ZAMIANA RÓL

 

Cel: uczestnicy testują swoje zdolności empatyczne. Chodzi o rozluźnienie skorupianych zachowań i pobudzenie do bardziej elastycznych postępowań. Ma to pomóc w dojrzewaniu do wyjaśniania konfliktów i częściowym pokonywaniu różnic.

Czas trwania: ok. 20min.

Uczestnicy: powyżej 16 lat (zwaśnione grupy)

Miejsce: sala klasowa, (na świeżym powietrzu- jeśli jest ładna pogoda)

Przebieg:

- prowadzący wprowadza w eksperyment, w którym uczestnicy mogą poćwiczyć lepsze rozumienie innych i spojrzeć na świat z ich perspektywy

- nauczyciel proponuje wybór partnera (ważne by wybrać kogoś z kim miało się wcześniej konflikt, lub też, ma się odmienne poglądy na jakąś rzeczywistość

- ważne jest by para siedziała na przeciw siebie i dobrze się sobie przyjrzała

- prowadzący prosi by uczestnicy poczuli się przez chwilę tą druga osobą, by wczuli się w jej rolę i sytuacja, aby każdy postawił się w sytuacji swego partnera

- uczestnicy winni rozmawiać ze sobą o tym jakie są teraz wasze poglądy i jakie wam towarzyszą uczucia. Co jest dobre i złe

- ważne jest by w czasie rozmowy próbować przyjąć postawę partnera i sposób mówienia

- należy mówić o tym co pozytywne, negatywne, co rozczarowuje i męczy

- kiedy minie wyznaczony czas uczestnicy powinni porozmawiać ze sobą, o tym czego dowiedzieli się w czasie tego eksperymentu? W jakim stopniu udało się wam realistycznie przedstawić stanowisko partnera? Na co teraz patrzycie inaczej?

Reguły:

- uczestnicy mają na eksperyment 10 min

Wskazówki:

- Jakie emocjonalne znaczenie miało identyfikowanie się z moim partnerem?

- Co by dla mnie oznaczało, gdybym przez tydzień wiódł jego życie?

- Czego dowiedziałem się o sobie samym i moim partnerze?

- Co w przyszłości zmienię do tej osoby?

Uwagi: eksperyment ma sens tylko wtedy, gdy obaj uczestnicy są zainteresowani zbliżeniem się do siebie i przeprowadzaniem takiej rozmowy

 

Opr. Klaudiusz Bialik