KATECHETYKA FUNDAMENTALNA |
KATECHETYKA JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA Katecheza jest ściśle związana z Kościołem, stąd Kościół od samego początku interesował się praktyką katechetyczną i refleksją nad nią (katechetyką). Refleksja ta była bardzo praktyczna, niemniej zawsze ukierunkowana na rozwój katechezy. Katechetykę jako samodzielną dyscyplinę naukową wyodrębniono dopiero w drugiej połowie XVIII wieku (1774 r.) razem z teologią praktyczną na Uniwersytecie Wiedeńskim. Historyczny rozwój ujęcia katechetyki: 1. Jako METODYKA NAUCZANIA RELIGII (jakie metody?). 2. Jako DYDAKTYKA NAUCZANIA RELIGII (jak nauczać?). 3. Jako PEDAGOGIKA RELIGIJNO-MORALNA (jak wychowywać?). 4. Jako DYSCYPLINA TEOLOGII PASTORALNEJ (jak prowadzić do zbawienia?). Katechetyka – we współczesnym rozumieniu – jest przede wszystkim dyscypliną teologiczną. Wynika z tego, iż punktem wyjścia dla zbudowania zwartego systemu teorii katechezy nie jest samo pojęcie wychowania (procesu wychowawczego), ale Objawienie Boże, a więc proces zbawczy, dokonywany przez Boga w Chrystusie i Kościele oraz odpowiedź człowieka na Boże wezwanie. Katechetyka z teologii wyprowadza swoją naturę, cel, treści i metody. Równocześnie katechetyka otwarta jest na dyscypliny naukowe zajmujące się człowiekiem, by owocniej trafiać do niego z Bożym orędziem i pomagać mu w osiągnięciu zbawienia. Definicja katechetyki: - „nauka o aktualizowaniu zbawczego spotkania człowieka z Bogiem” (W. Koska); - jedna z dziedzin teologii pastoralnej: „nauka teologiczno-praktyczna zajmująca się systematycznym przepowiadaniem słowa Bożego poza liturgią dla rozwoju wiary we współczesnym świecie” (M. Majewski). Zadania katechetyki: - analizować, oceniać i zmieniać praktykę katechetyczną; - opracowywać treści, tworzyć nowe (owocne) koncepcje katechezy. Nauki pomocnicze katechetyki: - ANTROPOLOGIA – dyscyplina filozoficzna zajmująca się człowiekiem w perspektywie jego przeszłości, przyszłości i teraźniejszości; odpowiada m.in. na pytania: kim jest człowiek? kim może być? jakie są możliwości i ograniczenia jego rozwoju? - PSYCHOLOGIA – nauka zajmująca się powstawaniem i przebiegiem procesów psychicznych, cechami psychicznymi człowieka i regulacją jego stosunków z otoczeniem. - PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA – bada rozwój procesów poznawczych, emocjonalnych, motywacji i zainteresowań w zależności od poszczególnych faz rozwojowych człowieka. - PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA – bada psychologiczne zagadnienia nauczania, nabywania pojęć, zainteresowań, przekonań i postaw. - PSYCHOLOGIA RELIGII – zajmuje się badaniem charakterystycznych cech religijności na odpowiednich etapach rozwoju. - PEDAGOGIKA – nauka o kierowanym oddziaływaniu na człowieka w celu ukształtowania określonej wiedzy, zainteresowań, systemów wartości, postaw i przekonań. - DYDAKTYKA – podejmuje zagadnienia związane z procesem nauczania-uczenia się. - METODYKA – część pedagogiki i dydaktyki dotycząca wykorzystania i skuteczności poszczególnych metod wychowania i nauczania. - SOCJOLOGIA – nauka o społeczeństwie, o procesach i prawidłach zjawisk społecznych. - SOCJOLOGIA RELIGII – bada metodami socjologicznymi zjawiska religijności. - SOCJOLOGIA WYCHOWAWCZA – bada stosunki społeczne, które występują w procesach wychowania i nauczania, m.in. środowisko wychowawcze, grupy, instytucje wychowawcze, organizacje. W specyficznym podejściu cała teologia służy doprowadzeniu do zbawienia i wychowaniu wiary, stąd poszczególne dyscypliny teologiczne można zaliczyć także do nauk pomocniczych katechetyki. Wynika z tego, że dobry katecheta jest równocześnie dobrym teologiem, antropologiem, socjologiem, psychologiem, pedagogiem, dydaktykiem i metodykiem. Mankamenty w wiedzy i umiejętnościach katechety przekładają się na nieskuteczność katechezy, którą prowadzi. Dobry katecheta jest równocześnie katechetykiem, a więc reflektuje nad swą pracą, stara się ją krytycznie ocenić i ulepszyć.
|