DETEKTYW W GADAJĄCYM LESIE

 

Cele: - zabawa ta uczy koncentracji, ponieważ zadaniem  detektywa jest zapamiętanie wyrazów, aby właściwie dobrać je w pary.

- zabawa ta jest godna polecenia, dlatego, iż dzieci uwielbiają ruch.

- zabawa ta daje również dużo radości.

Czas: 15 minut.

Uczestnicy: wiek: 4-10 lat. Ilość osób: 13-32.

Przebieg: Zapraszam was do zabawy, która nazywa się „detektyw w gadającym lesie”. Przedstawię wam  reguły tej gry: Jedno z was zostanie wybrane  detektywem i wychodzi za drzwi. Pozostałe dzieci

 w tym czasie tworzą pary. Każda para ustala  rzeczownik złożony (np. radiomagnetofon),  którego część (a więc „radio” i „magnetofon”)  zapamiętuje każde dziecko. Następnie pary  rozchodzą się i rozdzielają po pomieszczeniu. Gdy  detektyw zostaje poproszony do środka dowiaduje  się: „w pomieszczeniu chodzą milczące pary wyrazowe. Są one smutne, ponieważ się zgubiły.  Jednakże posiadają wspólną tajemnicę, wyraz.  Kiedy lekko dotkniesz którąś palcem, wymieni ci  swe słowo. Połącz nieszczęśliwe pary tak szybko,  jak to możliwe. Możesz dotykać osoby tak często,  jak chcesz”. Gdy detektyw połączy wszystkie pary wyrazowe, zostaje wybrany nowy detektyw i  zabawa rozpoczyna się od nowa.

Pomoce: brak.

Uwagi: - w przypadku małych dzieci (4-6 lat) wskazane jest wybranie przeciwieństw (np. zimno-ciepło,

 stały-płynny) lub par owoców, zwierząt.

- można również w ten sposób uczyć się języka  obcego, np. pary uwzględniają między sobą jedno  słowo polskie, drugie obcojęzyczne(np. niem. Wald pol. Las).

- w przypadku dużej grupy mogą zostać wybrani  dwaj detektywi.

 

Opr. Jolanta Lasak

Źródło: Ch. Liebertz, Zabawy nauczania integracyjnego, Kielce 2003.