KATECHETYKA FUNDAMENTALNA |
WPROWADZENIE
Bardzo przydatne jest, aby u progu rozważań katechetycznych odpowiedzieć sobie na pytania: Czym jest dla mnie katecheza? Jakie są moje doświadczenia katechetyczne zdobywane w rodzinie, w parafii, w szkole czy w różnych grupach religijnych? Okazuje się bowiem w praktyce, iż własne przeżycia silnie wpływają na kształt przygotowanej i prowadzonej przeze mnie katechezy. Podział katechetyki Owocność mojej katechezy zależy zawsze od działania łaski Bożej (także od mojej modlitwy i wiary) oraz od następujących kwestii: KATECHETYKA FUNDAMENTALNA: - W imię czego katechizuję? (wartości, które chcę przekazać, które mnie samego motywują do katechezy: Bóg, miłość, wiara, wierność...); - Kto? (katecheta – to ja! kim jestem? jaka jest moja wiara? jakie są moje intencje? co wiem? co potrafię? co chcę? na ile znam i kocham tych, do których jestem posłany?); - Po co? (zakładane cele, zarówno wychowawcze, jak i dydaktyczne); - Gdzie? (miejsce katechezy, które wpływa na mnie i na uczniów); - Kiedy? (czas, który staje się katechezą: lekcje, przerwy, spotkania); - W jakich warunkach? (przestrzeń, która nas otacza, ludzie, nastroje, sale, obrazy, przepisy prawne, pogoda...); KATECHETYKA SZCZEGÓŁOWA: - Komu? (katechizowani – to „oni”, „moi?”: kim są? jacy są? czego chcą? kogo kochają? co jest dla nich ważne? jak do nich trafić? jak ich kochać? jak rozumieć? jak pomóc wzrastać?); KATECHETYKA MATERIALNA: - Co? (treści przeze mnie samego wyuczone, przemyślane, przemodlone, przyjęte, przeżywane, przekazywane); KATECHETYKA FORMALNA (METODYKA): - Jak? (znane, odkrywane i stosowane metody katechezy). Powyższy podział można, oczywiście, przedstawić w inny sposób. Jak w każdej dziedzinie dotyczącej człowieka – również w katechetyce wszelkie „szufladkowanie” może okazać się niebezpieczne. Podziały mają służyć ludziom, by istotne treści lepiej zrozumieli, by znaleźli odpowiedzi na ważne pytania.
|