| DYDAKTYKA ogóLNA | 
| 
																
																TREŚĆ NAUCZANIA 
																
																Teorie doboru 
																treści 
																kształcenia 
																(ujęcie 
																historyczne):              
																* Materializm 
																dydaktyczny              
																* Formalizm 
																dydaktyczny              
																* Utylitaryzm 
																dydaktyczny              
																* Teoria 
																problemowo‑kompleksowa               
																* Strukturalizm               
																* Egzemplaryzm 
																SKRAJNOŚCI: 
																„PROGRAM – TREŚĆ 
																PONAD 
																CZŁOWIEKIEM” 
																(por. szkoła 
																tradycyjna) 
																albo „CZŁOWIEK 
																BEZ PROGRAMU” 
																(por. szkoła 
																progresywna) 
																
																Treść nauczana 
																powinna być:                        
																– zgodna z 
																rzeczywistością,                        
																– powiązana z 
																życiem,                        
																– uporządkowana 
																i podstawowa,                        
																– nastawiona na 
																przyszłość,                        
																– systematyczna,                        
																– powiązana 
																wewnętrznie,                        
																– dostosowana do 
																percepcyjnych 
																możliwości 
																uczniów,                        
																– otwarta na 
																indywidualizację. 
																Układ treści:                        
																– liniowy,                        
																– koncentryczny,                        
																– spiralny. 
																
																PLAN NAUCZANIA
																
																
																dla danego typu 
																szkoły obejmuje
																pełny wykaz 
																realizowanych 
																przedmiotów, 
																ich rozkład
																na 
																poszczególne 
																lata nauki, a 
																także liczbę 
																godzin 
																nauczania 
																każdego 
																przedmiotu 
																zarówno w pełnym 
																cyklu pracy 
																szkoły, jak i  w 
																określonych 
																klasach. Plan 
																stanowi podstawę 
																do opracowania 
																programów 
																nauczania 
																poszczególnych 
																przedmiotów 
																(obowiązkowych i 
																fakultatywnych). 
																
																PROGRAM 
																NAUCZANIA 
																jest 
																uszczegółowieniem 
																planu i ustala,
																jakie 
																wiadomości i 
																umiejętności 
																(treści) oraz 
																w jakiej 
																kolejności 
																uczniowie mają 
																sobie przyswoić. 
																Program 
																nauczania składa 
																się z: uwag 
																wstępnych 
																(cele nauczania 
																danego 
																przedmiotu), 
																materiału 
																nauczania 
																(podstawowe 
																informacje, 
																pojęcia, prawa, 
																teorie, ważne 
																hipotezy itp.) 
																oraz uwag o 
																realizacji 
																programu 
																(formy 
																organizacyjne, 
																metody, środki). 
 
 
 |