R. Chałupniak, J. Kostorz, J. KOCHEL, (red.), Dyscyplina w szkole i na katechezie, Opole 2003.
WPROWADZENIE
Polska
szkoła, mimo nieustannych prób jej reformowania, nie jest wolna od agresji czy
przemocy, czyli zachowań, które są wyraźnym przejawem zaniku dyscypliny. Do
tego typu zachowań dochodzi zarówno we wzajemnych relacjach nauczyciele –
uczniowie, jak i pośród samych uczniów. Z badań statystycznych
wynika, że do najczęstszych zachowań agresywnych należy oszukiwanie
nauczycieli przez uczniów i utrudnianie, a czasem wręcz uniemożliwianie
prowadzenia lekcji. Uczniowie przyznają się także do tego, że upijają się,
biją swych kolegów, obrażają, kłamią i klną. Co gorsze, wiele
podobnych zachowań (np. ośmieszanie, przezywanie, popychanie) uznawanych jest
przez uczniów za „normalne”.
Problematyką
przemocy zajmuje się wielu socjologów wychowania, psychologów i pedagogów.
Tematyka ta stoi także w centrum zainteresowań prawników oraz katechetyków.
Na wielu płaszczyznach poszukuje się środków zaradczych, skutecznych i jednocześnie
odpowiadających współczesnym uwarunkowaniom.
W
historii wychowania odnotować można wiele prób rozwiązań zaprezentowanego
problemu, nie zawsze licujących z godnością osoby i poszanowaniem
jej praw. Przy okazji trzeba wspomnieć, że wokół zagadnień związanych z dyscypliną
narosło sporo nieporozumień i stereotypów. Zwolennicy łatwych rozwiązań
często szermowali hasłem większej wolności oraz akcentowania uczniowskich
praw, co z kolei prowadziło do osłabienia roli nauczyciela, a niekiedy
pozostawienia go w sytuacji bez wyjścia. Z kolei przedstawiciele
innej, skrajnej opcji domagali się wzmocnienia uprawnień nauczyciela, graniczących
z wyraźnym naruszeniem uczniowskich uprawnień. Tymczasem problem szkolnej
dyscypliny nie może być kwestią jakiejś ideologizacji. Wymaga on bardzo
realistycznego podejścia i odnajdywania wciąż na nowo „złotego środka”
tak, by prawa i przywileje pewnych grup nie ograniczały jednocześnie
podstawowych praw innych osób. Szkoła, nie tylko w teorii, ale przede
wszystkim w praktyce musi być miejscem uczenia się wzajemnego
poszanowania spotykających się w niej osób. Problem dyscypliny nie można
rozwiązać ani siłą, ani przemilczaniem.
W
tym miejscu należy zwrócić uwagę na pewne kwestie terminologiczne. Pojęcie
„dyscyplina” nie jest jednoznaczne. W języku łacińskim disciplina
oznacza: „1. nauka, nauczanie; a) wiedza, wykształcenie; b) system, metoda
uczenia; c) dział wiedzy, umiejętność; d) szkoła, zakład naukowy; 2. wychowanie,
chów; a, sposób życia, przyzwyczajenia, zasady; b) porządek, urządzenie, ćwiczenie;
ustrój państwa”[1]. Ten szeroki zakres
semantyczny nie zmienia się także na płaszczyźnie pedagogiki. W. Okoń
podaje w Słowniku pedagogicznym
dwa znaczenia interesującego nas słowa: „1) podporządkowanie się normom
regulującym stosunki w danej zbiorowości: w rodzinie, grupie
uczniowskiej, klasie szkolnej, organizacji; szczególną postać stanowi świadoma
dyscyplina; 2) gałąź wiedzy”[2].
Autor ten precyzuje pojęcie „dyscyplina” przez przymiotnik „świadoma”.
W takim wypadku chodzi o „przestrzeganie przez jednostkę bądź grupę
społeczną zasad postępowania, których wartość bezspornie uznaje. Przeciwieństwem
świadomej dyscypliny jest dyscyplina oparta na zmuszaniu do przestrzegania
norm, które jednostka lub grupa uznaje za niesłuszne czy niesprawiedliwe.
Szanse wprowadzenia świadomej dyscypliny są większe w takiej szkole, w której
między systemami wartości reprezentowanymi przez nauczycieli i uczniów
nie ma większych rozbieżności; to samo można powiedzieć o rodzinie i relacji
między światem wartości rodziców i dzieci. Podstawą wprowadzenia w szkole
czy w domu świadomej dyscypliny jest proces wychowawczy, polegający na
traktowaniu dzieci i młodzieży jako partnerów, którym należy okazywać
szacunek, ale jednocześnie stawiać odpowiadające ich możliwościom wymagania.
Wielką pomoc w kształtowaniu u dzieci i młodzieży świadomej dyscypliny
stanowi grupa rówieśnicza”[3].
Takim uszczegółowionym pojęciem dyscypliny zainteresowali się organizatorzy
opolskiego spotkania katechetów.
W
dniach 9-10 maja 2003 r. w Opolu już po raz trzeci miało miejsce
sympozjum zorganizowane przez Katedrę Katechetyki, Pedagogiki i Psychologii
Religii Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Koło Naukowe Teologów
oraz Wydział Katechetyczny Kurii Opolskiej. Tym razem tematyka spotkania została
skoncentrowana na niezwykle aktualnym problemie: „Dyscyplina w szkole i na
katechezie”. W ciągu dwóch dni uczestnicy mieli możliwość wysłuchania
14 prelekcji. Organizatorzy zaproponowali podejście do wiodącego zagadnienia w następującym
układzie: diagnoza – profilaktyka – terapia.
Pierwszy blok tematyczny dotyczył wprost pytania „Jak jest?” Problemy z dyscypliną, z utrzymaniem porządku
w procesie nauczania, nie są jedynie związane z katechetami czy
mniej doświadczonymi nauczycielami pozostałych przedmiotów. Problem
dyscypliny jest szerszy i dotyczy wszystkich szkół i etapów
nauczania, wszystkich nauczycieli i uczniów. Głośne „wydarzenie z Torunia”
potwierdziło i odsłoniło szerszy zakres problemu. W ramach
opolskiego sympozjum podjęto w bloku „Diagnoza” następujące tematy
prelekcji: Dzieci
nadpobudliwe psychoruchowo w szkole (mgr
Mirosława Majerowicz-Klaus, Wyższa Szkoła Komunikacji i Zarządzania
w Poznaniu, psycholog szkolny), Przyczyny
problemów związanych z dyscypliną (mgr Barbara Łagoda, WOM Opole), Pomiędzy autorytaryzmem a stylem wolnym (ks. dr Marceli Cogiel,
Katowice), Z perspektywy szkolnego
dyrektora (mgr Władysław Opoka, dyrektor Zespołu Szkół Elektrycznych
im. Tadeusza Kościuszki w Opolu) oraz Z zupełnie
innej strony (ks. Józef Krawiec, duszpasterz więźniów ze Strzelec Opolskich).
Drugi
blok tematyczny był próbą zatrzymania się przy pytaniu: „Co robić, by
uniknąć lub przynajmniej ograniczyć zachowania, które nie sprzyjają
nauczaniu i wychowaniu?” Ogólne określenie „Profilaktyka” zakładało
kolejne uszczegółowienia: Klasowa umowa
(Zbigniew Barciński, Klanza, Lublin), Budowanie
więzi z uczniami (Alina Dziewięcka, Klanza, Nowy Sącz), Jak wykorzystywać język niewerbalny w utrzymaniu porządku na
lekcji (ks. Zbigniew Paweł Maciejewski, Klanza, Płock) oraz Jak
poprzez pochwałę wpływać na postępowanie uczniów? (Alina Dziewięcka,
Klanza, Nowy Sącz).
Na
trzeci blok tematów „Terapia” złożyły się następujące wystąpienia: Dyscyplina w szkole jako problem prawa oświatowego (mgr Jerzy
Mikosek, Opole), Między „czarną”
a „białą” pedagogią (ks. dr Jan Kochel, Gliwice), Katecheza
jako proces komunikacji wiary a tradycyjne ujęcie dyscypliny (dr Elżbieta
Osewska, Łomża – Warszawa, UKSW), Ocena
jako środek dyscyplinujący (ks. prof. Stanisław Kulpaczyński, Lublin,
KUL) oraz dyskusja panelowa: Środki i metody
dyscyplinujące (przygotowanie ks. dr Krzysztof Matysek, Opole).
Przekazane
teksty referatów utworzyły zasadniczy trzon przedstawianej publikacji, w której
zachowano przyjęty w czasie sympozjum podział. Wystąpienia zostały
uzupełnione o kolejne cenne treści zawarte w dołączonych artykułach dr
Anny Zellmy (Olsztyn, WT UWM), mgr Joanny Knosali (katechetka z Opola), ks.
dra Marka Dziewieckiego (Radom – Warszawa, UKSW) oraz ks. dra Józefa Stali (Tarnów
– Kraków, WT PAT).
W
swoich wystąpieniach, co da się łatwo zauważyć, Autorzy często wychodzili
poza przyjęte ramy (diagnoza – profilaktyka – terapia): opisując pewne
zjawiska, wskazywali jednocześnie na sposoby unikania pewnych negatywnych
zachowań oraz przedstawiali propozycje ich bezpośredniego przezwyciężenia.
Zebrane
artykuły tworzą uzupełniającą się całość, choć – wobec tak
aktualnego i ważnego tematu – prezentowaną publikację należy
traktować jako „zbiorowy głos w dyskusji” i przyczynek do
dalszej, coraz bardziej pogłębionej refleksji. Pewnym mankamentem jest brak w opracowaniu
wyraźnie socjologicznego ujęcia omawianego problemu. Istotną trudność w tym
względzie stanowiła niemożność dotarcia do aktualnych i szerokich badań
empirycznych w interesującym temacie. W poszczególnych
wypowiedziach można znaleźć odwołanie do pewnych wybiórczych zestawień.
Na
koniec należy mocno podkreślić, że problem braku szkolnej dyscypliny, który
pojawia się od czasu do czasu w centrum zainteresowań mediów, jest
dla naukowców różnych dyscyplin nieustannym wyzwaniem i zaproszeniem do ciągłej
współpracy. Redaktorzy mają nadzieję, że zaprezentowana praca będzie
katechetycznym wkładem w rozwój naukowych dociekań, a dla
nauczycieli cenną pomocą w obliczu pojawiających się szkolnych trudności.
W imieniu organizatorów - ks. Radosław Chałupniak
[1]
K. Kumaniecki (oprac.), Słownik
łacińsko-polski, Warszawa brw., s. 165.
[2]
W. Okoń, Słownik pedagogiczny, Warszawa 1992, s. 47.
[3]
Tamże, s. 207.
Zamówienia:
Katedra Katechetyki WT UO, ul. Drzymały 1a, 45-342 OPOLE.
Z dopiskiem: "DYSCYPLINA".
Koszt 15 zł ( plus przesyłka).
Można zamawiać przez Internet na adres: radek@uni.opole.pl
Wprowadzenie
Introduction
Mirosława
Majerowicz-Klaus
Dzieci
nadpobudliwe psychoruchowo w szkole
Psychomotorically
impulsive children at school
Anna
Zellma
Diagnozowanie
trudności wychowawczych w katechezie młodzieży
Diagnosing
the educational difficulties in catechesis with adolescents
Barbara
Łagoda
Przyczyny
problemów związanych z dyscypliną
The
reasons of problems connected with discipline
Ks.
Marceli Cogiel
Między
autorytaryzmem a „stylem wolnym” w wychowaniu
Between
authoritarianism and „free style”
Władysław
Opoka
Z
perspektywy dyrektora szkoły
From
the perspective of a headmaster
Zbigniew
Barciński
Klasowa
umowa
Class
contract
Alina Dziewięcka
Building
a relationship with learners
Ks.
Zbigniew Paweł Maciejewski
Jak
wykorzystywać język niewerbalny w utrzymaniu porządku na lekcji
How
to use the nonverbal language to keep discipline during the lesson
Alina
Dziewięcka
Jak poprzez pochwałę wpływać na postępowanie uczniów?
How
to influence learners' behaviour through praise?
Ks. dr Jan Kochel
Między „czarną” a „białą” pedagogiką – teologiczna wizja wychowania
dr
Elżbieta Osewska
Katecheza
jako proces komunikacji wiary a tradycyjne ujęcie dyscypliny
Ks. prof. Stanisław Kulpaczyński
Ocena jako środek dyscyplinujący
Joanna Knosala
Dyscyplina w mojej klasie