Ogniwa
procesu nauczania‑uczenia się
w podającym toku pracy
dydaktycznej:
–
przygotowanie do pracy –
wytworzenie u uczniów pozytywnej
motywacji do uczenia się,
uświadomienie celów i planu
lekcji,
– podanie
nowego materiału – przez słowo
(mówione lub pisane) uczniowie
zaznajamiają się z nowymi
wiadomościami,
– synteza – wyeksponowanych w
materiale idei przewodnich,
podstawowych faktów,
zasadniczych tez itp. w celu ich
uporządkowania i utrwalenia,
tworzenie „konstrukcji nośnej”
dla treści szczegółowych, nie
chodzi o przekazanie jak
najwięcej szczegółów, ale o
zapewnienie gruntownej
znajomości wiadomości
podstawowych,
– kontrola
wiadomości, nauczyciel
posługując się różnymi formami
sprawdzania winien znaleźć braki
w wiedzy i umiejętnościach
ucznia, a następnie luki te
uzupełnić.
|
Ogniwa
procesu nauczania‑uczenia się
w poszukującym (odkrywczym,
badawczym) toku pracy
dydaktycznej:
–
uświadomienie przez uczniów
trudności teoretycznej lub
praktycznej (pomoc nauczyciela),
– słowne
określenie trudności – zebranie
i uporządkowanie danych i
niewiadomych związanych z
problemem, zgromadzenie
materiałów przydatnych przy jego
rozwiązywaniu (pomoc
nauczyciela),
– formułowanie i uzasadnienie
hipotez prowadzących do
rozwiązania spornej kwestii,
odrzucenie słabo uzasadnionych,
mało prawdopodobnych (pomoc
nauczyciela),
– weryfikacja empiryczna hipotez
(albo hipotez) w sposób
empiryczny lub przez analizę
odpowiednich materiałów, np.
źródeł historycznych, słowników
itp. (praca samodzielna
uczniów),
– włączenie
do systemu wiedzy, ich
utrwalenie i zastosowanie (pomoc
nauczyciela).
|