| 
 
 
WYCHOWANIE W SZKOLE:  
OD BEZRADNOŚCI KU MOŻLIWOŚCIOM 
 
 
Redakcja: 
ks. Radosław Chałupniak 
Tomasz Michalewski 
Ewa Smak 
 
 
OPOLE 2014 
 
 
ISBN 
978-83-63950-34-7  | 
				
| 
								 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
WPROWADZENIE 
Wychowanie drugiego człowieka zawiera w sobie pewną tajemnicę. Dokonując się w 
określonych warunkach i przestrzeni, wychowanie było, jest i zawsze 
pozostanie czymś niezwykle 
dynamicznym, żywym, nieokreślonym. W tym 
„czymś” nie do końca 
nazwanym i niepojętym jest jednak pewna fascynacja. W spotkaniu z drugim 
człowiekiem pojawia się wielkie pragnienie, by podzielić 
się tym, co dla nas i w nas samych dobre, piękne i prawdziwe, by dać mu 
możliwość – jak i nam została ona niegdyś podarowana – na doświadczenie życia, 
na obudzenie w sobie wrażliwości, na zetknięcie ze światem wartości, które 
nadają sens całej egzystencji, na wyruszenie w najważniejszą podróż. Dla wielu 
jest to jak niezwykła przygoda, którą warto podjąć, do której trzeba się wciąż 
przygotowywać, która na nowo angażuje i rozwija. Z drugiej strony wychowanie to także olbrzymi trud, 
niepewność i nieprzewidywalność. Nawet ci, którzy wielokrotnie stawali wobec 
innych jako „odkrywcy wartości”, którzy z pełną świadomością i przekonaniem 
podejmowali różne zadania wychowawcy, muszą przyznać, że nie ma identycznych 
ścieżek do drugiego człowieka, że w wychowaniu nie można pozwolić sobie na 
rutynę i luksus całkowitej gwarancji. Każde spotkanie jest inne, wychowanie jest 
inne, bo każdy z nas jest wyjątkowy. Wychowanie może mieć miejsce w różnych środowiskach. To, 
które dokonuje się w szkole, wiąże się z jej specyfiką, a także z jej 
pozytywnymi i negatywnymi konotacjami. Na jednym z breloczków do kluczy ktoś, 
nawiązując do pewnej reklamy, napisał: „zapałki 10 gr, benzyna 20 zł, widok 
palącej się szkoły… bezcenny”. Dlaczego tak napisał? Dlaczego podobne breloczki 
noszone są przez młodych? Dlaczego dla wielu szkoła jest miejscem, do którego 
idzie się z niechęcią, a opuszcza z radością? Dlaczego dopiero po latach 
niektórzy dobrze wspominają lata szkolne? Odpowiedzi, niekiedy oczywistych, jest 
wiele. Niektórzy pedagodzy wskazują na słabości wychowawcze szkoły, inni mówią 
o przejściowym kryzysie. Jeszcze inni rozprawiają o trudnych, ciągle 
zmieniających się uwarunkowaniach prawnych czy politycznych, o kolejnych 
reformach, które nie przynoszą spodziewanych owoców. Z całą pewnością polska szkoła przez 
ostatnie 25 lat przeszła już wiele. Przemiany społeczno-polityczne i na niej 
odcisnęły swe piętno. Stawiając czoło trudnej spuściźnie lat minionych, wciąż 
szuka swej tożsamości, próbuje określić, jakie są jej zadania na dziś i jutro. W 
świecie ogarniętym wszechobecną 
konkurencyjnością i 
bilansowaniem zmuszana jest do ciągłych „przeliczeń” i „rozliczeń”, 
do ewaluacji wszelkich możliwych oddziaływań, choć wielu z nich w żaden sposób 
nie da się zmierzyć. 
Wychowaniu w szkole grozi stałe niebezpieczeństwo ucieczki w nauczanie. Pokusa 
jest duża: zamiast odkrywać i realizować określone wartości, zatrzymuje się na 
płaszczyźnie dydaktyki – by poznać, tzn. nauczyć się, ewentualnie zrozumieć. W 
imię poszanowania wolności wychowanka albo czasem w 
wyniku zachowawczej, mało zaangażowanej postawy nauczycieli kolejne kroki, a 
więc przeżywanie, interioryzowanie i dzielenie się wartościami, przesuwane są 
poza szkolne zajęcia – jako swoista „praca domowa”, której nikt nie wymaga i nie 
sprawdza, bo nawet nie wie, jak to zrobić. Potwierdza się zasada: łatwiej jest 
uczyć, trudniej wychowywać. Podtytuł książki – „od bezradności ku możliwościom” – łączy 
się z dość powszechnym doświadczeniem. Termin „wychowanie w szkole” budzi wśród 
rodziców i nauczycieli wiele różnych skojarzeń, nie zawsze pozytywnych, częściej 
przeciwnie – naznaczonych różnego rodzaju trudnościami, przeszkodami czy 
ograniczeniami. Niektórzy nauczyciele wprost przyznają się do swej niemocy, 
inni, świadomi koniecznego zaangażowania czy zrażeni wcześniejszymi 
niepowodzeniami, rezygnują z jakiegokolwiek wychowania w szkole. Redaktorzy 
książki i autorzy poszczególnych artykułów chcieli zmierzyć się z taką 
rzeczywistością. Zdając sobie sprawę z różnych niepowodzeń i utrudnień, pragnęli 
ukazać określone szanse i nadzieje związane z oddziaływaniem wychowawczym na 
terenie szkoły. W większości są to rozważania i doświadczenia łączące się z 
przekonaniem, że wychowanie w szkole jest możliwe, że konkretne działanie 
wychowawcze może przynieść bardzo pozytywne efekty, choć nie zawsze „wykazane” i 
„przeliczone” w szkolnych sprawozdaniach. Publikacja jest 
owocem konferencji naukowej pt. „Wychowanie w szkole: 
od bezradności ku 
możliwościom”, która miała miejsce w Opolu 29 marca 2014 
r. Organizatorami tego spotkania były dwie jednostki Uniwersytetu Opolskiego 
(Instytut Studiów Edukacyjnych Wydziału Historyczno-Pedagogicznego oraz Katedra 
Katechetyki i Teologii Pastoralnej Wydziału Teologicznego) przy współpracy z 
opolskim Kuratorium Oświaty, Wydziałem Oświaty Urzędu Miasta Opola, Miejskim 
Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Opolu oraz Wydziałem Katechetycznym Kurii 
Opolskiej. Zasadniczym celem konferencji była wymiana doświadczeń związanych z 
istotnym środowiskiem wychowania, jakim, mimo różnych trudności, nadal pozostaje 
szkoła. Ponieważ rzeczywistość, 
która była tematem 
konferencji, jest bardzo szeroka, stąd teksty wykładów zostały w publikacji 
uzupełnione dodatkowymi artykułami. W całym projekcie zostały podjęte 
następujące kwestie: współczesne koncepcje wychowania, wzajemna 
relacja nauczanie – wychowanie, kondycja współczesnych szkół publicznych, 
zadania wychowawcze polskiej szkoły, kwestie moralno-prawne w wychowaniu 
szkolnym, możliwości oddziaływań pedagogicznych ze strony dyrekcji 
szkoły, szkolnego pedagoga i nauczycieli. W oparciu o współpracę różnych osób i 
środowisk zajmujących się na co dzień wychowaniem w szkole powstała publikacja, 
która zbiera zarówno teoretyczne założenia, jak i ich praktyczne implikacje. 
Chodziło bowiem także o 
ukazanie możliwości i konieczności oddziaływań wychowawczych w środowisku 
szkolnym oraz 
wskazanie konkretnych przykładów 
takiego wychowania. Ważnym elementem badań było również przedstawienie roli, 
jaką może i powinna odegrać edukacja religijna, która dokonuje 
się na terenie szkół publicznych w większości szkół europejskich, także w 
polskiej szkole. 
Publikacja, na którą składa się czterdzieści pięć artykułów, została podzielona 
na pięć zasadniczych części. Pierwsza z nich dotyczy teoretycznych założeń 
związanych ze szkolnym wychowaniem. M.in. 
podjęto tematy związane z 
sytuacją prawną zarówno z 
perspektywy europejskiej, jak i polskiej, zagadnienia dotyczące współczesnych 
koncepcji wychowania, konieczności i możliwości wychowania permanentnego czy 
kryzysu pewnych idei wychowawczych. Wskazano na podstawowe zadania i postulaty, 
a także na próby oceny oddziaływań wychowawczych na terenie szkoły. W drugiej 
części uwaga została skupiona na osobach, które mają zasadniczy wpływ na kształt 
wychowania w szkole, a więc na rodzicach, dyrektorach szkół, wychowawcach i 
pedagogach. Z perspektywy 
teorii, a także praktyki pedagogicznej, ukazano nie tylko ich obowiązki, lecz 
także możliwości, jakie łączą się z pełnioną funkcją i konkretnym 
zaangażowaniem. Oczywistą kontynuacją tych rozważań stała się trzecia część 
publikacji poświęcona zagadnieniom programowym, a więc określonym celom i 
treściom wychowania, także odniesieniom do poszczególnych etapów edukacyjnych: 
szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych. Czwarta część 
publikacji, najbardziej szczegółowa i rozbudowana, dotyczy bardziej kwestii 
formalnych i ukazuje, jak może dokonywać się proces wychowania przez konkretne 
metody i środki oraz poszczególne przedmioty szkolne: język polski, historię, 
religię, etykę, zajęcia estetyczne i muzyczne, 
tzw. „godziny karciane” czy wychowanie seksualne. 
Pod koniec tej części ukazane są także trzy bardzo konkretne przykłady, w jaki 
sposób dochodzi do przekazu wartości w pracy ze szkolnym samorządem, szkolnymi 
kołami Caritas i drużynami 
harcerskimi. Ostatnia, piąta część pracy przywołuje pewne doświadczenia 
europejskie. Przedstawiono kształt i specyfikę wychowania w szkole, które ma 
miejsce w Austrii, Wielkiej Brytanii, Francji, Słowacji i Słowenii. Te 
rozważania mogą być traktowane jako swoisty punkt odniesień i porównań do 
sytuacji rodzimej. Z pewnością nie jest to podstawa do szerokich i całościowych 
badań porównawczych, co raczej pewna możliwość spojrzenia na sytuację polską z 
perspektywy doświadczeń innych. Książka nie rości sobie pretensji, by 
stać się nowym podręcznikiem. Nie jest opracowaniem całościowym i wyczerpującym, 
choć podjęte tematy starano się ukazać rzetelnie, zgodnie z naukowymi wymogami. 
Publikacja jest kolejnym głosem w dyskusji na temat tego, co dzieje się w szkole 
w zakresie przekazu wartości kolejnym pokoleniom. 
Jest zbiorem wypowiedzi wykładowców akademickich, które są splecione z 
doświadczeniami dyrektorów i nauczycieli. 
W uważnym czytelniku może zrodzić się pytanie, dlaczego książka o wychowaniu w 
szkole została opublikowana w serii „Opolska Biblioteka Teologiczna”, na ile 
jest to pozycja pedagogiczna, na ile teologiczna. Obowiązująca w wychowaniu 
religijnym zasada wierności Bogu i człowiekowi, zachęca nie tylko do głębokiej 
refleksji dotyczącej Bożego Objawienia – tego, kim jest Bóg i jak poszukuje 
człowieka, lecz także do ciągłego odkrywania, kim jest współczesny człowiek – 
adresat Dobrej Nowiny. Teologia wciąż na nowo otwiera się na antropologię i 
szerzej – na filozofię, ale także na dyscypliny, które odnoszą się do 
współczesnych uwarunkowań ludzkiego życia: psychologię, pedagogikę czy 
socjologię. Służąc człowiekowi, teologia otwiera się na humanistykę. Z drugiej 
strony to otwieranie się nie powinno pozostać jednokierunkowe. 
Tylko trzy teksty dotyczą wprost zagadnień związanych z wychowaniem religijnym 
na terenie szkoły. Jest to artykuł ks. bpa Marka 
Mendyka, przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego 
KEP (Edukacja religijna integralną 
częścią wychowania) oraz teksty znanych i cenionych polskich katechetyków: 
prof. Anny Zellma (Nauczyciel religii 
jako wychowawca) oraz ks. prof. Pawła Mąkosy (Szkolna 
lekcja religii istotnym elementem wychowania w szkole). W całej publikacji 
czytelnik znajdzie jednak wiele odniesień do kwestii religijnych. Wydaje się, że 
współcześnie w polskich uwarunkowaniach, chcąc pisać o wychowaniu, trudno jest 
oddzielać, a tym bardziej pomijać zagadnienia związane z religią. Dla 
zdecydowanej większości uczniów, rodziców i nauczycieli religia jest istotnym 
elementem ich systemu wartości i szeroko rozumianego światopoglądu. Bez 
odniesienia do religii współczesne koncepcje pedagogiczne oraz sama praktyka 
wychowania pozostają niepełne. W imieniu organizatorów konferencji chcemy serdecznie 
podziękować wszystkim osobom, które życzliwie wspierały to dzieło, zarówno przez 
trud przygotowania i wygłoszenia referatów, jak i napisania poszczególnych 
artykułów. Dziękujemy prof. Januszowi Dorobiszowi, dziekanowi Wydziału 
Historyczno-Pedagogicznego UO, oraz ks. prof. Tadeuszowi Doli, dziekanowi 
Wydziału Teologicznego UO, za pomoc w organizacji naszego naukowego spotkania, 
słowa wprowadzenia i możliwość wydania niniejszej publikacji. Jako redaktorzy chcielibyśmy zadedykować tę książkę czterem 
kapłanom, którzy w 2014 r. obchodzą swoje 75. rocznice urodzin: ks. biskupowi 
Gerardowi Kuszowi, długoletniemu wykładowcy pedagogiki w opolskim Wyższym 
Seminarium Duchownym i na Wydziale Teologicznym UO, ks. prof. Helmutowi 
Sobeczce, pierwszemu dziekanowi Wydziału Teologicznego UO, a także dwóm 
proboszczom: ks. Antoniemu Grycanowi z Opola i Suchego Boru oraz ks. Antoniemu 
Komorowi ze Zdzieszowic. Ich zaangażowanie w służbę Bogu i ludziom pozostaje 
pięknym przykładem wychowania. Opole, 19 czerwca 2014 r.     
      
  ks. dr hab. Radosław Chałupniak, prof. UO 
dr 
Tomasz Michalewski 
dr 
hab. Ewa Smak, prof. UO 
 
 
 
 
 
 
 
 
SPIS TREŚCI Wprowadzenie 
5 
 
I. ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE 
 9 
ks. 
Andrzej Kielian 
Wychowanie w szkole w dokumentach Unii 
Europejskiej  11 
Wychowanie w szkole w polskich dokumentach 
oświatowych  23 
Wychowanie – od przedszkola do dorosłości 
 35 
Współczesne koncepcje wychowania w szkole 
 45 
Możliwości wychowania. Narracje nauki, praktyki 
i ideologii  67 
Niemoc wychowania w szkole jako następstwo braku 
koncepcji wychowania, 
czyli o autarkii i acedii postmodernistycznej 
pedagogiki  
81 
												Zofia Remiszewska 
Wychowanie bezstresowe: drogi iluzji  
87 
Wychowanie w szkole jako działania 
diagnostyczne,  
profilaktyczne i terapeutyczne  
97 
Wychowanie w szkole – między socjalizacją i 
indywidualizacją  109 
Kilka refleksji na temat przestrzeni 
wychowawczej współczesnej szkoły 
119 
Cienie i blaski współczesnej szkoły polskiej
 129 
Edukacja religijna integralną częścią wychowania
 141 
Podmiotowość w procesie wychowania młodego 
pokolenia  147 II. WYCHOWAWCY 161 
 
Rodzice a wychowanie w szkole 
 163 
Dyrektor szkoły – pierwszy odpowiedzialny za 
wychowanie w szkole  171 
Wychowawca klasy i jego przygotowanie do 
prowadzenia lekcji  
wychowawczych w opinii badanych uczniów szkoły 
podstawowej  177 
in the surveyed elementary school learners' 
opinion
 186 
Nauczyciel edukacji przedszkolnej i 
wczesnoszkolnej jako facylitator 
 187 
Współpraca dyrekcji i nauczycieli  
jako gwarant skutecznego wychowania w szkole
 197 
as 
guarantor of successful education in school
 205 
Wychowanie a doskonalenie nauczycieli z 
perspektywy Miejskiego Ośrodka  
Doskonalenia Nauczycieli w Opolu 
 207 
from the 
perspective of the Municipal Centre of Teachers’s Advancement in Opole 
  
215 
Rola szkolnego pedagoga w rzeczywistości 
edukacyjnej  217 
Nauczyciel religii jako wychowawca 
 225 
III. WOKÓŁ PROGRAMU 
 233 Eugenia Karcz-Taranowicz 
Zmienność ideałów i celów wychowania w polskiej 
myśli pedagogicznej  
– 
implikacje historyczne 
 235 
Program wychowawczy szkoły – założenia dawniej i 
dziś  243 
Cele edukacji a rzeczywistość szkolna.  
Między formowaniem a deformacją jednostki 
 251 
Between formation and deformation of man
 263 
Treści wychowawcze w 
podręcznikach edukacji wczesnoszkolnej 
 265 
Specyfika wychowania w szkole podstawowej 
 275 
Specyfika wychowania w gimnazjum – sukcesy i 
porażki  285 
Specyfika wychowania w 
szkołach ponadgimnazjalnych – sukcesy i porażki 
301 
 
 
IV. CZAS I MIEJSCE, METODY I POMYSŁY 
313 Tomasz Michalewski 
Metody i środki wychowania w teorii i praktyce 
szkolnej  315 Małgorzata Górka 
Wychowanie realizowane na lekcjach języka 
polskiego  325 Marek Białokur 
Wartości wychowawcze w edukacji historycznej
337 ks. Paweł Mąkosa 
Szkolna lekcja religii istotnym elementem 
wychowania w szkole  351 ks. Janusz Podzielny 
Szkolne nauczanie etyki i wychowanie 
 363 ks.
Radosław Chałupniak 
Wychowanie estetyczne w 
polskiej szkole  371 
Marek 
Biliński 
Aksjologiczny 
wymiar wychowania muzycznego 
 383 Aneta Rayzacher-Majewska 
Możliwości wychowawcze tzw. 
„godzin 
karcianych” 
 391 Magdalena Stach-Hejosz Współczesna edukacja 
seksualna – między prawdą a manipulacją 
 401 Magdalena Boniecka 
Samorząd szkolny jako pomysł na szkolne 
wychowanie  413 
Izabela 
Matuszewska 
Szkolne 
Koło Caritas – możliwości wychowawcze 
 421 
Grzegorz 
Ptak 
Harcerstwo jako aktualna propozycja wychowania
 431 V. DOŚWIADCZENIA EUROPEJSKIE 439 Magdalena Rynkal 
Wychowanie w 
szkołach austriackich 
 441 Elżbieta Osewska 
Wychowanie w szkołach brytyjskich 
 451 ks. Bogdan Skłodowski 
Wychowanie w szkołach francuskich 
 463 Izabela Matuszewska 
Wychowanie w szkołach słowackich 
 475 ks. Janez Vodičar 
Wychowanie w 
szkołach słoweńskich 
 483 
 
 
 
   
 
  |