie 25 lat przeszła już wiele. Przemiany społeczno-polityczne i na niej
odcisnęły swe piętno. Stawiając czoło trudnej spuściźnie lat minionych, wciąż
szuka swej tożsamości, próbuje określić, jakie są jej zadania na dziś i jutro. W
świecie ogarniętym wszechobecną
konkurencyjnością i
bilansowaniem zmuszana jest do ciągłych „przeliczeń” i „rozliczeń”,
do ewaluacji wszelkich możliwych oddziaływań, choć wielu z nich w żaden sposób
nie da się zmierzyć.
Wychowaniu w szkole grozi stałe niebezpieczeństwo ucieczki w nauczanie. Pokusa
jest duża: zamiast odkrywać i realizować określone wartości, zatrzymuje się na
płaszczyźnie dydaktyki – by poznać, tzn. nauczyć się, ewentualnie zrozumieć. W
imię poszanowania wolności wychowanka albo czasem w
wyniku zachowawczej, mało zaangażowanej postawy nauczycieli kolejne kroki, a
więc przeżywanie, interioryzowanie i dzielenie się wartościami, przesuwane są
poza szkolne zajęcia – jako swoista „praca domowa”, której nikt nie wymaga i nie
sprawdza, bo nawet nie wie, jak to zrobić. Potwierdza się zasada: łatwiej jest
uczyć, trudniej wychowywać. Podtytuł książki – „od bezradności ku możliwościom” – łączy
się z dość powszechnym doświadczeniem. Termin „wychowanie w szkole” budzi wśród
rodziców i nauczycieli wiele różnych skojarzeń, nie zawsze pozytywnych, częściej
przeciwnie – naznaczonych różnego rodzaju trudnościami, przeszkodami czy
ograniczeniami. Niektórzy nauczyciele wprost przyznają się do swej niemocy,
inni, świadomi koniecznego zaangażowania czy zrażeni wcześniejszymi
niepowodzeniami, rezygnują z jakiegokolwiek wychowania w szkole. Redaktorzy
książki i autorzy poszczególnych artykułów chcieli zmierzyć się z taką
rzeczywistością. Zdając sobie sprawę z różnych niepowodzeń i utrudnień, pragnęli
ukazać określone szanse i nadzieje związane z oddziaływaniem wychowawczym na
terenie szkoły. W większości są to rozważania i doświadczenia łączące się z
przekonaniem, że wychowanie w szkole jest możliwe, że konkretne działanie
wychowawcze może przynieść bardzo pozytywne efekty, choć nie zawsze „wykazane” i
„przeliczone” w szkolnych sprawozdaniach. Publikacja jest
owocem konferencji naukowej pt. „Wychowanie w szkole:
od bezradności ku
możliwościom”, która miała miejsce w Opolu 29 marca 2014
r. Organizatorami tego spotkania były dwie jednostki Uniwersytetu Opolskiego
(Instytut Studiów Edukacyjnych Wydziału Historyczno-Pedagogicznego oraz Katedra
Katechetyki i Teologii Pastoralnej Wydziału Teologicznego) przy współpracy z
opolskim Kuratorium Oświaty, Wydziałem Oświaty Urzędu Miasta Opola, Miejskim
Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Opolu oraz Wydziałem Katechetycznym Kurii
Opolskiej. Zasadniczym celem konferencji była wymiana doświadczeń związanych z
istotnym środowiskiem wychowania, jakim, mimo różnych trudności, nadal pozostaje
szkoła. Ponieważ rzeczywistość,
która była tematem
konferencji, jest bardzo szeroka, stąd teksty wykładów zostały w publikacji
uzupełnione dodatkowymi artykułami. W całym projekcie zostały podjęte
następujące kwestie: współczesne koncepcje wychowania, wzajemna
relacja nauczanie – wychowanie, kondycja współczesnych szkół publicznych,
zadania wychowawcze polskiej szkoły, kwestie moralno-prawne w wychowaniu
szkolnym, możliwości oddziaływań pedagogicznych ze strony dyrekcji
szkoły, szkolnego pedagoga i nauczycieli. W oparciu o współpracę różnych osób i
środowisk zajmujących się na co dzień wychowaniem w szkole powstała publikacja,
która zbiera zarówno teoretyczne założenia, jak i ich praktyczne implikacje.
Chodziło bowiem także o
ukazanie możliwości i konieczności oddziaływań wychowawczych w środowisku
szkolnym oraz
wskazanie konkretnych przykładów
takiego wychowania. Ważnym elementem badań było również przedstawienie roli,
jaką może i powinna odegrać edukacja religijna, która dokonuje
się na terenie szkół publicznych w większości szkół europejskich, także w
polskiej szkole.
Publikacja, na którą składa się czterdzieści pięć artykułów, została podzielona
na pięć zasadniczych części. Pierwsza z nich dotyczy teoretycznych założeń
związanych ze szkolnym wychowaniem. M.in.
podjęto tematy związane z
sytuacją prawną zarówno z
perspektywy europejskiej, jak i polskiej, zagadnienia dotyczące współczesnych
koncepcji wychowania, konieczności i możliwości wychowania permanentnego czy
kryzysu pewnych idei wychowawczych. Wskazano na podstawowe zadania i postulaty,
a także na próby oceny oddziaływań wychowawczych na terenie szkoły. W drugiej
części uwaga została skupiona na osobach, które mają zasadniczy wpływ na kształt
wychowania w szkole, a więc na rodzicach, dyrektorach szkół, wychowawcach i
pedagogach. Z perspektywy
teorii, a także praktyki pedagogicznej, ukazano nie tylko ich obowiązki, lecz
także możliwości, jakie łączą się z pełnioną funkcją i konkretnym
zaangażowaniem. Oczywistą kontynuacją tych rozważań stała się trzecia część
publikacji poświęcona zagadnieniom programowym, a więc określonym celom i
treściom wychowania, także odniesieniom do poszczególnych etapów edukacyjnych:
szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych. Czwarta część
publikacji, najbardziej szczegółowa i rozbudowana, dotyczy bardziej kwestii
formalnych i ukazuje, jak może dokonywać się proces wychowania przez konkretne
metody i środki oraz poszczególne przedmioty szkolne: język polski, historię,
religię, etykę, zajęcia estetyczne i muzyczne,
tzw. „godziny karciane” czy wychowanie seksualne.
Pod koniec tej części ukazane są także trzy bardzo konkretne przykłady, w jaki
sposób dochodzi do przekazu wartości w pracy ze szkolnym samorządem, szkolnymi
kołami Caritas i drużynami
harcerskimi. Ostatnia, piąta część pracy przywołuje pewne doświadczenia
europejskie. Przedstawiono kształt i specyfikę wychowania w szkole, które ma
miejsce w Austrii, Wielkiej Brytanii, Francji, Słowacji i Słowenii. Te
rozważania mogą być traktowane jako swoisty punkt odniesień i porównań do
sytuacji rodzimej. Z pewnością nie jest to podstawa do szerokich i całościowych
badań porównawczych, co raczej pewna możliwość spojrzenia na sytuację polską z
perspektywy doświadczeń innych. Książka nie rości sobie pretensji, by
stać się nowym podręcznikiem. Nie jest opracowaniem całościowym i wyczerpującym,
choć podjęte tematy starano się ukazać rzetelnie, zgodnie z naukowymi wymogami.
Publikacja jest kolejnym głosem w dyskusji na temat tego, co dzieje się w szkole
w zakresie przekazu wartości kolejnym pokoleniom.
Jest zbiorem wypowiedzi wykładowców akademickich, które są splecione z
doświadczeniami dyrektorów i nauczycieli.
W uważnym czytelniku może zrodzić się pytanie, dlaczego książka o wychowaniu w
szkole została opublikowana w serii „Opolska Biblioteka Teologiczna”, na ile
jest to pozycja pedagogiczna, na ile teologiczna. Obowiązująca w wychowaniu
religijnym zasada wierności Bogu i człowiekowi, zachęca nie tylko do głębokiej
refleksji dotyczącej Bożego Objawienia – tego, kim jest Bóg i jak poszukuje
człowieka, lecz także do ciągłego odkrywania, kim jest współczesny człowiek –
adresat Dobrej Nowiny. Teologia wciąż na nowo otwiera się na antropologię i
szerzej – na filozofię, ale także na dyscypliny, które odnoszą się do
współczesnych uwarunkowań ludzkiego życia: psychologię, pedagogikę czy
socjologię. Służąc człowiekowi, teologia otwiera się na humanistykę. Z drugiej
strony to otwieranie się nie powinno pozostać jednokierunkowe.
Tylko trzy teksty dotyczą wprost zagadnień związanych z wychowaniem religijnym
na terenie szkoły. Jest to artykuł ks. bpa Marka
Mendyka, przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego
KEP (Edukacja religijna integralną
częścią wychowania) oraz teksty znanych i cenionych polskich katechetyków:
prof. Anny Zellma (Nauczyciel religii
jako wychowawca) oraz ks. prof. Pawła Mąkosy (Szkolna
lekcja religii istotnym elementem wychowania w szkole). W całej publikacji
czytelnik znajdzie jednak wiele odniesień do kwestii religijnych. Wydaje się, że
współcześnie w polskich uwarunkowaniach, chcąc pisać o wychowaniu, trudno jest
oddzielać, a tym bardziej pomijać zagadnienia związane z religią. Dla
zdecydowanej większości uczniów, rodziców i nauczycieli religia jest istotnym
elementem ich systemu wartości i szeroko rozumianego światopoglądu. Bez
odniesienia do religii współczesne koncepcje pedagogiczne oraz sama praktyka
wychowania pozostają niepełne. W imieniu organizatorów konferencji chcemy serdecznie
podziękować wszystkim osobom, które życzliwie wspierały to dzieło, zarówno przez
trud przygotowania i wygłoszenia referatów, jak i napisania poszczególnych
artykułów. Dziękujemy prof. Januszowi Dorobiszowi, dziekanowi Wydziału
Historyczno-Pedagogicznego UO, oraz ks. prof. Tadeuszowi Doli, dziekanowi
Wydziału Teologicznego UO, za pomoc w organizacji naszego naukowego spotkania,
słowa wprowadzenia i możliwość wydania niniejszej publikacji. Jako redaktorzy chcielibyśmy zadedykować tę książkę czterem
kapłanom, którzy w 2014 r. obchodzą swoje 75. rocznice urodzin: ks. biskupowi
Gerardowi Kuszowi, długoletniemu wykładowcy pedagogiki w opolskim Wyższym
Seminarium Duchownym i na Wydziale Teologicznym UO, ks. prof. Helmutowi
Sobeczce, pierwszemu dziekanowi Wydziału Teologicznego UO, a także dwóm
proboszczom: ks. Antoniemu Grycanowi z Opola i Suchego Boru oraz ks. Antoniemu
Komorowi ze Zdzieszowic. Ich zaangażowanie w służbę Bogu i ludziom pozostaje
pięknym przykładem wychowania. Opole, 19 czerwca 2014 r.
ks. dr hab. Radosław Chałupniak, prof. UO
dr
Tomasz Michalewski
dr
hab. Ewa Smak, prof. UO
SPIS TREŚCI Wprowadzenie
5
I. ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE
9
ks.
Andrzej Kielian
Wychowanie w szkole w dokumentach Unii
Europejskiej 11
Wychowanie w szkole w polskich dokumentach
oświatowych 23
Wychowanie – od przedszkola do dorosłości
35
Współczesne koncepcje wychowania w szkole
45
Możliwości wychowania. Narracje nauki, praktyki
i ideologii 67
Niemoc wychowania w szkole jako następstwo braku
koncepcji wychowania,
czyli o autarkii i acedii postmodernistycznej
pedagogiki
81
Zofia Remiszewska
Wychowanie bezstresowe: drogi iluzji
87
Wychowanie w szkole jako działania
diagnostyczne,
profilaktyczne i terapeutyczne
97
Wychowanie w szkole – między socjalizacją i
indywidualizacją 109
Kilka refleksji na temat przestrzeni
wychowawczej współczesnej szkoły
119
Cienie i blaski współczesnej szkoły polskiej
129
Edukacja religijna integralną częścią wychowania
141
Podmiotowość w procesie wychowania młodego
pokolenia 147 II. WYCHOWAWCY 161
Rodzice a wychowanie w szkole
163
Dyrektor szkoły – pierwszy odpowiedzialny za
wychowanie w szkole 171
Wychowawca klasy i jego przygotowanie do
prowadzenia lekcji
wychowawczych w opinii badanych uczniów szkoły
podstawowej 177
in the surveyed elementary school learners'
opinion
186
Nauczyciel edukacji przedszkolnej i
wczesnoszkolnej jako facylitator
187
Współpraca dyrekcji i nauczycieli
jako gwarant skutecznego wychowania w szkole
197
as
guarantor of successful education in school
205
Wychowanie a doskonalenie nauczycieli z
perspektywy Miejskiego Ośrodka
Doskonalenia Nauczycieli w Opolu
207
from the
perspective of the Municipal Centre of Teachers’s Advancement in Opole
215
Rola szkolnego pedagoga w rzeczywistości
edukacyjnej 217
Nauczyciel religii jako wychowawca
225
III. WOKÓŁ PROGRAMU
233 Eugenia Karcz-Taranowicz
Zmienność ideałów i celów wychowania w polskiej
myśli pedagogicznej
–
implikacje historyczne
235
Program wychowawczy szkoły – założenia dawniej i
dziś 243
Cele edukacji a rzeczywistość szkolna.
Między formowaniem a deformacją jednostki
251
Between formation and deformation of man
263
Treści wychowawcze w
podręcznikach edukacji wczesnoszkolnej
265
Specyfika wychowania w szkole podstawowej
275
Specyfika wychowania w gimnazjum – sukcesy i
porażki 285
Specyfika wychowania w
szkołach ponadgimnazjalnych – sukcesy i porażki
301
IV. CZAS I MIEJSCE, METODY I POMYSŁY
313 Tomasz Michalewski
Metody i środki wychowania w teorii i praktyce
szkolnej 315 Małgorzata Górka
Wychowanie realizowane na lekcjach języka
polskiego 325 Marek Białokur
Wartości wychowawcze w edukacji historycznej
337 ks. Paweł Mąkosa
Szkolna lekcja religii istotnym elementem
wychowania w szkole 351 ks. Janusz Podzielny
Szkolne nauczanie etyki i wychowanie
363 ks.
Radosław Chałupniak
Wychowanie estetyczne w
polskiej szkole 371
Marek
Biliński
Aksjologiczny
wymiar wychowania muzycznego
383 Aneta Rayzacher-Majewska
Możliwości wychowawcze tzw.
„godzin
karcianych”
391 Magdalena Stach-Hejosz Współczesna edukacja
seksualna – między prawdą a manipulacją
401 Magdalena Boniecka
Samorząd szkolny jako pomysł na szkolne
wychowanie 413
Izabela
Matuszewska
Szkolne
Koło Caritas – możliwości wychowawcze
421
Grzegorz
Ptak
Harcerstwo jako aktualna propozycja wychowania
431 V. DOŚWIADCZENIA EUROPEJSKIE 439 Magdalena Rynkal
Wychowanie w
szkołach austriackich
441 Elżbieta Osewska
Wychowanie w szkołach brytyjskich
451 ks. Bogdan Skłodowski
Wychowanie w szkołach francuskich
463 Izabela Matuszewska
Wychowanie w szkołach słowackich
475 ks. Janez Vodičar
Wychowanie w
szkołach słoweńskich
483
|