KATECHETYKA FUNDAMENTALNA |
||||
Poszukiwania katechetyczne – katecheza integralna W każdym czasie i w każdym miejscu katecheza powinna prowadzić do osobowego spotkania z Bogiem w Jezusie Chrystusie, jednakże w świecie tak mocno zlaicyzowanym musi równocześnie zająć właściwą postawę wobec zagrożeń i niebezpieczeństw, powinna uznać wartości płynące z aktualnie dokonujących się procesów i wzbogacić się nimi. W stronę katechezy wysuwa się coraz więcej postulatów: powinna ona wiązać zagadnienia religijne z kulturowymi i społecznymi, być bardziej realistyczna, pomagać w poszukiwaniu sensu życia, zrezygnować z jakichkolwiek form przymusu, uszanować wolność katechizowanego, pomagać mu w świadczeniu o wierze, opierać się na dobrym kontakcie z wychowankiem, unikać sformalizowania, pozostać elastyczną i otwartą na sprawy świata, podkreślać niezastąpioną rolę rodziny, wspierać rodziców w religijnym wychowaniu dzieci, otwierać się na inne środowiska (szkoła, grupy, ruchy), szukać tych, którzy znaleźli się poza Kościołem, nawiązywać dialog z ludźmi odmiennych światopoglądów (M. Majewski). Od Soboru Watykańskiego II wielu katechetyków wysuwało propozycję katechezy o charakterze integralnym. Ten model katechezy opiera się na podstawowej zasadzie wierności Bogu i człowiekowi. Hasło – zasada
podstawowa: Wierność Bogu i człowiekowi!
Katecheza – w znaczeniu całościowego i systematycznego
nauczania, wychowania w wierze i wtajemniczenia – jest procesem zorganizowanym
i uporządkowanym według pewnych zasad, według ustalonego planu, dzięki
któremu osiągnie swój jasno określony cel (CT 21). Punktem wyjścia dla współczesnej
katechezy jest człowiek i świat, celem – Bóg. Tylko tak pojęta katecheza
może doprowadzić człowieka do osobowego spotkania z Bogiem. Poszukując
zasady uporządkowania szczegółowych celów, treści czy metod, proponowana
współcześnie katecheza integralna
wysuwa jako podstawowe hasło wierności Bogu i człowiekowi.
Wierność Bogu to wierność
depozytowi wiary: Biblii i Tradycji. Dotyczy poprawnego odczytania biblijnego
kerygmatu, którym jest Boże wezwanie oraz pouczenie skierowane do
katechizowanych. Biblijny kerygmat wyraża intencje Boga, by zbawić wszystkich
ludzi. Boży plan zbawienia ukazany w Biblii wskazuje na ingerencje Boże wyrażone
słowami i czynami (KO 2). Katecheza podkreśla inicjatywę Boga, pełną
miłości motywację, darmowość łaski, poszanowanie ludzkiej wolności,
godność otrzymanego daru wiary i wymóg ciągłego w nim wzrastania. Równocześnie
katecheza przyjmuje stopniowy rozwój Objawienia, transcendencję i misteryjność
Boga oraz uznaje centralne miejsce Chrystusa.
Katechetyczne dokumenty Kościoła wymieniają siedem podstawowych
elementów kształtujących katechezę (por. PDK 33), nazywając je siedmioma
kolumnami katechezy:
Wierność człowiekowi to wrażliwość na przeżycia, potrzeby, pragnienia katechizowanego, by w duchu wiary na nie odpowiadać. Wyraża się w poruszaniu zagadnień składających się na doświadczenie życiowe odbiorców słowa Bożego, posługiwanie się językiem komunikatywnym, stosowanie metod i pomocy odpowiadających możliwościom percepcyjnym uczniów. Przedstawiciele Wśród znanych katechetyków, którzy przyczynili się do powstania koncepcji katechezy integralnej, znaleźli się: Joseph Colomb (franc.), Adolf Exeler (niem.), ks. Marian Finke, abp Jerzy Stroba, ks. Mieczysław Majewski, ks. Jan Charytański, ks. Władysław Koska. Współcześnie potrzebę i model katechezy integralnej opisują m.in.: bp Antoni Długosz, ks. Roman Murawski, ks. Jan Szpet i ks. Tadeusz Panuś.
Cele
katechezy
Zbawienie.
Ostateczny cel katechezy, jak i każdej innej działalności Kościoła, zawsze
musi być widziany w perspektywie eschatologicznej jako udział w zbawieniu,
które przychodzi w Jezusie Chrystusie (por. 1 P 1,9). Katecheza nie
może mieć innego celu (por. DWCH 1; KDK 24). Tak przedstawionego
kresu katechetycznych oddziaływań żaden katecheta natychmiast nie
zweryfikuje, jednak warto mieć go na uwadze, tym bardziej w obliczu
konkretnych niepowodzeń. Wiara. Bliższym celem współczesnej katechezy jest dojrzała wiara katechizowanych w jej aspekcie wolitywnym, uczuciowym, intelektualnym i działaniowym. Katecheza „zmierza do tego, by u ludzi wiara oświecona nauką stawała się żywą, wyraźną i czynną” (DCG 17, DB 14). W katechezie chodzi o „rozwinięcie z pomocą Bożą wiary dotąd początkowej, doprowadzenie do pełni i codzienne zasilanie życia chrześcijańskiego wiernych każdego wieku” (CT 20). Ważne jest „doprowadzenie do wiary dojrzałej, zarówno poszczególnych wiernych jak i całe wspólnoty” (DCG 38). Owocem wysiłków katechetycznych jest osobiste, pozytywne odniesienie uczniów do Jezusa. Katecheza ma „doprowadzić nie tylko do spotkania z Chrystusem, ale do zjednoczenia, a nawet do głębokiej z Nim zażyłości” (CT 5). Podobnie Dyrektorium Ogólne o Katechizacji (DOK 80-84) przyjmuje za cel katechezy komunię z Jezusem Chrystusem, upodobnienie się do Niego, dojrzałość wiary, wyrażoną w żywym, bezpośrednim i czynnym wyznaniu.
Cele ogólne a cele szczegółowe. Ogólne cele katechezy określają
kierunek, w którym zmierza katecheta. W konkretnej jednostce katechetycznej
muszą one zostać zoperacjonalizowane, tzn. precyzyjnie określone i
zaplanowane w postaci zrozumiałych, możliwych do osiągnięcia w ramach
danej katechezy wyników. Cele szczegółowe (czyli operacyjne) – w odróżnieniu
od ogólnych – są zwykle węższe i bardziej sprecyzowane, stanowią opis
wyników, które mają być uzyskane. Opis ten powinien być na tyle dokładny,
by umożliwić rozpoznanie, czy cel został osiągnięty. Zaletami tego typu
sformułowania jest: jednoznaczność, łatwość sprawdzenia skuteczności
oddziaływań, bezpośrednie odniesienie do wychowanków oraz większa
motywacja ucznia i nauczyciela. Wadami operacyjnego formułowania celów są
m.in.: rozłączenie poznania i motywacji oraz pracochłonność w przygotowaniu.
Mimo to współczesna katechetyka przywiązuje wielką wagę do procesu operacjonalizacji wyznaczanych celów. Przykład – cel ogólny: znajomość
przykazania, cele operacyjne: uczeń zna treść danego przykazania, rozróżnia
je spośród innych, potrafi wskazać przykłady wypełniania tego przykazania,
umie nazwać grzechy przeciw temu przykazaniu, potrafi własnymi słowami sformułować
przykazanie. Cele operacyjne mogą zostać ujęte w tzw. „standardy
oceniania”, kiedy dopasujemy określone oceny (od 2 do 6) do uczniowskich
wiadomości i umiejętności.
Cele wychowawcze a cele dydaktyczne. W literaturze katechetycznej
(rzadziej pedagogiczno-dydaktycznej) przyjmuje się także podział celów na
wychowawcze i dydaktyczne. Jedne i drugie dotyczą bezpośrednio osoby
katechizowanego. Cele wychowawcze dotyczą całej jego postawy, jego pragnień,
przekonań, motywacji (np. uczeń pragnie uczestniczyć w niedzielnej
Eucharystii, jest przekonany o jej potrzebie, chce zachować dane przykazanie,
pragnie modlić się słowami Modlitwy Pańskiej, pragnie czytać Pismo święte
itp.). Nie jest łatwo zweryfikować takie cele bezpośrednio podczas
katechezy, niemniej warto te cele mieć na uwadze przygotowując i prowadząc
lekcje. O wiele łatwiej wyznaczyć konkretne cele dydaktyczne, które określają
zdobytą po katechezie konkretną wiedzę ucznia (np. uczeń wie, czym jest
Eucharystia, zna jej części, potrafi je opisać... – por. cele ogólne i
operacyjne).
Integralność
katechezy wyraża się m.in. w całościowym podejściu do osoby wychowanka, a
więc nie tylko w nauczaniu (troska o wiedzę i umiejętności – cele
dydaktyczne), lecz przede wszystkim w wychowaniu (cele wychowawcze – dotyczące
różnych płaszczyzn: emocjonalnej, wolitywnej, motywacyjno-działaniowej).
- biblijnym, - eklezjalnym, - liturgicznym, - egzystencjalnym, - ekumenicznym, - eschatologicznym. Wymiar biblijny katechezy akcentuje jej związek z Pismem świętym, które powinno być zasadniczym źródłem katechezy. Formacja chrześcijańska pierwszych wieków była oparta przede wszystkim na Biblii, dopiero później centralne miejsce zaczął zajmować katechizm. Pomocą w nauczaniu katechizmu była historia biblijna, która bardziej przypominała zbiór przykładów moralnych niż Boże Objawienie. Dopiero w XIX wieku zaczęto szukać dróg odnowy katechezy biblijnej. Treścią katechezy powinna być historia biblijna z podkreśleniem idei zbawczych. W Biblii Bóg mówi do człowieka, aby go wezwać do realizacji planu zbawczego. Katecheza chcąc dokonać integracji Objawienia Bożego i wiary człowieka z całym jego życiem, musi swoich źródeł szukać w Piśmie świętym, uczyć posługiwania się nim, pomagać w rozumieniu języka Biblii i prowadzić do zażyłości ze słowem Bożym. Wymiar eklezjalny katechezy podkreśla powiązanie katechetycznego przekazu z Kościołem. Związek katechezy z Kościołem można zauważyć w całej historii chrześcijaństwa. Miejsce katechezy w Kościele i wzajemne ich relacje ulegały zmianom w zależności od samej koncepcji Kościoła (por. teologia pastoralna, eklezjologia). Katecheza współczesna powinna przekazywać właściwy obraz Kościoła oraz kształtować postawę odpowiedzialności za Kościół. Wymiar liturgiczny. Od początku istniało ścisłe powiązanie katechezy z liturgią, która jest syntezą dziejów zbawienia (KL 5), wypełnieniem urzędu kapłańskiego Chrystusa (KL 7), działaniem Chrystusa i całego Kościoła pod osłoną znaków (KL 13). Tak rozumiana liturgia stanowi źródło katechezy, która z liturgii ma wypływać i do liturgii prowadzić: „katecheza z natury jest związana z całym sprawowaniem liturgii i sakramentów, gdyż właśnie w sakramentach, a zwłaszcza w Eucharystii, Jezus Chrystus działa najpełniej w celu przemiany człowieka” (CT 23). Katecheza powinna wprowadzać w świadome, czynne i owocne uczestnictwo w liturgii (w sakramentach), uczyć rozumienia i posługiwania się symbolami, łączyć się z przeżywaniem roku liturgicznego. Wymiar egzystencjalny wyraża się w zainteresowaniu i podejmowaniu w katechezie zagadnień dotyczących człowieka i świata. Potrzebę bliższego zainteresowania katechezy światem podkreślił Sobór Watykański II, ukazując otwartą i afirmującą postawę Kościoła i katechezy wobec świata (por. KDK). Nauka soborowa akcentuje konieczność współpracy Kościoła i świata w celu realizacji misji zbawczej. „Istotnymi dla katechezy są problemy egzystencjalne, jako problemy konkretnych ludzi, ich środowisk i czasów oraz natury człowieka i rodziny ludzkiej. (...) Są to między innymi problemy pochodzenia, rozwoju, postępu, pokoju, sprawiedliwości, głodu, cierpienia, śmierci i życia pozagrobowego” (M. Majewski). Konkretne życiowe problemy czynią orędzie zbawienia wciąż aktualnym. Z wymiarem egzystencjalnym łączy się obecność w katechezie problematyki moralnej. Katecheza przez wychowanie zmierza do ukształtowania w człowieku właściwie pojętej wolności, odpowiedniej hierarchii wartości i do formowania sumienia w kontekście dojrzałej postawy wiary. Wymiar ekumeniczny katechezy wyraża się w odkrywaniu w jej ramach źródeł chrześcijańskiej jedności, bez przekreślania istotnych różnic. Pod wpływem wskazań Soboru Watykańskiego II i dokumentów katechetycznych (DCG 27, EN 77, CT 32-34) pojawiła się w katechezie konieczność większej otwartości chrześcijan różnych wyznań przy zachowaniu własnej tożsamości. „W procesie wychowawczym chodzi o dostrzeżenie przez uczniów wewnętrznego związku między przeżywanym przez młodych rozbiciem ludzkości a istotą i misją Kościoła jako znaku i narzędzia jedności i pojednania zarówno wertykalnego jak i horyzontalnego” (J. Charytański). Wymiar eschatologiczny. Wielkie chrześcijańskie idee eschatologiczne powinny stać się na nowo mocą i inspiracją wiary dla współczesnego człowieka. Eschatologia rozumiana w perspektywie nadziei życia wiecznego ma charakter etyczny, mobilizujący do postępowania zgodnego z Bożym powołaniem. Katecheza ukierunkowana eschatologicznie winna czynić katechizowanego odpowiedzialnym za swoje życie. W centrum treści eschatologicznych, przekazywanych w procesie katechetycznym, powinien znaleźć się Chrystus w zbawczych wydarzeniach śmierci i zmartwychwstania (G. Witaszek).
Konspekt katechezy Chociaż
żaden akt prawny nie określa obowiązku przygotowania konspektu lekcji, to
jednak jest on ważnym elementem rozwoju zawodowego, szczególnie młodego
nauczyciela. Stąd osoba hospitująca ma prawo wymagać, by konspekt danej
lekcji został wcześniej solidnie opracowany.
Konspekt
(łac. conspectus – „rzut oka”, „szkic”, „przegląd”) jest
dokumentem, w którym katecheta formułuje cele, jakie chce osiągnąć w
czasie zajęć, zestawia przekazywane treści, określa metody i pomoce
dydaktyczne.
Przed
napisaniem konspektu katecheta powinien: ü
zapoznać
się szczegółowo z treścią danej lekcji na podstawie programu, różnych
podręczników i źródeł dodatkowych; ü
ustalić
cele danej jednostki,
wynikające z obowiązującego
programu oraz z analizy procesu nauczania i wychowania w danym
zespole uczniowskim; cele te muszą być jak najbardziej konkretne, ujęte
operacyjnie,
możliwe do osiągnięcia; ü
zestawić
treści, które mają być przekazane; ü
zastanowić
się nad doborem metod; ü
ułożyć
ogólny schemat (plan) lekcji; ü
przemyśleć
kwestie szczegółowe, np. w jaki sposób zainteresować uczniów? jak sprawdzić
ich wiadomości? jak je ocenić? jak dowartościować pracę ucznia i jego
zadanie domowe? jaką wybrać modlitwę? w jaki sposób wykorzystać
podręcznik, tablicę i inne pomoce dydaktyczne? jak ma wyglądać notatka do
zeszytu? jaką zadać pracę domową? jakie informacje duszpasterskie warto
przekazać podczas tej katechezy i w jaki sposób to uczynić? itp.
Całe
przygotowanie katechezy kończy się zebraniem powyższych przemyśleń i ich
pisemnym opracowaniem w formie konspektu. Zaleca się (szczególnie początkującym
katechetom) przygotowanie konspektów w szerszej formie (nie tylko w punktach),
z dosłownym określeniem, np. poleceń wydawanych przez nauczyciela, treści
opowiadań, szczegółowych pytań do pogadanki czy zawartości notatki.
Konspekt
może przyjąć różne formy (por. dydaktyka). Najlepiej w określonej
szkole zapytać o kształt wymaganego przez osoby hospitujące konspektu. Poniżej
został zamieszczony przykładowy wzór konspektu.
Wzór
konspektu obowiązujący w Diecezji Opolskiej
Rola katechety
W katechezie integralnej katecheta jest nie tylko nauczycielem, ale
przede wszystkim świadkiem obwieszczanej prawdy wiary. Jest prorokiem
odpowiedzialnym za poprawne głoszenie kerygmatu zbawienia (wierność Bogu).
Jednocześnie jest blisko uczniów, uczy się być ich przyjacielem i
duchowym przewodnikiem, zależy mu na nich, zna ich osobiście, interesuje
się nimi, orientuje się w ich problemach (wierność człowiekowi).
|
||||