| Ogniwa 
												procesu nauczania‑uczenia się 
												w podającym toku pracy 
												dydaktycznej:   – 
												przygotowanie do pracy – 
												wytworzenie u uczniów pozytywnej 
												motywacji do uczenia się, 
												uświadomienie celów i planu 
												lekcji,   – podanie 
												nowego materiału – przez słowo 
												(mówione lub pisane) uczniowie 
												zaznajamiają się z nowymi 
												wiadomościami,   
												– synteza – wyeksponowanych w 
												materiale idei przewodnich, 
												podstawowych faktów, 
												zasadniczych tez itp. w celu ich 
												uporządkowania i utrwalenia, 
												tworzenie „konstrukcji nośnej” 
												dla treści szczegółowych, nie 
												chodzi o przekazanie jak 
												najwięcej szczegółów, ale o 
												zapewnienie gruntownej 
												znajomości wiadomości 
												podstawowych,
   – kontrola 
												wiadomości, nauczyciel 
												posługując się różnymi formami 
												sprawdzania winien znaleźć braki 
												w wiedzy i umiejętnościach 
												ucznia, a następnie luki te 
												uzupełnić.   | Ogniwa 
												procesu nauczania‑uczenia się 
												w poszukującym (odkrywczym, 
												badawczym) toku pracy 
												dydaktycznej:   – 
												uświadomienie przez uczniów 
												trudności teoretycznej lub 
												praktycznej (pomoc nauczyciela),  – słowne 
												określenie trudności – zebranie 
												i uporządkowanie danych i 
												niewiadomych związanych z 
												problemem, zgromadzenie 
												materiałów przydatnych przy jego 
												rozwiązywaniu (pomoc 
												nauczyciela),
 
												– formułowanie i uzasadnienie 
												hipotez prowadzących do 
												rozwiązania spornej kwestii, 
												odrzucenie słabo uzasadnionych, 
												mało prawdopodobnych (pomoc 
												nauczyciela),
   
												
 
 
 – weryfikacja empiryczna hipotez 
												(albo hipotez) w sposób 
												empiryczny lub przez analizę 
												odpowiednich materiałów, np. 
												źródeł historycznych, słowników 
												itp. (praca samodzielna 
												uczniów),
   – włączenie 
												do systemu wiedzy, ich 
												utrwalenie i zastosowanie (pomoc 
												nauczyciela).   |