BEZLUDNA WYSPA (E. Nęcka, Trening twórczość. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Kraków 1998)

 

Cele:

uczestnik chce przezwyciężyć bierność, lenistwo, bezwładność;

uczestnik uczy się wykorzystywać obiekty;

uczestnik  kształtuje tzw. giętkość adaptacyjną;

uczestnik uczy się zachowywać w nieprzewidzianych sytuacjach;

Uczestnicy:      Grupa powinna składać się z 10 osób w różnym wieku;

Czas:               około 7 minut;

Przebieg:        Prowadzący dzieli grupę na dwie drużyny i daje im taką instrukcję: „Jesteście na wyspie bezludnej. Wasz okręt zatonął, uratowała się tylko wasza grupka. Pewnego dnia fala wyrzuca na plażę skrzynię – prawdopodobnie część ładunku okrętu. Biegniecie do skrzyni w nadziei, że znajdziecie tam coś pożytecznego, ale stwierdzacie, że w środku pełno jest żarówek, wkładów do długopisów i guzików do bielizny. Jest tego wszystkiego naprawdę bardzo dużo. Co możecie z tego zrobić na wyspie bezludnej, w jaki sposób możecie wykorzystać ten niezwykły ładunek?”   Ćwiczenie to jest dość zabawne i pożyteczne. Wymaga ono od uczestników wykorzystanie przedmiotów w sposób niezwykły, a to nie jest możliwe, jeżeli osoby te nie spojrzą na te przedmioty w inny sposób niż na przedmioty codziennego użytku.

 

Opr. Kasia Romanowicz