DYDAKTYKA ogóLNA |
||||||||||
SKUTECZNOŚĆ PROCESU NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
Skuteczny = osiągający zamierzone cele.
CELE W NAUCZANIU (I WYCHOWANIU) Cele a zadania Cele – świadomie założone wyniki
(osiągnięcia) nauczania i wychowania na określonym etapie edukacyjnym. Cele
związane są z osobą ucznia/studenta, natomiast zadania z osobą nauczyciela
(wychowawcy), z jego działaniem, np. naucza,
wprowadza, wyjaśnia, prezentuje, pomaga w zrozumieniu, składa świadectwo itp. Cele wychowawcze a cele dydaktyczne W literaturze przyjmuje się podział celów na wychowawcze i
dydaktyczne. Jedne i drugie dotyczą bezpośrednio ucznia. Integralność nauczania i wychowania wyraża się m.in. w
całościowym podejściu do ucznia/studenta, a więc nie tylko w nauczaniu (troska o
wiedzę i umiejętności – cele dydaktyczne), lecz także w wychowaniu (cele
wychowawcze – dotyczące różnych płaszczyzn: emocjonalnej, wolitywnej,
motywacyjno-działaniowej). Cele wychowawcze dotyczą całej postawy ucznia/studenta, jego
pragnień, przekonań, motywacji. Nie jest łatwo zweryfikować takie cele
bezpośrednio podczas zajęć, niemniej warto te cele mieć na uwadze przygotowując
i prowadząc lekcje. O wiele łatwiej wyznaczyć konkretne
cele dydaktyczne, które określają zdobytą po lekcji konkretną wiedzę
ucznia/studenta (np. wie, czym jest dydaktyka). Cele dydaktyczne ogólne oraz cele dydaktyczne szczegółowe Ogólne cele określają kierunek, w
którym zmierza nauczyciel. W konkretnej jednostce lekcyjnej muszą one zostać
zoperacjonalizowane,
tzn. uszczegółowione, precyzyjnie określone i zaplanowane w postaci
zrozumiałych, możliwych do osiągnięcia w ramach danych zajęć wyników. Cele dydaktyczne szczegółowe (czyli operacyjne) – w
odróżnieniu od ogólnych – są zwykle węższe i bardziej sprecyzowane, stanowią
opis wyników, które mają być uzyskane. Opis ten powinien być na tyle dokładny,
by umożliwić rozpoznanie, czy cel został osiągnięty. Zaletami tego typu
sformułowania jest: jednoznaczność, łatwość sprawdzenia skuteczności
oddziaływań, bezpośrednie odniesienie do wychowanków oraz większa motywacja
ucznia i nauczyciela. Wadami operacyjnego formułowania celów są m.in.:
rozłączenie poznania i motywacji oraz pracochłonność w przygotowaniu. Mimo tego
współczesna dydaktyka przywiązuje wielką wagę do procesu operacjonalizacji
wyznaczanych celów. Zasady operacjonalizacji:
Cele i standardy oceniania Cele dydaktyczne operacyjne mogą zostać
ujęte w tzw. standardy oceniania,
kiedy dopasujemy określone oceny (od 3 do 5) do studenckich wiadomości
i umiejętności: co student powinien wiedzieć i potrafić, aby otrzymać określoną
ocenę. Przykład: Cel dydaktyczny ogólny: znajomość procesu nauczania-uczenia się Cele dydaktyczne operacyjne: (3) na dostateczny: - student zna określenia: „uczenie się”, „nauczanie”, „proces
nauczania-uczenia się”, (4) na dobry: - wie, czym jest „tok podający” i „tok problemowy”,
(5) na bardzo dobry: - pamięta i rozumie ogniwa procesu nauczania-uczenia się,
Literatura:
|
||||||||||