KS. RADOSŁAW CHAŁUPNIAK
MIĘDZY KATECHEZĄ
NAUCZANIE RELIGII KATOLICKIEJ
Opole 2005
WPROWADZENIE
Wśród
szkolnych przedmiotów na przestrzeni dziejów żaden nie budził tak wielu
kontrowersji jak nauczanie religii. W niekończących się dyskusjach
przytaczane argumenty miały niejednokrotnie charakter bardziej emocjonalny niż
rzeczowy. Konkretne ustalenia bywały często wynikiem partykularnych interesów
poszczególnych grup czy partii politycznych, aniżeli owocem troski o integralną
edukację młodego pokolenia.
Spór
o religię w szkole publicznej ma już długą historię. W Europie od przeszło
300 lat burzliwie dyskutuje się nad możliwością i kształtem szkolnych
lekcji religii. Generalnie można stwierdzić, że w publicznych szkołach
europejskich edukacja religijna pod koniec XX w. odnalazła swoje miejsce[1].
W większości krajów ten rodzaj wychowania gwarantowany jest zapisami w
konstytucjach lub w przepisach prawa oświatowego. Do wyjątków należy
np. Francja, w której od ponad 100 lat istnieje prawny zakaz jakiejkolwiek
edukacji religijnej na terenie publicznych placówek oświatowych. Zasadniczo
jednak regułą dla publicznych szkół europejskich jest obecność lekcji
religii pośród innych szkolnych zajęć.
Prowadzenie
lekcji religii w szkole jest jedną kwestią, inną natomiast jest jej kształt.
Obok pytania: Czy lekcja religii funkcjonuje w szkole publicznej? – trzeba
postawić pytanie inne: Jaka jest ta lekcja religii?
Od
okresu oświecenia aż po współczesność lekcja religii ulegała nieustannym
przemianom. Zmieniała się wraz ze szkołą, społeczeństwem, koncepcją państwa,
szeroko rozumianą kulturą i jej relacją do spraw wiary. Trudno jest współcześnie
mówić o jednym modelu czy koncepcji szkolnego nauczania religii w szkołach
europejskich. W każdym kraju, a nawet w poszczególnych regionach, lekcja
religii jest rzeczywistością na wskroś specyficzną, uwarunkowaną konkretnym
kontekstem społecznym, politycznym i religijnym.
Samo
pojęcie „nauka (nauczanie, lekcja) religii” zadomowiło się na stałe w literaturze
pedagogicznej, choć bywa różnie rozumiane. Pierwszą wątpliwość stanowi
zasadnicze pytanie: Jaka religia? Coraz częściej Europa opisywana jest jako
społeczeństwo wielokulturowe, dla którego korzeniami nie jest już samo chrześcijaństwo
czy judaizm, lecz de facto wszystkie religie świata. Europa jak wielki
tygiel zbiera w sobie całe dziedzictwo ludzkości. Obok Ameryki na Starym
Kontynencie kumuluje się przepływ zarówno tradycyjnych, jak i nowo powstających
idei filozoficznych, teologicznych czy ogólnie – kulturowych. Świat coraz
bardziej wydaje się zmniejszać, nie tylko w znaczeniu „globalnej wioski”
(przepływu towarów i informacji), lecz także „globalnej świątyni”.
Coraz częściej spotykane przejawy religijnego synkretyzmu dowodzą zaniku
tradycyjnych więzi religijnych na rzecz poszukiwania „nowej religijności”,
opartej bardziej o filozoficzny Absolut niż o Boga chrześcijan, żydów
czy mahometan. Takie pojęcia, jak: „Bóg”, „religia” czy „wiara”,
stały się w obecnym kontekście europejskim tak szerokie, że trudno już
jednoznacznie odnosić je do chrześcijaństwa. Mówienie więc o nauczaniu
religii staje się powoli nieprzystające do chrześcijańskiego czy –
precyzyjniej – katolickiego wychowania religijnego.
Obecnie
lekcja religii w krajach europejskich określona jest zależnie od poszczególnych
krajów i regionów. Jej kształt, tj. cele, zadania, treści, prawne
uwarunkowania, koncepcja pedagogiczno-teologiczna itd., zasadniczo różnią się
w zależności od tego, czy są to zajęcia w publicznej szkole
angielskiej, niemieckiej, włoskiej czy polskiej.
Istotna
różnica w postrzeganiu i kształtowaniu lekcji religii w krajach europejskich
dotyczy podmiotu, który organizuje i czuwa nad tą formą nauczania: Kto jest
odpowiedzialny za lekcję religii: Kościół, różne Kościoły i wspólnoty
wyznaniowe, państwo, szkoła, całe społeczeństwo, rodzice czy ktoś jeszcze?
Zasadniczo nauczanie religii w szkole należy do tzw. res mixta, a więc
spraw, które dotyczą zarówno strony państwowej, jak i kościelnej, jednak w
poszczególnych krajach różny jest stopień zaangażowania tych stron w proces
organizacji tego typu nauczania. W większości krajów nauczanie religii
utrzymało charakter konfesyjny (w Austrii, w Hiszpanii, w Polsce, we Włoszech),
choć są także wyjątki w postaci niekonfesyjnej lekcji religii (w Anglii i
Szwecji). Różnie rozumiane jest samo pojęcie „konfesyjności”, często
mylone z „konfesjonalizmem”, jakąś formą kościelnej
„indoktrynacji” czy religijnego „monopolu”.
Z
dwupodmiotowością szkolnego nauczania religii (Kościół – szkoła) związana
jest sprawa przekazywanej treści, opracowywania oraz zatwierdzania obowiązujących
tekstów i podręczników. Ważne jest, czy pozostawiono to decyzjom instytucji
religijnych, czy też ma tu miejsce znaczna ingerencja i kontrola państwowa.
Wydaje się, że w tym drugim przypadku istniałoby duże niebezpieczeństwo
zbyt łatwej manipulacji treściami religijnymi, pokusa subiektywizmu i synkretyzmu
czy – zależnego od nastrojów społecznych i politycznych – podejścia wyłącznie
krytycznego. Państwo jednak w jakiś sposób pragnie zagwarantować sobie pośredni
albo bezpośredni wpływ na wszystko, co dzieje się w publicznej szkole,
stąd kolejne zróżnicowanie w podejściu do szkolnego nauczania religijnego.
Kolejna
ważna różnica dotycząca europejskich lekcji religii wiąże się z jej
adresatami, dla których przeznaczone jest nauczanie religijne. Jest to istotne
rozróżnienie, czy lekcja religii ma obejmować tylko uczniów wierzących, którzy
pragną pogłębić swoją wiedzę i wiarę religijną, czy ma być także
skierowana do uczniów obojętnych, poszukujących albo wręcz wrogo
nastawionych, którzy również mieliby możliwość korzystania z tego typu zajęć.
Niemało
emocji w związku z lekcją religii budzi problem tzw. godzin alternatywnych
(zastępczych, komplementarnych). W niektórych krajach są to zajęcia albo
fakultatywne, albo obligatoryjne z etyki, filozofii lub wychowania. W niektórych
systemach edukacji nie ma żadnych przedmiotów alternatywnych (np. w Anglii czy
Szwecji).
Różnie
pojmowany jest także obowiązek uczestnictwa w samych zajęciach z religii.
Zasadniczo dominuje system fakultatywny. W Anglii obowiązuje system
obligatoryjny z możliwością zwolnienia z tych zajęć. Często problem
uczestniczenia w zajęciach z religii podnosi się także z innej strony. Otóż
szkoła, która bez wątpienia jest „dla wszystkich”, powinna równocześnie
zabezpieczać interesy grup czy poszczególnych jednostek związanych z ich
osobistym, głębszym rozwojem, a więc być równocześnie „dla elit”. Wiąże
się to z kwestią zapewnienia nie tylko powierzchownego czy ogólnego
wykształcenia religijnego, lecz także z potrzebą pogłębionej formacji. Współcześnie
obserwowane rozluźnienie więzi dzieci i młodzieży z kościelnymi
instytucjami nie jest równoznaczne z osłabnięciem ich zainteresowań
religijnych.
Z
obligatoryjnością bądź fakultatywnością udziału w lekcji religii powiązany
jest sposób zgłoszenia na ten rodzaj zajęć i ewentualnej rezygnacji. W większości
państw europejskich funkcjonuje podobny układ: decyzja w odniesieniu do młodszych
dzieci leży najczęściej w gestii rodziców, natomiast w przypadku młodzieży
musi być podjęta samodzielnie.
Różnie
rozkłada się także w poszczególnych krajach ilość godzin lekcji religii w
tygodniu. W większości krajów są to dwie, a w niektórych nawet
trzy godziny. Zróżnicowanie liczby godzin dotyczy także kolejnych poziomów
edukacji (inaczej w szkołach podstawowych, inaczej w średnich).
Osobna
sprawa, bardzo ważna i często dyskutowana, dotyczy statusu nauczyciela
religii. W różnych modelach przysługują mu, bądź nie przysługują, prawa
na równi z innymi nauczycielami łącznie z odpowiednim uposażeniem
ekonomicznym, awansem zawodowym i delegowaniem przez określoną władzę kościelną
(przez tzw. misję kanoniczną). W poszczególnych krajach można wskazać różne
rozwiązania tej kwestii. Sprawa nauczyciela religii należy do wyjątkowo
delikatnych. Z jednej strony, na mocy zatrudnienia w publicznej szkole, staje się
on niejako „urzędnikiem państwowym”, z drugiej jednak podlega bezpośredniej
kontroli i ocenie instytucji religijnych, które go delegowały do tej pracy.
Rola nauczyciela religii jest wciąż na nowo określana. Różne bywają też
oczekiwania z nim związane. Nie zawsze bywa poważnie traktowany przez uczniów,
różnie odnoszą się do niego inni nauczyciele, niekiedy wysokie wymagania
stawia mu określona instytucja religijna, a jeszcze inne oczekiwania płyną ze
strony władz oświatowych. W sumie nauczyciel religii wciąż poddany jest
silnej presji i ocenie, co nie zawsze sprzyja jakości jego pracy edukacyjnej na
terenie szkoły.
Powyżej
zasygnalizowano tylko zasadnicze problemy, które pojawiają się w związku ze
szkolnym nauczaniem religii w europejskiej szkołach. Jak wskazują przykłady
poszczególnych europejskich krajów bardzo różnie interpretuje się zapisane
w konstytucjach i gwarantowane przez organizacje międzynarodowe prawo do
religijnego wychowania oraz prawo rodziców do wychowania swych dzieci zgodnie z
własnymi przekonaniami. Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że wychowanie religijne
rozumiane zbyt szeroko rozmija się z wychowaniem chrześcijańskim, nie dając
chrześcijanom możliwości poznania i wzrastania we własnej wierze.
O
ile jeszcze w latach 60. XX w. można było mówić o jednolitym, ogólnoeuropejskim
modelu katolickiego wychowania religijnego, to w czasach posoborowych nastąpiły
znaczące zmiany w podejściu do edukacji religijnej na terenie publicznych placówek
oświatowych w Europie.
Obecna
praca pragnie przybliżyć polskiemu czytelnikowi szerokie spektrum problemów
związanych ze szkolnym nauczaniem religii w publicznej szkole niemieckiej po II
wojnie światowej. Zagadnienie to zostanie przedstawione w sposób
wieloaspektowy – zarówno od strony historycznej, społecznej, prawnej,
religijno-pedagogicznej, jak i teologicznopastoralnej, przede wszystkim jednak
katechetycznej.
Tytuł
pracy jest rozbudowany. Jego pierwsza część (Między katechezą a religioznawstwem)
ukazuje obszar, w jakim koncepcyjnie porusza się katolickie nauczanie religii w szkole
niemieckiej. Dla autora będzie to istotny klucz w prezentacji bogatego
materiału dotyczącego szkolnej lekcji religii. Chodzi o odnalezienie
istoty religijnej edukacji, która dokonuje się w ramach szkoły publicznej, o
pytania: Czym ona jest? Czym powinna być?
Tak
postawiony problem jest w rzeczy samej sporem na poziomie teoretycznych założeń,
fundamentalnych katechetycznych albo pedagogiczno-religijnych rozstrzygnięć,
niemniej – i trzeba to mocno podkreślić – z zasadniczymi następstwami
praktycznymi dotyczącymi szkolnej codzienności i szerokiego oddziaływania na
społeczeństwo. Jest to ważne nie tylko dla poszczególnych nauczycieli
religii, dla uczniów i ich rodziców, lecz również dla osób odpowiedzialnych
za tworzenie programów, określanie celów, pisanie podręczników. Osoby związane
ze szkolnym nauczaniem religii muszą wyraźnie wiedzieć: Na czym oprzeć
programy, zakładane cele i treści? Czemu to wszystko ma służyć? Kto, co,
jak, kogo ma nauczać, wychowywać,
katechizować? Ponieważ religia w jej różnych przejawach nie jest tylko
kategorią teoretyczną, ale przede wszystkich określonym fenomenem czy – może
lepiej – konkretnym wydarzeniem, jako taka wpływa zarówno na życie poszczególnych
osób, jak i całych społeczeństw. Zapominanie o tym lub celowe pomijanie
tego wpływu, np. na gruncie edukacyjnym, wydaje się być metodologicznym
redukcjonizmem.
Druga
część tytułu książki: Nauczanie religii katolickiej w szkole publicznej
w Niemczech w latach 1945-2000 – zawęża tematycznie pole rozważań wyłącznie
do katolickiej lekcji religii w ramach szkół publicznych (die öffentlichen
Schulen) na terenie państwa niemieckiego. Nie będzie mowy o tzw.
„wolnych szkołach” (freie Schule, in freier Trägerschaft,
Privatschulen)[2],
w tym także szkołach konfesyjnych (np. katolickich), ani o lekcjach
religii prowadzonych przez inne wyznania i religie. Cezura czasowa, o jakiej
mowa w tytule pracy, wiąże się z ważnym dla Kościoła okresem przed- i
posoborowym oraz przemianami, jakie dokonały się w tym czasie zarówno na płaszczyźnie
wewnątrzkościelnej, jak i w relacjach Kościoła katolickiego do świata, do
instytucji publicznych, innych religii i wyznań. Omawiany okres zamyka znaczący
dla chrześcijan na całym świecie rok 2000, który z racji jubileuszu zachęcał
do podsumowań i spojrzenia w przyszłość.
Jeżeli
szkolne nauczanie religii postrzegane jest jako rzeczywistość pomiędzy
„katechezą” i „religioznawstwem”, w tym miejscu istotne wydaje się
postawienie pytań: Czym wobec tego jest „katecheza”? Czym jest
„religioznawstwo”?
Podejmując
pytanie o określenie katechezy w kontekście szkolnej lekcji religii, należy
odwołać się do historii. Przez długi czas w odniesieniu do katolickiej
edukacji religijnej dzieci i młodzieży (tak w szkole, jak i w parafii) terminy
„katecheza” czy „lekcja religii” używane były zamiennie. Wyraźnie mówiono
nawet o „szkolnej katechezie”. Katecheta był nauczycielem religii, lekcja
religii – katechezą. Równolegle jednak do narastającego procesu
sekularyzacji społeczeństwa (a tym samym coraz większego nacisku na
instytucje publiczne, także na szkołę) coraz częściej rozgraniczano
(przynajmniej teoretycznie) szkolną lekcję religii od katechezy. W Niemczech
zaostrzenie sporu miało miejsce tuż po Soborze Watykańskim II. W niemieckiej
literaturze katechetycznej tego okresu można zauważyć znaczne nasilenie
dyskusji nie tylko co do treści bądź formy oddziaływań katechetycznych,
lecz również (a z czasem coraz wyraźniej) odnośnie miejsca, jakie przysługuje
katechezie. Oficjalnie, po raz pierwszy tak wyraźnie w dokumentach kościelnych
rozróżnienie „katecheza” (Katechese)
– „szkolna lekcja religii” (Religionsunterricht)
wystąpiło podczas synodu biskupów w Würzburgu w latach 70.
Mając
to na uwadze, można w tym miejscu przytoczyć sporą liczbę definicji pojęcia
„katecheza”, posługując się przy tym dokumentami Kościoła i licznymi
opracowaniami katechetycznymi. Jeśli na katechezę spojrzy się integralnie
jako na „wychowanie w wierze”, obejmujące „przede wszystkim
nauczanie doktryny chrześcijańskiej, przekazywane na ogół w sposób
systematyczny i całościowy, dla wprowadzenia wierzących w pełnię życia
chrześcijańskiego”[3],
wynikają stąd następujące konsekwencje:
–
chodzi o przekaz treści wiary (fides quae) zawartych w nauczaniu Kościoła
(Biblia i Tradycja), dla których podstawowym jest odniesienie do teologii
katolickiej, wtórnym, choć także istotnym, do nauk pomocniczych: pedagogiki,
psychologii, dydaktyki, metodyki, socjologii itd.;
–
celem jest dojrzała wiara osobista (fides qua) wyrażona w życiu
(praktyka), a także wprowadzenie we wspólnotę religijną – kościelna
socjalizacja;
–
jest to działanie rozumiane jako formacja bazująca na informacji;
– nauczyciel: osoba zaangażowana, człowiek wiary i Kościoła, świadek;
– zasadniczą metodą jest
przepowiadanie słowa Bożego przez nauczanie, osobiste
świadectwo i wychowanie obejmujące całego człowieka;
– katecheza
dokonuje się w różnych środowiskach, wśród których zasadnicze znaczenie
posiadają: rodzina, parafia, szkoła, ruchy religijne i media;
–
wyraźne powiązanie ze wspólnotą religijną – Kościołem katolickim;
– obowiązuje uczniów wierzących;
– uczeń: zaangażowanie poznawcze, afektywne i wolitywne;
– uzasadnienie
zajęć jest przede wszystkim teologiczne („idźcie, nauczajcie, czyńcie
uczniów...”), jednak – mając na uwadze wartość wiary – nie wykluczające
innych argumentów (np. społecznych, kulturowych czy politycznych).
Powyższe
elementy katechezy zbiera definicja, zaproponowana przez A. Exelera –
jednego z najwybitniejszych niemieckich pedagogów religijnych ubiegłego
stulecia: „Katecheza jest podstawowym pouczeniem, przekazywanym przez Kościół
wierzącym i dotyczącym rzeczywistości naszego zbawienia. Jej zadaniem jest
uformowanie wierzących na uczniów Chrystusa i takie zapoznanie ich z życiem
Kościoła, by mogli oni – zgodnie z własnymi możliwościami – stać się
jego aktywnymi członkami”[4].
Konsekwentnie
należy zadać kolejne pytanie: Czym jest „religioznawstwo”? Drugi
termin, który pojawia się w tytule pracy, rozumiany jest wieloznacznie: z jednej
strony pojęcie „religioznawstwo” używane jest na oznaczenie dyscypliny
naukowej, z drugiej – jako forma przekazywania wiedzy na temat religii, jako
„uczenie o religii albo religiach”, bez wyróżniania jaka religia, bez próby
tworzenia osobistych odniesień, traktując religię wyłącznie horyzontalnie
– jako fenomen związany z życiem człowieka, wychodząc z założeń
racjonalistycznych, odnosząc się z dystansem do treści, które mogą dotyczyć
jednej albo wielu religii. Cechy
takiego religioznawczego nauczania są następujące:
–
przekaz treści dotyczących religii – podstawowe odniesienie treści do nauk
religioznawczych, do różnych dziedzin filozofii, socjologii, psychologii,
pedagogiki, a także różnych sposobów uprawiania teologii; ponieważ nie
ma związku z określoną religią czy wyznaniem, pojęcie „religia”
rozumiane jest szeroko, np. jako „odniesienie do tego, co konieczne” (P. Tillich),
stąd szerokie jest spektrum poruszanych treści;
–
cel: wiedza dotycząca religii i ewentualna (niekonieczna) decyzja (za którąś
z religii, którymś z wyznań lub postawą agnostyczną czy ateistyczną);
–
zadanie: wprowadzenie w pluralistyczne społeczeństwo, w którym występują różne
fenomeny religijne, odniesienia do różnych religii i – szerzej – światopoglądów;
–
informacja bez formacji;
–
nauczyciel – zdystansowany, niezaangażowany, religioznawca;
–
metoda: przekaz informacji (treści religijnych) – nauczanie religijne;
–
miejsce: szkoła, określone grupy;
–
brak powiązania z jakąkolwiek wspólnotą religijną;
–
uczeń: zaangażowanie poznawcze;
–
obligatoryjne dla wszystkich uczniów zgodnie z obowiązkiem szkolnym;
– uzasadnienie:
ogólnokształcące, kulturowe, historyczne, społeczne, polityczne,
antropologiczne (humanistyczne), filozoficzne, etyczne.
Jakie
było nauczanie religii katolickiej w niemieckiej szkole publicznej w latach
1945-2000? – jest to pytanie ważne i wymagające równocześnie bardzo złożonej
odpowiedzi. O ile powyżej wskazano na zasadnicze akcenty i tym samym rozróżniono
między „katechezą” i „religioznawstwem”, obecnie należy zastanowić
się nad odniesieniem określonej koncepcji szkolnego nauczania religii do tych
dwóch wykluczających się kategorii. W przytoczonym rozumieniu katecheza nie
może być religioznawstwem, religioznawstwo nie jest katechezą. Poszczególne
elementy, tj. cele, treści, charakter oddziaływań, zadanie nauczyciela,
uzasadnienie czy krąg odbiorców, wyraźnie różnią się od siebie. Jedynym
punktem styczności jest miejsce, gdzie może dojść do jednej lub drugiej
formy religijnego oddziaływania – publiczna szkoła.
Pytanie
– czy lekcja religii w Niemczech może zostać zredukowana do religioznawstwa?[5]
– nie jest jedynie retoryczne czy czysto teoretyczne. W rzeczywistości
niemieckiej szkoły i przemian, jakim ona nieustannie podlega, w obliczu coraz
bardziej zsekularyzowanego społeczeństwa takie pytanie nabiera istotnego
znaczenia u osób odpowiedzialnych za religijne wychowanie.
Zadaniem,
jakie staje przed autorem pracy, jest wykazanie, że szkolne nauczanie religii
katolickiej w latach 1945-2000, przechodząc znaczne przemiany, poruszało się
między „katechezą” a „religioznawstwem”. Ważne jest również
uchwycenie kierunku tych zmian, wskazanie na istotne akcenty oraz – co zdaje
się być istotne z perspektywy edukacyjnej – na następstwa pedagogiczne
takiego oscylowania między określonymi wcześniej kategoriami.
W
zamiarze autora obecna praca ma ukazać zarówno problemy, jakie wiążą się
ze szkolną edukacją religijną w Niemczech, jak również jej owoce. Jest to
zadanie trudne, ponieważ każdy z niemieckich krajów związkowych posiada
osobne ustalenia zarówno w regulacjach prawno-oświatowych, jak i w koncepcji
szkolnego nauczania religii. Praca ma być syntezą myśli
religijno-pedagogicznej dotyczącą szkolnej lekcji religii w Niemczech. Ta
szeroka rzeczywistość zostanie przedstawiona w określony sposób.
Pierwszy
rozdział skoncentruje się na genezie i organizacji szkolnego nauczania religii
katolickiej. Przemiana, jakiej uległa lekcja religii w latach 1945-2000,
zostanie usytuowana w kontekście historycznym – pierwszy rozdział ukaże, w
jaki sposób powstała i jak rozwijało się w Niemczech szkolne nauczanie
religii do roku 1945: od swych początków aż po wiek XX i okres międzywojenny.
Choć temat pracy nie dotyczy wprost tego periodu, to jednak bez odwołania się
do uwarunkowań historycznych wydaje się niemożliwym właściwa prezentacja
powojennej sytuacji lekcji religii. Kolejny
paragraf wskaże kontekst rozróżnienia między „katechezą” a
„religioznawstwem”, który związany jest z uwarunkowaniami społeczno-religijnymi
Niemiec: Jakie było odniesienie społeczeństwa do religii katolickiej? Jakie
były stosunki na płaszczyźnie państwo – Kościół? Jaką pozycję posiadał
w społeczeństwie Kościół katolicki? Niemiecka
lekcja religii posiada swoje prawne zabezpieczenie w niemieckiej Konstytucji z 1949
r. oraz w aktach legislacyjnych poszczególnych landów (także ich
konkordatów). Są to regulacje prawne, które wpływają na określony kształt
szkolnych zajęć. Ważne jest przy tym ustalenie, jakie miejsce zajmowała
lekcja religii w całokształcie systemu oświaty.
Rozdział
drugi podejmuje zagadnienie dotyczące rozwoju koncepcji lekcji religii
katolickiej od 1945 r. W tym kontekście ważne są pytania o zasadnicze
kierunki i uzasadnienie szkolnych zajęć religii, a także kwestie dotyczące
zakładanych celów i zadań, treści i metod oraz statusu i roli
nauczyciela odpowiedzialnego za ten przedmiot.
W
rozdziale trzecim zostaną ukazane podstawowe dylematy, z którymi musiała
liczyć się przyjęta koncepcja szkolnej lekcji religii. Zdaniem autora, do
kwestii dyskusyjnych należy zaliczyć przede wszystkim odróżnienie szkolnej
lekcji religii od katechezy oraz zagadnienie konfesyjności zajęć szkolnych.
Innymi
słowy, w pracy po wstępnym, historycznym przedstawieniu zostanie ukazana
aktualnie prowadzona szkolna lekcja religii w jej wymiarze organizacyjnym
(rozdział I), koncepcyjnym (rozdział II) oraz problemowym (rozdział III).
Niemiecka
literatura na temat szkolnej lekcji religii jest bardzo bogata. Z całą
pewnością można stwierdzić, że w żadnym kraju, nawet we Włoszech, nie
publikuje się tak wiele w zakresie pedagogiki religijnej jak w Niemczech. Co więcej,
jest to literatura zróżnicowana. Wśród
wielu książek i artykułów można odnaleźć zarówno bardzo szczegółowe,
analizujące szkolne nauczanie religii pod względem treści i metod, jak i
bardziej ogólne, syntetyzujące (np. podręczniki czy słowniki pedagogiki
religijnej). Od okresu oświecenia, a szczególnie w okresie powojennym,
niemiecka lekcja religii pozostawiła w literaturze swój znaczący ślad.
W
związku z podjętym w pracy problemem jednym z istotnych zadań, jakie stają
przed autorem, jest uporządkowanie dotychczasowej literatury. Ze względu na
ogrom publikacji nie jest to zadanie łatwe. Zasadnicza bibliografia musi objąć
dokumenty kościelne i państwowe oraz książki i artykuły, przede wszystkim
z czasopism pedagogiczno-religijnych, ale także ogólnoteologicznych.
Ponieważ
lekcja religii w Niemczech organizowana jest przez państwo, stąd istotne
znaczenie mają oficjalne dokumenty państwowe. Dotyczy to przede wszystkim
niemieckiej Konstytucji, poszczególnych orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego,
oficjalnych przepisów zawartych między przedstawicielami władz państwowych i
Kościoła katolickiego.
W 2002 r. ukazał się ważny dokument państwowy, który umożliwia lepszą orientację w niuansach organizacyjnych katolickiej lekcji religii w Niemczech. KMK, czyli Konferencja Niemieckich Ministrów Oświaty (Kultusministerkonferenz), wydała sprawozdanie dotyczące sytuacji szkolnego nauczania religii katolickiej na przełomie XX i XXI w.[6] Dokument nawiązywał do podobnego sprawozdania, które ukazało się w 1992 r., obejmującego wówczas organizację lekcji religii katolickiej tylko w części niemieckich landów[7]. Nowy raport skierowany był do wszystkich zainteresowanych, m.in. do nauczycieli, rodziców, uczniów, którzy chcieli poznać, na jakich podstawach prawnych i w jaki sposób funkcjonuje szkolne nauczanie religii w szkole. To ważne sprawozdanie dotyczyło przede wszystkim organizacji szkolnego nauczania religii katolickiej w szkole niemieckiej w różnych krajach związkowych (m.in. podstaw prawnych, liczby godzin w różnych szkołach, podstaw i zadań lekcji religii, programowania, roli Kościoła i państwa, sytuacji nauczyciela religii, perspektyw stojących przed szkolną lekcją religii, przepisów dotyczących minimalnej liczby uczniów, oceniania i wizytacji, konfesyjności tych zajęć oraz personalnych zabezpieczeń). Podobne opracowanie przedstawiało sytuację ewangelickiej lekcji religii[8] i nauczania etyki[9].
W
sprawozdaniu Konferencji Ministrów Oświaty z 2002 r. wymieniono dokumenty, na
których powinna opierać się lekcja religii katolickiej. Ten państwowy raport
przypominał, że podstawowe zasady szkolnego nauczania religii katolickiej
zebrane są w ogólnokościelnych dokumentach: w adhortacjach[10]
Pawła VI Evangelii nuntiandi (1975 r.) i Jana Pawła II Catechesi
tradendae (1979 r.) oraz w przygotowanym przez Kongregację ds. Duchowieństwa
Ogólnym Dyrektorium o Katechizacji (1997 r.). Z dokumentów niemieckich
wymienione zostały trzy: uchwała Synodu w Würzburgu Der
Religionsunterricht in der Schule (1974 r.), dokument niemieckich biskupów Die
bildende Kraft des Religionsunterrichts (1996 r.) oraz dokument Komisji
Biskupów ds. Wychowania i Szkoły
(Bischöfliche Kommission für Erziehung und Schule), dotyczący
nauczyciela religii Zur Spiritualität des Religionslehrers
(1987 r.).
Wśród
dokumentów Kościoła niemieckiego można wskazać zarówno takie, które
teoretycznie podejmują zagadnienie lekcji religii, omawiając jego ogólne założenia,
uwarunkowania i zadania, jak również takie, które wprost odnoszą się do
szkolnej praktyki (por. programy nauczania). Ponadto istnieją dokumenty, które
zajmują się przede wszystkim szkolnym nauczaniem religii, oraz takie, które
przy okazji omawiania innych, ważnych kwestii dotyczących działalności
pastoralnej Kościoła, odnoszą się także do szkolnej lekcji religii.
Dla
Kościoła katolickiego w Niemczech i dla sytuacji wychowania religijnego w tym
kraju istotne, a nawet przełomowe znaczenie posiada Wspólny Synod Diecezji
Niemieckich, który odbywał się w Würzburgu w dn. 3.01.1971-22.11.1975.
Do
niemieckich dokumentów kościelnych dotyczących bezpośrednio lekcji religii
zaliczane są:
A.
Uchwała synodalna z 1974 r. Der
Religionsunterricht in der Schule (Lekcja
religii w szkole)[11];
B.
Dokumenty Konferencji Biskupów Niemieckich (DBK) oraz Komisji Biskupów
ds. Wychowania i Szkoły:
§
krótkie oświadczenia
dotyczące istotnych problemów związanych ze szkolną lekcją religii[12];
§
dokument
dotyczący nauczyciela religii: Zum Berufsbild und Selbstverständnis des
Religionslehrers z 1983 r.[13]
oraz jego duchowości: Zur
Spiritualität des Religionslehrers
z 1987 r.[14];
§
artykuły
i referaty, prezentowane w ramach konferencji lub sympozjów naukowych, dotyczących szkolnej lekcji religii: z kolokwium[15]
z 1989 r., poświęconego aktualnej sytuacji i perspektywom rozwoju lekcji
religii; z sympozjum z 1991 r.[16]
na temat lekcji religii w szkołach europejskich; z sympozjum z 1993
r.[17]
z okazji XX-lecia zakończenia Synodu Niemieckiego;
§
dokumenty
odnoszące się do sytuacji nauczania religii na poszczególnych etapach: w szkołach
zawodowych z 1991 r.[18]
i szkołach specjalnych z 1992 r.[19];
§
dokument
dotyczący duszpasterstwa szkolnego z 1996 r.[20];
§
dokument
na temat konfesyjności lekcji religii Die bildende Kraft des
Religionsunterrichts z 1996 r.[21]
Pośrednio
informacje dotyczące szkolnej lekcji religii można znaleźć w następujących
dokumentach kościelnych:
§
uchwałach
synodalnych na temat kościelnej odpowiedzialności za obszar kształcenia[22],
duszpasterstwa
sakramentalnego[23]
oraz celów i zadań duszpasterstwa młodzieży[24];
§
synodalnym dokumencie
roboczym dotyczącym katechetycznej działalności Kościoła[25];
§
dokumencie biskupów
niemieckich na temat duszpasterstwa sakramentalnego[26]
z 1996 r.;
§
dokumentach poszczególnych
diecezji niemieckich[27].
Ważne
także dla niemieckiej lekcji religii były wypowiedzi Centralnego Komitetu
Niemieckich Katolików (ZDK)[28]
oraz Niemieckiego
Związku Katechetów (DKV):
§
list
do wszystkich osób zaangażowanych w przekaz wiary z 1990 r.[29];
§
wspólne
oświadczenie wydane ze Szwajcarskim Związku Katechetów dotyczącego granic
katechezy parafialnej z 1992 r.[30];
§
pismo
na temat lekcji religii z 1992 r.[31];
§
dokumentacja
kongresu europejskiego z 1993 r.[32];
§
wypowiedź
na temat konfesyjności nauczania religii z 1996 r.[33];
§
dokument
dotyczący przedmiotu LER z 1999 r.[34]
Z powyższego zestawienia wynika, że szkolne nauczanie religii istotnie było zagadnieniem żywo dyskutowanym i często podejmowanym przez różnych przedstawicieli Kościoła.
Istotnym
materiałem źródłowym w odniesieniu do szkolnego nauczania religii są
programy, które stały się podstawą do prowadzenia tego przedmiotu w określonym
czasie. W latach 1945-2000 dla katolickiej lekcji religii przygotowano i
wprowadzono kilka, obowiązujących kolejno, ramowych programów nauczania.
Bezpośrednio w okresie powojennym w szkolnym nauczaniu religii katolickiej
korzystano z programu z 1925 r. – tzw. Fuldaer Lehrplan[35].
Na przełomie lat 60. i 70. przygotowano ramowe programy nauczania dla klas I-X,
dla gimnazjum, szkół specjalnych i uczniów głuchoniemych[36],
które obowiązywały tylko przez kilka lat. W latach 70. powstały podstawy
programowe tym razem na bazie teorii curriculum. Są to tzw. Zielfelderplan
dla szkoły podstawowej z lat
1978-1980[37]
i Sekundarstufe I z 1974 r.[38]
Powyższe programy zostały przepracowane i od początku lat 80. ukazały się
kolejne, obowiązujące obecnie w Niemczech, programy ramowe: dla szkół
zawodowych z 1980 r.[39];
dla klas V-X z 1984 r.[40];
dla szkół dla głuchoniemych z 1987 r.[41];
dla szkół dla uczniów z trudnościami w nauce z 1991 r.[42];
dla szkół podstawowych z 1998 r.[43];
dla szkół dla uczniów psychicznie upośledzonych (an Schulen für
Geistigbehinderte) z 1999 r.[44] W 2000 r.
przygotowywana była jeszcze podstawa programowa dla wyższych klas gimnazjum (die
gymnasiale Oberstufe/Sekundarstufe II)[45].
Wyżej wymienione
programy staną się podstawą do analizy celów, zadań,
treści i metod proponowanych dla szkolnego nauczania religii katolickiej.
W
rozważaniach dotyczących lekcji religii w szkole niemieckiej nie może zabraknąć
odwołania do obszernej literatury katechetycznej i pedagogiczno-religijnej.
Ponieważ praca będzie dotyczyć lekcji religii katolickiej, więc istotne będą
przede wszystkim publikacje katechetyków i pedagogów katolickich. Niemniej dla
całości rozważań należy zaznaczyć, że zwłaszcza od lat 70. XX w.
pedagogika religijna w Niemczech przyjmowała coraz silnej charakter
ekumeniczny, zatracając przy tym konfesyjne powiązania. W takich sytuacjach
trzeba nie tylko zwrócić baczniejszą uwagę na to zjawisko, ale także odwołać
się do myśli pedagogów ewangelickich, którzy pośrednio kształtowali szkolną
lekcję religii katolickiej.
Niektóre
teksty niemieckich autorów zostały już wcześniej przetłumaczone na język
polski i stanowią dla polskiego czytelnika cenne źródło informacji na temat
sytuacji niemieckiej lekcji religii. Najczęściej jednak były to niewielkie
publikacje, choć ważnych dla niemieckiej pedagogiki religijnej postaci, jak
np.: Adolf Exeler, Gabriele Miller, Günter Lange, Wolfgang Langer, Werner
Simon, Klemens Tilmann, Werner Trutwin, Hans-Georg Ziebertz[46],
czy tłumaczenia niektórych dokumentów[47].
Ważny wkład w popularyzację myśli niemieckich pedagogów religijnych w
Polsce odgrywa czasopismo „Keryks.
Międzynarodowy przegląd katechetyczno-pedagogicznoreligijny”, wydawane od
2002 r. i prezentujące artykuły w dwóch wersjach językowych: polskiej i
niemieckiej. Na jego łamach publikowali m.in. tacy autorzy, jak: H.F. Angel, W.
Bartholomäus, A.A. Bucher, R. Englert, M. Jäggle, N. Mette, R. Sauer czy E.
Spiegel[48].
W
literaturze polskiej pojawiły się także krótkie sprawozdania dotyczące
sytuacji pedagogiczno-religijnej w Niemczech[49]. W języku polskim
ważnymi odniesieniami, szkicującymi tło, w jakim dokonuje się szkolna lekcja
religii w Niemczech, są publikacje pedagogiczno-oświatowe o charakterze
porównawczym[50].
Polscy
katechetycy i pedagodzy religijni w swoich pracach również podejmowali temat
szkolnego nauczania religii w Niemczech. Pewne idee pedagogiczno-religijne,
przemyślane i przepracowane, znalazły odzwierciedlenie w polskiej teorii
i praktyce katechetycznej.
Wśród
polskich autorów, którzy zajmowali się niemiecką lekcją religii, należy
wymienić przede wszystkim: Jerzego Bagrowicza[51],
Franciszka Blachnickiego[52],
Jana Charytańskiego[53],
Stanisława Kulpaczyńskiego[54],
Gerarda A. Kusza[55], Mieczysława Majewskiego[56],
Jarosława Michalskiego[57],
Romana Murawskiego[58],
Henryka Pagiewskiego[59],
Tadeusza Panusia[60], Cypriana Rogowskiego[61], Józefa Skarpetowskiego[62], Waldemara Spyrę[63]
czy Piotra Tomasika[64].
Z perspektywy ewangelickiej zagadnieniem
szkolnego nauczania religii w Niemczech zajmował się Bogusław
Milerski[65].
Może
zrodzić się pytanie, czy potrzeba kolejnego opracowania, które ponownie
podejmie zagadnienie szkolnej edukacji religijnej w Niemczech. Każdy z
wymienionych autorów zajmował się niemiecką lekcją religii pod innym
aspektem. Prof. M. Majewski, opisując model katechezy antropologicznej, a później
tworząc model katechezy integralnej, odnosił się często do niemieckich autorów.
Prezentując w swej rozprawie habilitacyjnej uwarunkowania i kształt
rozpowszechnionej w latach 70. XX w. katechezy antropologicznej, korzystał z książek
takich niemieckich katechetyków, jak: G. Baudler, W. Bartholomäus, A. Exeler,
H. Halbfas, J. Jungmann, W. Sturm, G. Weber. Prace prof. Majewskiego nie miały
jednak na celu całościowego ukazania sytuacji szkolnego nauczania religii w
Niemczech.
W
1995 r. w Paderborn ukazała się w języku niemieckim praca doktorska Cypriana Rogowskiego
Die Entwicklung der katholischen Religionspädagogik in Polen und in der
Bundesrepublik Deutschland nach dem II. Vatikanischen
Konzil,
która traktuje o rozwoju katechetyki i pedagogiki religijnej w okresie
posoborowym. Tematyka książki jest szeroka i nie dotyczy wyłącznie zagadnień
związanych z nauczaniem religii w szkole. Autor, bardzo dobrze znający
niemieckie i polskie uwarunkowania pedagogiczno-religijne, opublikował kolejne
pozycje w ramach porównawczej pedagogiki religijnej: Koncepcje katechetyczne
po Soborze Watykańskim II (Lublin 1997) oraz Edukacja religijna. Założenia
– uwarunkowania – perspektywy rozwoju (Lublin 2002). Pierwsza z tych książek
prezentuje wybrane koncepcje (kierunki) szkolnego nauczania religii
(hermeneutyczna, religioznawczo-informacyjna, problemowa, curriculum,
korelacyjna), druga książka natomiast zawiera przemyślenia katechetyczne i
pedagogiczno-religijne dotyczące sposobu przekazu wiary w ramach szeroko pojętej
edukacji religijnej. Obie książki nie pokrywają się wprost z tematyką
prezentowanego opracowania, niemniej stanowią bogate źródło bibliograficzne.
Można odnaleźć w tych publikacjach wiele istotnych informacji na temat
źródeł, przyczyn i kontekstu przemian, jakie dokonały się w niemieckiej
pedagogice religijnej ostatnich 40 lat. Książki te stanowią znaczący wkład
w przybliżenie polskim czytelnikom podobieństw i różnic, jakie zachodzą
pomiędzy niemieckim i polskim modelem szkolnej edukacji religijnej. Autor,
koncentrując się zgodnie za założeniem na wyznaczonych zadaniach, pominął
zarówno historyczne, jak i organizacyjno-prawne aspekty niemieckiej
lekcji religii.
Z
kolei cenna praca ewangelickiego pedagoga religijnego, Bogusława Milerskiego Religia
a szkoła. Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim,
a także liczne artykuły tego autora ukazują niemiecką lekcję religii, ale w
jej ewangelickim wydaniu. Pewne założenia, jak i konkretne rozwiązania różnią
się w sposób zasadniczy od koncepcji katolickiej, inne są także materiały
źródłowe i odniesienia bibliograficzne, wspólne jednak pozostają
uwarunkowania prawne i społeczno-kulturowe.
Bazując
na powyższych opracowaniach, wydaje się stosowne i konieczne pogłębienie
istniejących już badań. Do tej pory bowiem nie powstała w języku
polskim praca, która dawałaby pełną syntezę dotyczącą szkolnego nauczania
religii w Niemczech. W tym kontekście warto zwrócić jeszcze uwagę na
jedno opracowanie. W 1999 r. ukazała się książka Kazimierza Misiaszka Koncepcja
nauczania religii katolickiej w publicznej
szkole włoskiej po Konkordacie z 1984 roku. Próba oceny.
Zgodnie z podjętym założeniem, autor przedstawia, w jaki sposób rodziła
się koncepcja nauczania religii w publicznej szkole włoskiej oraz w jakiej
mierze jest ona całościową i spójną propozycją edukacyjną. W zamierzeniu
chodziło także o prezentację włoskiej koncepcji, by ewentualnie móc czerpać
pewne wzory dla polskiej koncepcji szkolnej edukacji religijnej[66].
Obecna książka ma stanowić podobne opracowanie, lecz z perspektywy niemieckiej
lekcji religii. Zresztą oba modele nie są od siebie oddalone. Ze względu na
liczne kontakty niemieckich i włoskich pedagogów religijnych (co dwa lata
odbywają się ich oficjalne spotkania), można bez większego trudu zauważyć
przenikanie się pewnych idei. Owszem, zróżnicowanie społeczne, kulturowe i religijne
obu społeczeństw sprawiło, że nie można mówić o takich samych rozwiązaniach,
lecz co najwyżej o pewnych podobieństwach. Można by wysunąć pewną
tezę, że doświadczenia włoskie zostały w dużej mierze oparte o wcześniej
dokonujące się przeobrażenia na gruncie niemieckiej pedagogiki religijnej[67].
Można byłoby w tym celu porównać kształtowanie się konkretnych rozwiązań,
lecz nie będzie to celem obecnej pracy. Ważne jest uświadomienie, że
poszczególne modele szkolnego nauczania religii nie powstają w oderwaniu od
siebie. Często są one pochodną nie tylko konkretnych uwarunkowań, ale również
przenikania się określonych idei katechetycznych lub pedagogiczno-religijnych.
Niemiecka
pedagogika religijna odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu teorii i praktyki
edukacji religijnej nie tylko w samych Niemczech, ale także w pozostałych
krajach niemieckojęzycznych (Austria, Szwajcaria). Przez liczne kontakty
niemieckich profesorów z włoskimi, francuskimi czy belgijskimi widoczny jest
jej wyraźny wpływ na całokształt wychowania religijnego w Europie. Wielu wykładowców
pedagogiki religijnej studiowało wcześniej w Niemczech, stąd także w innych
krajach europejskich można ukazać wiele impulsów, które zostały
przeniesione z obszaru niemieckiej pedagogiki religijnej.
W
zamierzeniu książka – częściowo jako rozprawa źródłowa, częściowo
jako opisowa – podejmie szeroki temat szkolnej edukacji religijnej na płaszczyźnie
promowanej w Polsce od lat 80. katechetyki integralnej. Podjęty problem
zostanie rozwiązany przy pomocy różnych metod, przede wszystkim metody
genetycznej oraz analizy i interpretacji materiałów źródłowych, syntezy
wyników badań, a także metody porównawczej[68].
Praca ma charakter rozprawy teoretycznej, dlatego jedynie pośrednio, w sposób
wtórny będzie odwoływała się do badań empirycznych.
W
obecnej pracy zostanie przede wszystkim dokonana synteza niemieckiej myśli
religijno-pedagogicznej związanej ze szkolną lekcją religii katolickiej w Niemczech.
Książka może posłużyć jako odniesienie dla osób, które kształtują
polski model katechezy, bowiem niemieckie doświadczenia ostatnich kilkudziesięciu lat
przypominają w pewnym zakresie sytuację, w jakiej obecnie znalazło się
nauczanie religii w polskiej szkole.
[1]
Na temat lekcji religii w Europie por. m.in.: R. Chałupniak,
Wychowanie religijne w szkołach europejskich, w: J.
Stala (red.), Wybrane zagadnienia z katechetyki, Tarnów 2003,
s. 175-201; J. Charytański, Lekcja
religii w Europie, AK 84 (1992) nr 2, s. 194-207; M. Majewski
(red.), Katechizacja w szkole, Lublin 1992; K. Misiaszek, Nauczanie
religii w szkole, w: R. Chałupniak,
J. Kochel, J. Kostorz,
W. Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej. Księga pamiątkowa
dedykowana ks. biskupowi Gerardowi Kuszowi, Opole 2004, s. 299-302; Z. Nosowski,
Lekcje religii w szkołach publicznych państw europejskich, w: K.
Kiciński, K. Koseła, W. Pawlik (red.), Szkoła
czy parafia? Nauka religii w szkole w świetle badań socjologicznych, Kraków 1995, s. 11-15.
[2]
Por. A. Leschinsky, Die
institutionelle Rahmen des Bildungswesens, w: K.S.
Cortina, J. Baumert, A. Leschinsky, K.U.
Mayer, L. Trommer (red.), Das
Bildungswesen in der Bundesrepublik Deutschland. Strukturen und
Entwicklungen im Überblick, Hamburg 2003, s. 208.
[3]
Por. Ct 18.
[4]
„Katechese ist jene grundlegende Unterweisung, die die Kirche den Gläubigen
über die Wirklichkeit unseres Heiles erteilt. Sie hat die Aufgabe, die Gläubigen
zu Jüngern Christi heranzubilden und sie so mit dem Leben der Kirche
vertraut zu machen, daß sie entsprechend ihren Voraussetzungen sich als
aktive Mitträger kirchlichen Lebens erweisen können”. A.
Exeler, Wesen und Aufgaben der Katechese, Freiburg–Basel–Wien
1966, s. 282.
[5]
Por. Vorvort, w: M. Langer,
A. Laschet (red.), Wertorientierung im Wandel. Religionsunterricht und LER in der
Diskussion, Kevelaer–Aachen 1998, s. 7.
[6]
Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der
Länder in der Bundesrepublik Deutschland (red.), Zur Situation des Katholischen
Religionsunterrichts in der Bundesrepublik Deutschland. Bericht des
Kultusministerkonferenz vom 13.12.2002, Berlin (http://www.kmk.org/doc/publ/Bericht-Kath-Religionsunterricht.pdf
– 5.12.2004) oraz Sekretariat der Ständigen
Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland
(red.), Organisation
des Religionsunterrichts (www.kmk.org/doc/publ/relig.pdf –
2.12.2004).
[7]
Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der
Länder in der Bundesrepublik Deutschland (red.), Zur Situation des Katholischen
Religionsunterrichts in den Ländern Baden-Würtenberg, Bayern, Berlin,
Bremen, Hamburg, Hessen, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz,
Saarland und Schleswig-Holstein in der Bundesrepublik Deutschland. Bericht
des Kultusministerkonferenz vom 07./08.05.1992, Bonn 1992.
[8]
Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der
Länder in der Bundesrepublik Deutschland (red.), Zur Situation des Evangelischen
Religionsunterrichts in der Bundesrepublik Deutschland. Bericht des
Kultusministerkonferenz vom 13.12.2002, Berlin (http//www.kmk.org/doc/publ/Bericht-Evang-Religionsunterricht.pdf
– 2.12.2004).
[9]
Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der
Länder in der Bundesrepublik Deutschland (red.), Zur Situation des Ethikunterricht in der Bundesrepublik Deutschland. Bericht
der Kultusministerkonferenz vom 10.07.1998
(Veroffentlichungen der Kultusministerkonferenz), Bonn 1998.
[10] W SKR mowa jest o encyklikach, choć oba dokumenty są adhortacjami apostolskimi.
[11]
SYNODE, Der
Religionsunterricht in der Schule.
Ein Beschluß,
w: SYNODE,
Offiziele Gesamtausgabe, t. I, Freiburg–Basel–Wien 1976, s. 123-152.
Jeden z niemieckich pedagogów
religijnych nazywa ten dokument Magna Charta katolickiej lekcji
religii – por. E. Feifel, Religiöse Erziehung im Umbruch, München
1995, s. 30. Por. także: G. Lange,
Der Religionsunterricht in der Schule, w: D. Emeis, B. Sauer-Most (red.), Synode – Ende oder
Anfang. Ein Studienbuch für die Praxis in der Bildungs- und Gemeindearbeit,
Düsseldorf 1976, s. 93-107; W. Nastainczyk,
Der Synodenbeschluß zum Religionsunterricht – Geschichte und Zukunft,
w: Sekretariat der DBK (red.), Religionsunterricht
20 Jahre nach dem Synodenbeschluß, Bonn 1993, s. 13-28.
[12] Bischöfliche Erklärung zum
Religionsunterricht
(22-26.09.1969); Bischöfliche Erklärung zum Religionsunterricht (22.12.1969);
Bischöfliche Erklärung zum Religionsunterricht (17.12.1970); Bischöfliche
Erklärung zum Religionsunterrichts in der Sekundarstufe II (11-13.04.1972);
Bischöfliche Erklärung über Zielsetzung und Aufgaben des katholischen
Religionsunterrichts (22-23.11.1972). Szczegółowy zbiór dokumentów
dotyczących lekcji religii w Niemczech w latach 1945-1970 – por. A. Läpple, Der Religionsunterricht 1945-1975. Dokumentation
eines Weges, Aschaffenburg 1975, s. 28-327.
[13]
Sekretariat der DBK (red.), Zum Berufsbild und Selbstverständnis
des Religionslehrers. Grundfragen des Berufsbildes und des Selbstverständnisses
der Religionslehrer unter Berücksichtigung der heutigen Situation in Schule
und Kirche. 22. Juni 1983, Bonn 1983.
[14]
Sekretariat der DBK
(red.), Zur Spiritualität des Religionslehrers. Handreichung der
Kommission für Erziehung und Schule der Deutschen Bischofskonferenz. 1.
September 1987, Bonn 1987.
[15]
Sekretariat der DBK
(red.), Religionsunterricht. Aktuelle Situation und
Entwicklungsperspektiven. Kolloquium 23.-25. Januar 1989, Bonn 1989.
[16]
Sekretariat der DBK
(red.), Religionsunterricht an den öffentlichen Schulen in Europa.
Dokumentation des Symposions vom 13. bis 15. April 1991 in Rom, Bonn
1991.
[17]
Sekretariat der DBK
(red.), Religionsunterricht 20 Jahre nach dem Synodenbeschluß.
Dokumentation des Symposions vom 23. bis 25. März 1993 in Bergisch Gladbach/Bensberg,
Bonn 1993.
[18]
Sekretariat der DBK
(red.), Zum
Religionsunterricht an berufsbildenden Schulen, Bonn 1991.
[19]
Sekretariat der DBK
(red.), Zum
Religionsunterricht an Sonderschulen, Bonn 1992.
[20]
Sekretariat der DBK
(red.), Schulpastoral – der Dienst der Kirche an den Menschen im
Handlungsfeld Schule, Bonn 1996.
[21]
Sekretariat der DBK
(red.), Die bildende Kraft des Religionsunterrichts. Zur Konfessionalität
des katholischen Religionsunterrichts, Bonn 1996.
[22]
SYNODE, Schwerpunkte
kirchlicher Verantowortung im Bildungsbereich.
Ein Beschluß, w:
SYNODE,
Offiziele Gesamtausgabe, t. I, Freiburg–Basel–Wien 1976, s. 518-548.
[23]
SYNODE, Schwerpunkte
heutiger Sakramentalpastoral.
Ein Beschluß, w:
SYNODE, Offiziele Gesamtausgabe, t. I, Freiburg–Basel–Wien 1976, s.
238-275.
[24]
SYNODE, Ziele
und Aufgaben kirchlicher Jugendarbeit.
Ein Beschluß, w:
SYNODE, Offiziele Gesamtausgabe,
t. I, Freiburg–Basel–Wien 1976, s. 288-311.
[25]
SYNODE, Das
katechetische Wirken der Kirche. Ein Arbeitspapier, w: SYNODE,
Offiziele Gesamtausgabe, t.
II, Freiburg–Basel–Wien 1977, s. 37-97.
[26]
Sekretariat der DBK (red.), Sakramentenpastoral im Wandel. Überlegungen
zur gegenwärtigen Praxis der Feier der Sakramente – am Beispiel von Taufe,
Erstkommunion und Firmung, Bonn 19963.
[27]
Np. Diözesan-Synode Rottenburg-Stuttgart,
Beschluß: Weitergabe des Glaubens an die kommende Generation der Diözesan-Synode
Rottenburg–Stuttgart 1985/86, Rottenburg
1986; por. R. Bleistein, Jugend
und Zukunft. Zum Beschluß der Rottenburger Synode zur kirchlichen
Jugendarbeit, KB 111 (1986) s. 850-855.
[28] ZDK, Erklärung.
Religionsunterricht – Sorge um den Religionsunterricht (ZDK
Dokumentation 1980); ZDK, Erklärung.
Schulischer Religionsunterricht in einer säkularen Gesellschaft (ZDK
Dokumentation. 24. November 1989); ZDK, Erklärung.
Schulischer Religionsunterricht in einer säkularen Gesellschaft, w: Katholisches
Schulkommissariat in Bayern (red.), Religionsunterricht an weiterführenden
Schulen in Europa. Der Religionsunterricht und die Frage nach Sinn, München
1990, s. 90-109; Stellungnahme zum konfessionellen Unterricht: Religionsunterricht an öffentlichen Schulen, 24.03.1999 (http://www.zdk.de
– 2.12.2004).
[29]
DKV,
Offener Brief aus dem Deutschen Katecheten-Verein an alle,
die in der Glaubensvermittlung engagiert sind (August 1990), KB 115 (1990) s. 634-641.
[30]
Vorstand des Deutschen Katecheten-Vereins, Vorstand der
Schweitzer Katecheten-Vereinigung (red.), Dialogpapier
Gemeindekatechese: Gemeindekatechese an ihren Grenzen? Einladung zum
aufrechten und aufrichtenden Dialog, München 1992.
[31]
DKV (red.), Religionsunterricht in der Schule.
Ein Plädoyer des Deutschen Katecheten-Vereins, KB 117 (1992), s.
611-627.
[32] DKV (red.), Dokumentation des Europäischen
Kongresses ´93. Welche katechetischen Herausforderungen
stellen sich in einem plurikulturellen und plulireligiösen Europa, München 1994.
[33]
DKV, Vorstand des Deutschen Katecheten-Vereins
(red.), Zehn Anmerkungen. Zum Bischofswort vom 27.09.1996 „Die bildende
Kraft des Religionsunterrichts. Zur Konfessionalität des katholischen
Religionsunterrichts, KB 122 (1997) s. 38-41.
[34]
DKV (red.), LER – ungenügend. Stellungnahme
des Deutschen Katecheten-Vereins, KB 124 (1999) s. 347-349.
[35]
Die katholische Bischöfe Deutschlands, Lehrplan für den katholischen Religionsunterricht an der Volksschule,
Fulda 1925.
[36]
Die katholische Bischöfe
Deutschlands, der DKV (red.), Rahmenplan für die
Glaubensunterwiesung mit Plänen für das 1.-10. Schuljahr, München
1967; Die katholische Bischöfe Deutschlands, der DKV (red.), Rahmenplan
für die Glaubensunterwiesung an Sonderschulen, München 1967; DBK,
Kommision „Bund katholische Religionslehrervereinigung”, Rahmenplan
für den Religionsuntericht an den Gymnasien in der Bundesrepublik
Deutschland, München 1969; Die
katholische Bischöfe Deutschlands, der DKV (red.), Rahmenplan für
den Religionsunterricht an Gehörlosenschulen, München 1970.
[37]
Bischöflichen Kommission für
Erziehung und Schule von der Zentralstelle Bildung der DBK
(red.), Zielfelderplan für den katholischen Religionsunterricht in der
Grundschule: Grundlegung, München 1977 oraz powiązane z nim pomoce: Bischöflichen
Kommission für Erziehung und Schule von der Zentralstelle Bildung der DBK
(red.), Hilfen zur Unterrichtsplanung für das 1., 2., 3., 4. Schuljahr,
t. I-IV München 1978-1980.
[38]
Kommission des Deutschen
Katecheten-Vereins e.V. in Zusammenarbeit mit der Bischöflichen Hauptstelle
für Schule und Erziehung (red.), Zielfelderplan für
den katholischen Religionsunterricht der Schuljahre 5-10 (Sekundarstufe I):
Grundlegung, München 1973 oraz powiązane z nim pomoce: Kommission
des Deutschen Katecheten-Vereins e.V. in Zusammenarbeit mit der Bischöflichen
Hauptstelle für Schule und Erziehung (red.), Themenfeldskizzen
der Schuljahre 5. und 6., 7. und 8., 9. und 10., t. I-III, München
1974.
[39]
Zentralstelle Bildung der
DBK (red.), Grundlagenplan für den katholischen
Religionsunterricht an Beruflichen Schulen, München 1980.
[40]
Zentralstelle Bildung der DBK (red.),
Lernfelder des Glaubens. Grundlagenplan für den katholischen
Religionsunterricht im 5.‑10. Schuljahr. Revidierter Zielfelderplan,
München 1984.
[41]
Zentralstelle Bildung der
DBK (red.), Grundlagenplan für den katholischen
Religionsunterricht an Gehörlosenschulen, Köln 1987.
[42]
Zentralstelle Bildung der
DBK (red.), Grundlagenplan für
den katholischen Religionsunterricht an Schulen für Lernbehinderte/Förderschulen, München 1991.
[43]
Zentralstelle Bildung der
DBK (red.), Grundlagenplan für den katholischen
Religionsunterricht in der Grundschule, Krefeld 1998.
[44]
Zentralstelle Bildung der
DBK (red.), Grundlagenplan für den katholischen
Religionsunterricht an Schulen für Geistbehinderte, München 1999.
[45] SKR, s. 21.
[46]
J.J. Degenhardt, Ogólny
problem zasadności nauczania religii w szkole, Kat 34 (1990) nr 4, s.
204-209; A. Exeler, Katechizacja
i pedagogika, Conc 6 (1970) nr 1, s. 173-179; G.
Miller, Wkład „nowej pedagogiki religijnej” w ugruntowanie
wiary, CT 51 (1981) nr 1, s. 89-106; G.
Lange, Konfesyjna nauka religii w publicznej szkole
zsekularyzowanego społeczeństwa, ACr 23 (1991) s. 239-251; W.
Langer, Nowa ewangelizacja? Problemy dotyczące pojęcia i
programu, w: Z. Marek (red.), W służbie człowiekowi. Studium
duszpastersko-katechetyczne, Kraków 1991, tłum. Z. Marek, s. 21-32;
W. Langer, Glauben lernen,
wo Glaube gelebt wird. Plädoyer für eine deutlichere Unterscheidung religiöser
Lernorte (Uczyć wiary tam, gdzie jest przeżywana. Słowo
na rzecz wyraźniejszego rozróżnienia miejsc edukacji religijnej),
w: R. Chałupniak, J. Kostorz
(red.), Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa,
Opole 2001, s. 35-52; Niemcy: Dyskusja o nauczaniu religii w szkole (Waldemar
Molinski, Diskussion um den schulischen Religionsunterricht,
KB 117 (1992) s. 167-179), Kat 38 (1994) nr 2, s. 87-91; K.
Tilmann, Odnowa katechetyczna a praktyka
nauczania religii, CT 40 (1970) nr 4, s. 5-18; tenże,
Jak mówić z młodzieżą o Bogu i religii?, CT 41 (1971) nr 1, s. 25-38; tenże, Wychowanie
religijne dawniej i dziś, CT 41 (1971) nr 2, s. 29‑42; W.
Trutwin, Niemcy: dziś i jutro katechezy, Kat 34 (1990) s.
147-149; W. Simon, Religionsunterricht
und Katechese im Kontext einer pluralistischen Gesellschaft. Ein
Situationsbericht (Nauczanie religii i katecheza w kontekście
pluralistycznego społeczeństwa. Opis sytuacji), w: S. Knobloch, P. Tarlinski (red.), Społeczeństwo
pluralistyczne – wyzwanie dla Kościoła i teologii (Pluralistische
Gesellschaft - Herausforderung an Kirche und Theologie), Opole 2001, s.
119-138; H.G. Ziebertz, Religijność
i wychowanie w świecie pluralistycznym, tłum. A. Białek, P. Łacny,
Kraków 2001.
[47] Por. Niemcy: Granice katechezy parafialnej, Kat 38 (1994) nr 3, s. 162-167; Niemcy: Nauczanie religii w szkole – wypowiedź Niemieckiego Związku Katechetów, Kat 39 (1995) nr 4, s. 222-226.
[48]
Por. H.F. Angel, Złożoność
i rozległość niemieckojęzycznej pedagogiki religii, „Keryks” 1 (2002) nr 1, s. 75-99; W. Bartholomäus,
Pedagogika religii jako nauka. Stanowisko do dyskusji, „Keryks” 3
(2004) nr 2, s. 139-172; A.A. Bucher,
Od katechetyki do pedagogiki religii. Szkice o rozwoju przedmiotu w
niemieckim obszarze językowym, „Keryks” 3 (2004) nr 2, s. 37-60; R.
Englert, Czy pedagogika religii powinna stać się nauką
postrzegania, „Keryks” 3 (2004) nr 2, s. 97-118; M. Jäggle,
Międzykulturowo, międzyreligijnie, międzywyznaniowo, „Keryks”
1 (2002) nr 1, s. 175-189; N. Mette,
Teologia w dialogu z pedagogiką, „Keryks” 3 (2004) nr 2, s.
61-96; R.Sauer, Francuska i niemiecka katecheza przed zmianą
paradygmatu, „Keryks” 2 (2003) nr 1, s. 67-80; E. Spiegel, Przyporządkowanie dydaktyki korelacyjnej i
symbolicznej, „Keryks” 3 (2004) nr 2, s. 253-254; tenże, Nauczanie religii w szkole publicznej. Mowa obrończa
w perspektywie europejskiej, „Keryks” 1 (2002) nr 1, s. 233-245.
[49] Por. Szkolna nauka religii w Niemczech Zachodnich w przyszłości, Kat 15 (1971) s. 223-225; J. Wanke, Katecheza w NRD, Kat 34 (1990) nr 1, s. 22-26; F. Schmitz-Keil, Vom Heiland keine Ahnung, Kat 33 (1989) nr 1, s. 23-25.
[50] Por. R. Małachowski, Pedagogika w Europie i na świecie. Bibliografia pedagogiczna 1989-1998, Warszawa–Zielona Góra 2004, s. 187-207; R. Pachociński, Współczesne systemy edukacyjne, Warszawa 2000; M. Szymański, W. Hörner (red.), Oświata i nauki o wychowaniu w Niemczech i w Polsce w perspektywie porównawczej, Warszawa 2002.
[51] J. Bagrowicz, Konfesyjny czy ogólnokulturowy model nauczania religijnego młodzieży?, KP 44 (1999) nr 2, s. 69-85; tenże, Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.
[52] F. Blachnicki, Od antropocentrycznej do teocentrycznej katechezy, Kat 8 (1965) nr 1, s. 206-215; tenże, Katechetyka fundamentalna, Lublin 1970.
[53] J. Charytański, Współczesne kierunki katechetyczne na Zachodzie, Znak 6 (1967) s. 788-806; tenże, Katechetyka w krajach języka niemieckiego w 1967 r. Przegląd czasopism, STV 7 (1969) nr 1, s. 297-312; tenże, Katechetyka w krajach języka niemieckiego, STV 8 (1970) nr 2, s. 378-397; tenże, Lekcje religii w Europie, AK 85 (1992) nr 2, s. 194-208.
[54] S. Kulpaczyński, Kształcenie nauczycieli religii w Niemczech, „Przegląd Uniwersytecki” 9 (1997) nr 6, s. 34. 63.
[55]
G. Kusz, Kierunki katechezy
biblijnej, AK 71 (1978) nr 417, s. 85-96; tenże,
Wykorzystanie zasad współczesnej
hermeneutyki biblijnej w katechezie,
AK 72 (1979) nr 424-425, s. 192-200.
[56] M.in. M. Majewski, Współczesne kierunki katechetyczne, RTK 3 (1971) s. 181-196; tenże, Antropologiczna koncepcja katechezy, Lublin 1975; tenże, Katecheza antropologiczna na tle współczesnych tendencji katechetycznych, Lublin 1977; tenże, Fundamentalne problemy katechetyki, Lublin 1981; tenże (red.), Religioznawstwo w katechezie, Kraków 1987; tenże, Katecheza a doświadczenie religijne i świadectwo wiary. Skrypt dla studentów, Lublin 1994; tenże, Nauczanie w procesie katechetycznym. Skrypt dla studentów, Lublin 1995; tenże, Aktualne wyzwania katechetyczne, Kraków 1997; tenże, Lekcja religii a katecheza, w: tenże (red.), Katecheza w szkole, Kraków 1992, s. 57-66.
[57] J. Michalski, Korelacja jako zasada współczesnego nauczania religii, PCh 7 (2004) nr 1 (13), s. 113-129; tenże, Edukacja i religia jako źródła rozwoju egzystencjalno-kognitywnego. Studium hermeneutyczno-krytyczne, Toruń 2004, s. 183-217.
[58] R. Murawski, Katecheza korelacji, ComP 3 (1983) nr 1, s. 99-106; tenże, Ramowy plan nauki religii w RFN, AK 71 (1979) s. 239-248, 424-425.
[59] H. Pagiewski, Kierunki rozwoju katechezy, Kat 14 (1970) s. 145-149.
[60] T. Panuś, Główne kierunki katechetyczne XX wieku, Kraków 2001; tenże, Współczesne kierunki katechetyczne, w: J. Stala, Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, Tarnów 2003, s. 107-197.
[61] C. Rogowski, Die Entwicklung der katholischen Religionspädagogik in Polen und in der Bundesrepublik Deutschland nach dem II. Vatikanischen Konzil, Paderborn 1995; tenże, Przekaz wiary we współczesnym pluralizmie katechetycznym, RTK 27 (1995) nr 6, s. 91-104; tenże, Szkoła naturalnym miejscem katechezy, SW 32 (1995) s. 237-253; tenże, Koncepcje katechetyczne po Soborze Watykańskim II, Lublin 1997; tenże, Edukacja religijna. Założenia – uwarunkowania – perspektywy rozwoju, Lublin 2002; tenże, Wychowanie religijne w sytuacji współczesnych Niemiec, PCh 5 (2002) nr 2 (10), s. 125-142.
[62] J. Skarpetowski, Szkolna lekcja religii a katecheza parafialna w dokumentach Kościoła po Soborze Watykańskim II i w dokumentach Synodu Niemieckiego z 1974, Kat 35 (1991) nr 3, s. 141-146; tenże, Geneza katechezy parafialnej (Gemeindekatechese) w RFN (1967-1974), Warszawa 1988.
[63] W. Spyra, Wychowanie religijne w Niemczech, w: R. Chałupniak, J. Kostorz (red.), dz. cyt., s. 53-68.
[64] P. Tomasik, Religia w dialogu z edukacją. Studium na temat korelacji nauczania religii katolickiej z polską edukacją szkolną, Warszawa 2004, s. 40-41.
[65] B. Milerski, Religia a szkoła. Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim, Warszawa 1998; tenże, Edukacja a religia. Rys historyczny, w: tenże (red.), Elementy pedagogiki religijnej, Warszawa 1988, s. 59-92; tenże, Współczesne koncepcje pedagogiki religijnej, w: tamże, s. 119-151; tenże, Status edukacji religijnej w Niemczech, w: tamże, s. 175-187; tenże, Religia w społeczeństwie pluralistycznym, w: tamże, s. 218-240; tenże, Cele edukacji religijnej w kontekście pluralizmu, PCh 5 (2002) nr 2 (10), s. 9-23.
[66] K. Misiaszek, Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole włoskiej po Konkordacie z 1984 roku. Próba oceny, Warszawa 1999, s. 12.
[67]
Por. np.: G. Biancardi,
Catechesi e IRC in Italia e Germania. Situazione e prospettive, „Catechesi” 63 (1994) nr 3, s. 52-56; C.
Bissoli, La Bibbia nell'insegnamento della religione. A
proposito del 4 Incontro Catechetico Ital-Tedesco (18-21 settembre 1980),
„Catechesi” 49 (1980) nr 15, s. 37-40; U.
Gianetto, *Il
nucleo della fede+ nella catechesi e nell'IRC. Il 7 Incontro
italo-tedesco di esperti in Catechetica, „Catechesi” 59 (1990) nr 9, s. 54-58; R.
Giannatelli, Il *Grundlagenplan+: una proposta per l'innovazione didattica dell'IRC in
Italia, „Insegnare Religione” 4 (1991) nr 1, s. 9-15; G. Ruta, Identitá della fede cristiana di
fronte al pluralismo delle religioni. Questioni fondamentali e rifflessione
pedagogico-catechetica nel 9. Incontro italo-tedesco di pedagogia religiosa – Venezia
17-21/9-1995,
„Catechesi” 65 (1996) nr 2, s. 62-69; W. Simon, Katechese
und Religionsunterricht in Italien und Deutschland. 8. Deutsch-italienisches
Religionspädagogisches Treffen in Benediktbeuern, RpB (1994) z. 33, s.
29-39; F. Toriello, Il metodo della ricerca, „Insegnare Religone” 8 (1995) nr 7,
s. 4-17.
[68]
Por. M.
Majewski, Metodologia katechetyki w teorii i praktyce, Kraków
1998, s. 125-133; H. Seweryniak, Metodyka pisania prac magisterskich i
dyplomowych z teologii, Płock 1998, s. 55.
Zamówienia
: Katedra Katechetyki WT UO, ul. Drzymały 1a, 45-342 OPOLE.