R. Chałupniak, J. Kostorz, W. SPYRA, (red.), Aktywizacja w katechezie - szansa czy zagrożenie?, Opole 2002.
WPROWADZENIE
Aktywność,
kreatywność, samodzielność – to słowa, które na stałe zadomowiły się
w języku współczesnej pedagogiki i dydaktyki. I dzieje się tak nie tylko na
płaszczyźnie teorii. Trudno byłoby aktualnie wyobrazić sobie jakiekolwiek
działania o charakterze dydaktyczno-pedagogicznym, które nie odwoływałyby się
do wspomnianych kategorii. Podobnie osoby odpowiedzialne za wychowanie
religijne, a więc katecheci, katechetycy czy pedagodzy religijni, coraz częściej
sięgają do form i metod pracy, które bazują na uczniowskiej aktywności,
wykorzystują twórczość własną i przyczyniają się do rozwoju samodzielności
uczniów. Już dawno zasada uczniowskiej aktywności zapewniła sobie solidną
pozycję w teorii i praktyce dydaktyczno-katechetycznej.
W
przeciągu ostatnich dziesięciu lat można zaobserwować w obszarze polskiej
literatury dotyczącej katechezy istny „zalew” publikacji dotyczących metod
aktywizujących. Niekiedy są to tłumaczenia obcojęzyczne, niekiedy przykłady
odwołujące się do rodzimych pomysłów i doświadczeń. W zagranicznych
książkach i czasopismach tematyka „aktywizacji w katechezie” pojawiła
się dawno. Jej ślady można odnaleźć m.in. już w pismach św.
Augustyna, choć kwestia aktywności i aktywizacji „zagościła”
w katechetyce w pełni dopiero pod wpływem pajdocentrycznych kierunków
w dydaktyce przełomu XIX i XX wieku*.
Współczesna
katechetyka w podejściu do zagadnień związanych z aktywizacją poszukuje
swoistego „złotego środka”. Wydaje się bowiem, że uczynienie z
uczniowskiej aktywności wyłącznego kryterium katechetycznych oddziaływań
prowadzi na manowce. O wartości katechezy nie świadczy jedynie stopień
zaktywizowania uczniów w czasie samych zajęć. Owszem, uczeń – bez wątpienia
– jest podmiotem katechezy. Jego aktywne włączenie się w rozwój własnej
wiedzy i wiary istotnie weryfikują katechezę i są ważnym kryterium jej
skuteczności. Trudno o ten rozwój bez uczniowskiej aktywności. To jest
zasadniczy powód, dla którego o aktywności warto rozmawiać i nigdy takich
tematów nie będzie za wiele.
Z
drugiej jednak strony istnieje poważne niebezpieczeństwo „aktywności wyłącznie
dla aktywności”, zamkniętej jedynie w ramy 45-minutowego czasu lekcji. Nie
chodzi przecież tylko o to, by na zajęciach „coś się działo”. Zbyt łatwo
jest „zasypać” uczniów kolejnymi aktywizującymi pomysłami, co jednak nie
zawsze prowadzi do rozwoju ich wiedzy i wiary, często natomiast budzi poczucie
przesytu, tak ze strony katechetów, jak i samych katechizowanych, i w sumie
prowadzi do... bierności. Co więcej, swoiste „zastąpienie aktywizacją
wszystkiego”, rezygnacja w ten sposób ze stawiania wymagań, z przekazu
wiedzy, z systematycznej kontroli uczniowskich osiągnięć stanowią poważne
katechetyczne mankamenty. Istnieją więc „plusy” i „minusy” aktywizacji
w katechezie. Istnieje ciągłe niebezpieczeństwo zaniedbania w tym względzie
i pewnego rodzaju nadmiaru, stąd potrzeba refleksji i odnajdywania granic
owocnego stosowania metod aktywizujących.
Aktywność
uczniów na katechezie ma prowadzić do życiowej aktywności, do zaangażowania
w osobiste pogłębianie religijnej wiedzy, w poszukiwania teologiczne i
wzrastanie w wierze. Problem jest ważny tym bardziej, im wokół coraz więcej
społecznej apatii, bierności i nastawienia wyłącznie na branie, także w
odniesieniu do spraw związanych z wiarą.
Aktywizacja
jako działanie zmierzające do wywołania aktywności jest stwarzaniem warunków
do zaistnienia uczniowskiej samodzielności i kreatywności. Z pewnością
nie jest to zadanie łatwe i katecheta nie jeden raz musi modlitewnie westchnąć:
„Boże, daj mi pokój ducha, by pogodzić się z tym, czego zmienić nie
mogę. Boże, daj mi odwagę, bym zmieniał to, co zmieniać mogę. Boże, daj
mi mądrość, bym odróżnił jedno od drugiego” (R. Becker).
Umiejętność
aktywizacji grupy i poszczególnych uczniów jest bardzo ważna i należy
obecnie do podstawowych przymiotów doświadczonego katechety. Warto o tej umiejętności
pomyśleć, warto ją praktycznie rozwijać.
W
1997 roku z inicjatywy Specjalizacji Katechetyki Instytutu Teologii Pastoralnej
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego miało miejsce ogólnopolskie sympozjum
katechetyczne poświęcone zagadnieniu aktywizowania katechizowanych. Wzięli w
nim udział katecheci i katechetycy, którzy wysłuchali m.in. następujących
prelekcji: „Psychologiczno-socjologiczne podstawy aktywizowania jednostki i
grupy”, „Aktywizowanie katechizowanych wybranymi metodami”, „Zadanie
domowe formą aktywizowania katechizowanych”, „Twórcze aktywizowanie
katechizowanych za pomocą działalności plastycznej” oraz „Aktywizowanie
katechizowanej młodzieży do pozytywnego rozwiązywania konfliktów”.
Sympozjum, choć bogate w treści, nie wyczerpało interesującej problematyki.
Wydaje się, spoglądając na katechetyczną praktykę, że temat aktywizacji w
katechezie nieustannie domaga się pogłębiania i poszerzania. Teorii dzielnie
towarzyszy praktyka, która często nawet ją wyprzedza.
W
Polsce, po „przejściu” katechezy z salek parafialnych do szkoły, zgodnie z
przewidywaniami wzrosło zainteresowanie stroną dydaktyczno-metodyczną
nauczania religii. Nagląca potrzeba uzupełnienia katechezy o aspekt
pedagogiczny i dydaktyczny spowodowała zwrócenie się wielu katechetów w stronę
metod aktywizujących. Równolegle powstały kręgi osób silnie zaangażowanych
i entuzjastycznie nastawionych do nowych sposobów katechezy. Nieustannie
odbywają się specjalistyczne kursy, szkolenia, warsztaty. Polska katechetyka
przeżywa swoisty ruch odnowy metodycznej. Katecheci licznie i z gorliwością
podejmują zaproszenia Sekcji Katechetycznej Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów
i Animatorów KLANZA z Lublina oraz Centrum Kształcenia Liderów i Wychowawców
im. Pedro Arrupe z Gdyni. W promocję metod aktywizujących w katechezie włączyło
się czasopismo „Katecheta”. W poszczególnych diecezjach działają
metodycy, którzy korzystając z coraz bogatszej oferty metodycznej wzbogacają
ją o własne, często bardzo twórcze pomysły.
Kolejną
inicjatywą związaną z aktywizacją w katechezie było sympozjum katechetyczne
zorganizowane w dniach 26 i 27 kwietnia 2002 roku przez: Katedrę Katechetyki,
Pedagogiki i Psychologii Religii Wydziału Teologicznego Uniwersytetu
Opolskiego, Wydział Katechetyczny Kurii Opolskiej oraz Koło Naukowe Teologów.
Sympozjum zgromadziło kilkuset katechetów z diecezji opolskiej, gliwickiej,
bielsko-żywieckiej, kaliskiej i wrocławskiej. Temat spotkania brzmiał:
„Aktywizacja w katechezie – szansa czy zagrożenie?” Organizatorom przyświecało
pragnienie, by po raz kolejny uporządkować zagadnienie aktywności na polu
katechetycznym. Starano się odnaleźć właściwe miejsce, które przysługuje
aktywizacji we współczesnej katechezie tak szkolnej, jak i parafialnej,
katechezie rozumianej szeroko – jako wychowanie w wierze katolickiej. W
centrum spotkania stanęło pytanie: Jakie są granice, jakie możliwości,
szanse i niebezpieczeństwa aktywizacji w katechezie? Na różnych płaszczyznach,
z perspektywy różnych dziedzin, teoretycy i praktycy podjęli wysiłek rozwiązania
tego problemu.
Opolskie
sympozjum było interdyscyplinarnym przejściem „od ogółu do szczegółu”,
od zagadnień szerszych do kwestii coraz bardziej praktycznych. Bardzo interesującym
wprowadzeniem w problem katechetycznej aktywizacji było wystąpienie profesora
filozofii, ks. dr. hab. Kazimierza Wolszy, który mówił o doświadczeniu
religijnym i możliwościach jego kształtowania. Na ile – z perspektywy
filozoficznej – możliwe jest oddziaływanie na tak delikatną sferę
ludzkiego życia, jakim jest jego religijność, na ile potrzeba aktywności, na
ile aktywizacji. W niniejszej publikacji znalazł się także artykuł traktujący
o rozwoju religijności dzieci i młodzieży z perspektywy psychologicznej
autorstwa ks. prof. dr. hab. Józefa Króla.
Z
kolei zasadnicze etapy rozwoju duchowego przybliżył teolog duchowości, ojciec
duchowny w Wyższym Seminarium Duchownym w Opolu, ks. dr Krzysztof Grzywocz, który
w oparciu o twórczość Hugona od św. Wiktora w poglądowy sposób przedstawił
własne doświadczenia katechetyczne. Interesującym uzupełnieniem i
zaktualizowaniem tego wystąpienia jest artykuł ks. dr. Jana Kochela dotyczący
katechetycznej szkoły słowa Bożego zainicjowanej przez kard. C.M. Martiniego
z Mediolanu, a obecnie owocnie promowanej w naszym kraju przez autora (por.
liczne artykuły oraz zeszyty „Szkoły Słowa Bożego”).
Serię
wykładów o charakterze ściśle katechetycznym rozpoczęła prelekcja pana
Zbigniewa Barcińskiego (KLANZA), pt. „Od celu do scenariusza. Narodziny
dobrej katechezy”. Tekst, przygotowany razem z panią Moniką Ozimek, jest
interesującym i przydatnym w praktyce katechetycznej wprowadzeniem w „tajniki”
pisania scenariusza katechezy.
Kolejnym
szczegółowym tematem dotyczącym aktywizacji (jako działania katechety) było
wystąpienie opolskiego homiletyka, ks. dr. Huberta Łysego, który podzielił
się refleksją dotyczącą słowa mówionego w katechezie. W książce
kolejnym artykułem niejako dopełniającym te treści jest prezentacja pt.
„Odmiany i techniki dyskusji dydaktycznej” pani dr Elżbiety Osewskiej.
Przedstawione rozwiązania mogą zostać bardzo owocnie wykorzystane, szczególnie
w katechezie młodzieży.
Bogate
treściowo wystąpienie przygotowała kolejna prelegentka, pani dr Anna
Zellma, na temat: „Aktywizowanie katechizowanych poprzez teksty literackie”.
Cenne dla praktyki katechetycznej są nie tylko wskazówki teoretyczne, lecz także
solidne zestawienie utworów literackich, które swymi treściami korelują z
zagadnieniami religijnymi kolejnych etapów rozwojowych.
Następny
przedstawiciel KLANZY, ks. Zbigniew Paweł Maciejewski, dzielił się swoimi
przemyśleniami i doświadczeniami w zakresie dramy i jej przydatności we
współczesnej katechezie. W interesujący sposób autor przedstawił zarówno
korzyści, jak i zagrożenia związane z wykorzystaniem dramy w ramach
katechezy.
Filmowa
tematyka zakończyła pierwszy dzień opolskiego sympozjum. Wykład pt.
„Ewangelia na ekranie? Propozycja pracy z filmem biblijnym” przygotował ks.
dr Marek Lis, który nie tylko wskazał na konieczność posługiwania się we
współczesnej katechezie filmem, lecz określił kryteria, podał przykłady i zestawił
przydatną dla katechetów „filmografię”.
Pierwszą
w drugim dniu prelekcję, ubogaconą o fragmenty muzyczne, przygotował ks. dr
Piotr Tarlinski, teolog i muzykolog, który ukazał potrzebę i korzyści płynące
z odwołania się w katechezie do wartościowej muzyki.
Następny,
bardzo ekspresyjny i poglądowy wykład przeprowadził ks. Da-riusz
Klejnowski-Różycki, który mówił na temat obrazu i ikony oraz ich
katechetycznego wykorzystania. Dzieląc się swym cennym doświadczeniem
ikonografa, prelegent przedstawił cztery przykłady odniesienia w katechezie do
ikon.
Niezwykle
medialną prelekcję, pt. „Wychowanie do uczestnictwa w kulturze
medialnej”, przedstawił o. Artur Kołodziejczyk SJ. Wykładowca bezpośrednio
odniósł się do szans i zagrożeń, jakie niesie ze sobą wykorzystywanie w
salach katechetycznych najnowszych osiągnięć w zakresie mediów.
„Gra
i zabawa w świetle pedagogii wiary” – taki tytuł nosiło wystąpienie pana
dr. Grzegorza Grochowskiego, nota bene autora piosenek i zabaw dla
dzieci, twórcy różnego rodzaju gier katechetycznych, katechety i zapalonego
metodyka katechezy. Bazując na oficjalnych wypowiedziach Kościoła, prelegent
usystematyzował szereg argumentów za wykorzystywaniem w katechezie gier i zabaw,
formułując równocześnie zalecenia co do takiej praktyki.
Zwieńczeniem
dwudniowego sympozjum był wykład o. Wojciecha Żmudzińskiego SJ dotyczący
integralnego podejścia do metod aktywizujących. W oparciu o model
wypracowany w szkołach jezuickich prelegent zwrócił uwagę na pięć ważnych
momentów w aktywizacji: kontekst, doświadczenie, refleksję, działanie i ocenę.
Powiązanie tych elementów decyduje o integralnym dojrzewaniu ucznia i
sensownym wykorzystaniu aktywizacji.
W
książce znalazły się ponadto następujące artykuły: ks. dr. Jerzego
Kostorza „Aktywizacja w katechezie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo”,
ks. dr. Waldemara Spyry „Zasada podmiotowości w tworzeniu religijnej
biografii ucznia” oraz propozycja – opracowanie nowych metod aktywizujących
ks. dr. Radosława Chałupniaka.
Podjęte
zagadnienie aktywizacji zostało naświetlone wieloaspektowo i dość dogłębnie,
choć nie definitywnie. Już w trakcie organizacji spotkania i podczas jego
trwania pojawiły się sugestie, by podjąć m.in. takie tematy, jak: muzyka współczesna
jako element aktywizujący w katechezie (z odwołaniem do treści popularnych
piosenek), możliwości twórczego i aktywizującego wykorzystania programów
telewizyjnych (np. sobotniego „Ziarna”), audycji muzycznych czy teledysków
(np. „Arki Noego”), kwestia odwołania się w katechezie do sztuki
(rysowanie, malowanie itd.), piosenki i tańca. Kolejne pomysły powstawały
szybko. Ostatecznie trzeba było zatrzymać się na najistotniejszych –
zdaniem redaktorów – elementach katechetycznej aktywizacji ze świadomością,
że nie uda się wszystkiego zaprezentować, i z wielką nadzieją, że
w przyszłości będzie można jeszcze podjąć kolejne zagadnienia. Tym samym
prezentowana praca stała się nie tyle kulminacją, co raczej kolejnym krokiem
w katechetycznym zgłębianiu zagadnienia aktywizacji i jednocześnie zachętą
do dalszej twórczej refleksji.
ks.
Radosław Chałupniak
* Zainicjowane pod koniec XIX w. zagadnienie aktywizacji pojawiło się w pełni w dydaktyce i pedagogice w pierwszej połowie XX w. jako swoisty „przewrót Kopernikański” w nauczaniu, jako „przesunięcie centrum” – z nauczyciela (magistrocentrismo) na ucznia (puerocentrismo), przejście od „szkoły skoncentrowanej na programie” do „szkoły dla ucznia”. Cały ruch, który powstał wokół idei aktywizacji uczniów, miał swoje szerokie podłoże społeczno-polityczne, oparte głównie na krytyce szkoły tradycyjnej z jej przekacentowaniem takich kwestii, jak: stawianie wymagań, uczniowski wysiłek, kary, nastawienie na dorosłość, autorytatywność, bierność. Jako alternatywę postulowano „nowe wychowanie” i „nową szkołę”, które nie tylko umieszczały ucznia w centrum oddziaływań dydaktyczno-pedagogicznych, ale czyniły zeń główny podmiot tych działań. Te idee znalazły szybkie rozwinięcie na gruncie katechetycznym, szczególnie we Włoszech, we Francji, w Niemczech i w USA. Por. J.M. Prellezo, Attivismo, J. Gevaert (red.), Dizionario di catechetica, Torino 1987, s. 56nn.
SPIS
TREŚCI
INHALTSVERZEICHNIS
Wprowadzenie
Einführung
Ks.
Kazimierz Wolsza
Doświadczenie religijne i możliwości jego kształtowania
Die religiöse Erfahrung und ihre Gestaltungsmöglichkeiten
Ks.
Józef Król
Rozwój
religijności dzieci i młodzieży. Podejście
psychologiczne
Die
Religiositätsentwicklung der Kindern und Jugendlichen. Eine psychologische
Perspektive
Ks.
Krzysztof Grzywocz
Rozwój
duchowy. Rozważania w świetle myśli Hugona od św. Wiktora
Die
geistliche Entwicklung. Betrachtungen im Lichte der Gedanken des Hugo von St.
Victor
Ks.
Jan Kochel
Katechetyczna Szkoła Słowa Bożego
Die
katechetische Schule des Gottes Wortes
Zbigniew
Barciński, Monika Ozimek
Od celu do scenariusza. Narodziny dobrej katechezy
Vom
Ziel zum Szenario. Die Geburt einer guten Katechese
Ks.
Hubert Łysy
Słowo mówione
Das
gesprochene Wort
Elżbieta
Osewska
Odmiany i techniki dyskusji dydaktycznej
Diskussionsformen
in der Didaktik
Anna
Zellma
Aktywizowanie katechizowanych poprzez teksty literackie
Die
Motivierung der Schüler durch literarische Texte
Ks.
Zbigniew Paweł Maciejewski
Drama
i jej przydatność w katechezie
Drama in der Katechese
Ks.
Marek Lis
Ewangelia
na ekranie? Propozycja
pracy z filmem biblijnym
Verfilmung des Evangeliums? Ein Vorschlag der Arbeit mit dem biblischen Film
Ks.
Piotr Tarliński
Muzyka
jako element aktywizacji w katechezie
Musik
als Motivierungsfaktor in der Katechese
Ks.
Dariusz Klejnowski-Różycki
Obraz i ikona
Bild und Ikone
O.
Artur Kołodziejczyk SJ
Wychowanie do uczestnictwa w kulturze multimedialnej
Erziehung
zum Leben in der Medienkultur
Grzegorz
Grochowski
Gra i zabawa w świetle pedagogii wiary
Das Spielen aus der Sicht der Glaubenspädagogik
O.
Wojciech Żmudziński SJ
Integralne podejście do metod aktywizujących
Integrale
Anwendung der Motivierungsmethoden
Ks.
Jerzy Kostorz
Aktywizacja w katechezie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo
Motivierung in der Katechese der geistig behinderten Kinder
Ks.
Waldemar Spyra
Zasada podmiotowości w tworzeniu religijnej biografii ucznia
Schüler
als aktive Subjekte eigener religiöser Biographie
Ks.
Radosław Chałupniak
Wybrane metody aktywizujące w katechezie
Einige
Motivierungsmethoden in der Katechese
Zamówienia:
Katedra Katechetyki WT UO, ul. Drzymały 1a, 45-342 OPOLE.
Z dopiskiem: "AKTYWIZACJA".
Koszt 20 zł (plus przesyłka).
Można zamawiać przez Internet na adres: radek@uni.opole.pl