Oddychanie

Cel: doświadczenie własnego oddechu, ćwiczenie rozluźniające i odprężające dzięki uspokajaniu własnego oddychania. Przebieg: wprowadzenie – „Prawidłowy oddech nie jest przez nic wymuszony, lecz przychodzi naturalnie. Najważniejsze przy oddychaniu jest, aby oddech stawał się jak najbardziej swobodny. Chcę wam opowiedzieć coś o oddechu, jak można swój oddech odczuć i dzięki temu poczuć się lepiej. Usiądźcie spokojnie. Zamknijcie oczy. Podnieście wasze dłonie i przy­trzy­majcie na wysokości nosa. Dwa razy głęboko przez nos wciągnijcie i wy­puścicie powietrze. Waszą dłoń przesuńcie bliżej ust i głęboko wciągnijcie powietrze przez nos i wypuścicie spokojnie ustami. Oddychajcie bardzo szybko... Oddychajcie bardzo wolno... Połóżcie wasze obie dłonie na brzuchu, oddychajcie głęboko przez nos i poczujcie, jak brzuch podnosi się i opada... Oddychajcie znowu szybko i poczujcie jak szybko pracuje brzuch. Oddychajcie bardzo wolno... Przez kilka chwil próbujcie oddychać spokojnie...” Wskazówki: ćwiczenia oddechowe są dobrym wprowadzeniem do wielu innych ćwiczeń na wyciszenie. Warianty: „Nadmuchiwanie balonu” – brzuch jest naszym balonem, który obejmu­jemy obiema dłońmi. Dmuchamy napełniając balon. Niestety okazuje się, że nie zawiązaliśmy i powietrze szybko ucieka na zewnątrz. „Wiatraczek” – konkurs – kto wprawi wiatraczek w jak najdłuższy ruch? „Piórko” – kto niewielkie piórko utrzyma najdłużej w powietrzu? Wiek uczniów – od 8 lat.