DYDAKTYKA ogóLNA |
TREŚĆ NAUCZANIA
Teorie doboru
treści
kształcenia
(ujęcie
historyczne):
* Materializm
dydaktyczny
* Formalizm
dydaktyczny
* Utylitaryzm
dydaktyczny
* Teoria
problemowo‑kompleksowa
* Strukturalizm
* Egzemplaryzm
SKRAJNOŚCI:
„PROGRAM – TREŚĆ
PONAD
CZŁOWIEKIEM”
(por. szkoła
tradycyjna)
albo „CZŁOWIEK
BEZ PROGRAMU”
(por. szkoła
progresywna)
Treść nauczana
powinna być:
– zgodna z
rzeczywistością,
– powiązana z
życiem,
– uporządkowana
i podstawowa,
– nastawiona na
przyszłość,
– systematyczna,
– powiązana
wewnętrznie,
– dostosowana do
percepcyjnych
możliwości
uczniów,
– otwarta na
indywidualizację.
Układ treści:
– liniowy,
– koncentryczny,
– spiralny.
PLAN NAUCZANIA
dla danego typu
szkoły obejmuje
pełny wykaz
realizowanych
przedmiotów,
ich rozkład
na
poszczególne
lata nauki, a
także liczbę
godzin
nauczania
każdego
przedmiotu
zarówno w pełnym
cyklu pracy
szkoły, jak i w
określonych
klasach. Plan
stanowi podstawę
do opracowania
programów
nauczania
poszczególnych
przedmiotów
(obowiązkowych i
fakultatywnych).
PROGRAM
NAUCZANIA
jest
uszczegółowieniem
planu i ustala,
jakie
wiadomości i
umiejętności
(treści) oraz
w jakiej
kolejności
uczniowie mają
sobie przyswoić.
Program
nauczania składa
się z: uwag
wstępnych
(cele nauczania
danego
przedmiotu),
materiału
nauczania
(podstawowe
informacje,
pojęcia, prawa,
teorie, ważne
hipotezy itp.)
oraz uwag o
realizacji
programu
(formy
organizacyjne,
metody, środki).
|