PODSTAWOWE
POJĘCIA DYDAKTYKI OGÓLNEJ
NAUCZYCIEL
– UCZEŃ
(...)
UCZENIE SIĘ
– „proces, w
toku którego –
na podstawie
doświadczenia,
poznania i
ćwiczenia –
powstają nowe
formy zachowania
się i działania
lub ulegają
zmianom formy
wcześniej
nabyte” (Okoń);
– „proces
zamierzonego
nabywania przez
uczący się
podmiot
określonych
wiadomości,
umiejętności i
nawyków,
dokonujący się w
toku
bezpośredniego
i pośredniego
poznawania
rzeczywistości”
(Kupisiewicz).
NAUCZANIE
– „planowa i
systematyczna
praca
nauczyciela z
uczniami,
polegająca na
wywołaniu i
utrwalaniu zmian
w ich wiedzy,
dyspozycjach,
postępowaniu i
całej osobowości
– pod wpływem
uczenia się i
opanowywania
wiedzy,
przeżywania
wartości i
własnej
działalności
praktycznej”
(Okoń);
– „organizowanie
uczenia i
kierowanie
uczeniem się
uczniów”
(Kupisiewicz);
– „zespół
czynności
podejmowanych
intencjonalnie
przez
nauczycieli dla
realizacji
społecznie
akceptowanych
celów
dydaktycznych”
(Zaczyński).
PROCES
NAUCZANIA-UCZENIA
SIĘ
– „zbiór
powiązanych ze
sobą czynności
uczniów i
nauczyciela,
warunkujących
się wzajemnie i
podporządkowanych
realizacji
wspólnego celu,
jakim jest
wywołanie u
dzieci,
młodzieży lub
osób dorosłych
pewnych
zamierzonych
i względnie
trwałych zmian”
(Kupisiewicz).
KSZTAŁCENIE
–
„przekształcanie
intelektualnej
strony
człowieka, czego
rezultatem jest
wykształcenie”
(Sośnicki);
– „obejmuje
wszelkie
nauczanie i
uczenie się”
(Okoń);
– „coś więcej
niż tylko
nauczanie”
(przekaz
wiadomości i
kształtowanie
umiejętności),
lecz także
„rozwinięcie
zainteresowań
oraz zdolności
poznawczych:
myślenia,
spostrzegania,
uwagi, pamięci i
wyobraźni”
(Kupisiewicz);
– „kształtowanie
u uczniów
określonych
postaw,
wdrożenie do
systematycznego
i samodzielnego
zdobywania
wiedzy, do
indywidualnej
oraz zespołowej
działalności
poznawczej,
wpojenie
wartościowych
zasad
postępowania,
słowem –
wszechstronny
intelektualny
rozwój dzieci,
młodzieży i
dorosłych,
wielostronnie
powiązany z
rozwojem
emocjonalnym i
wolicjonalnym”
(Kupisiewicz);
– „w
przeciwieństwie
do uczenia,
uczenia się i
nauczania, które
mogą mieć
charakter
czynności
okazjonalnych,
jednorazowych i
przypadkowych,
kształcenie jest
zawsze procesem
planowym,
systematycznym i
zamierzonym,
realizacja
bowiem celów
w procesie
kształcenia
wymaga
planowego,
systematycznego
i długotrwałego
wysiłku”
(Kupisiewicz).
KSZTAŁCENIE
OGÓLNE
– zaznajamianie
uczniów z
dorobkiem
kultury
nagromadzonym
przez ludzkość
(...), z
najważniejszymi
prawami
rządzącymi
rozwojem
przyrody i życia
społecznego, z
ich
zastosowaniem, a
także
kształtowanie
umiejętności
posługiwania się
tymi prawami w
praktyce (Okoń).
KSZTAŁCENIE
ZAWODOWE
– proces
zmierzający „do
przekazania
uczniowi
określonego
zasobu wiedzy
z danej
specjalności o
charakterze
produkcyjnym,
usługowym itp.”
WYKSZTAŁCENIE
(ogólne,
zawodowe)
– końcowy
rezultat
kształcenia –
wiedza i
umiejętności.
SAMOKSZTAŁCENIE
– samodzielne
uczenie się (bez
bezpośredniej
stymulacji i
kontroli
zewnętrznej),
oparty o własny
plan,
autokontrolę i
samoocenę.
SYSTEM
KSZTAŁCENIA
– „ukierunkowany
przez społecznie
wyznaczone cele,
dynamicznie
działający
zespół
elementów,
obejmujący
nauczycieli,
uczniów, treści
kształcenia
i społeczno-materialne
środowisko oraz
wzajemne związki
między tymi
elementami”
(Okoń).
SYSTEM
DYDAKTYCZNY
– „całokształt
zasad
organizacyjnych
oraz treść,
metody, środki
nauczania-uczenia
się, tworzące
spójną
wewnętrznie
strukturę i
podporządkowane
realizacji
społecznie
akceptowanych
celów
kształcenia”
(Kupisiewicz).
WYCHOWANIE
– „zamierzone i
świadome
podejmowanie
czynności
mających na celu
ukształtowanie
osobowości
wychowanka
według
społecznie
akceptowanego
wzoru, czyli
ideału
wychowawczego”
(Kupisiewicz)
– nie stanowi
przedmiotu
dydaktyki, lecz
teorii
wychowania
(pedagogiki),
ale w praktyce i
w teorii trudno
jest nauczanie i
wychowanie
oddzielić od
siebie, więc
wielu autorów
traktuje proces
dydaktyczny jako
proces
wychowawczy, np.
mówiąc o
„nauczaniu
wychowującym”
(Okoń,
Śnieżyński).
SYSTEM
WYCHOWANIA
– „zespół idei,
które dotyczą:
1. interpretacji
całej
rzeczywistości,
2. koncepcji
człowieka, 3.
koncepcji życia
moralnego ludzi,
oraz 4.
koncepcji życia
społecznego”;
„konstruuje
ideał człowieka
doskonałego jako
cel realizacyjny
wychowania”
(Kunowski)
|