POWIEDZ MI PIĘĆ... (K. Vopel, Zabawy, które łączą)

 

Cele:

-          Uczestnicy ćwiczą jak można zostać skoncentrowanym i rozluźnionym nawet pod presją.

-          Rozwijanie zdolności szybkiego kojarzenia i myślenia.

-          Ćwiczy refleks.

-          Powtórka z lekcji.

-          Umiejętność mówienia o sobie, o swoich uczuciach.

-          Uczy otwartości w grupie.

Uczestnicy: od 14 lat; od 8do 15uczestników

Czas: 10 min.

Przebieg: 1.Uczestnicy siedzą w kole i podają przedmiot z rąk do rąk w prawą stronę. Kierunek ten zostaje zachowany tak długo, aż zmieni się osoba stojąca w środku. Prowadzący powinien jako pierwszy przejąć tę rolę.

2.Powinien się on przekonać, że przedmiot wędruje równomiernie wśród uczestników, a potem zamyka oczy. Po upływie mniej więcej dwudziestu sekund woła on: „Uwaga!” Ten członek grupy, który w danej chwili trzymał przedmiot w rękach, musi natychmiast podać go dalej i wymienić 5 rzeczy, które pasują do kategorii, jaką zaproponował prowadzący. (Prowadzący podaje kategorię, nim zajmie miejsce w środku koła.)

3. Uczestnik ten musi zdążyć podać pięć rzeczy, zanim przedmiot podawany z rąk do rąk ponownie trafi do niego. Jeśli mu się nie uda, zamienia się on miejscami z prowadzącym, przechodzi na środek i zamyka oczy. Po pewnym czasie również woła: „Uwaga!”- Co będzie wyzwaniem dla innego członka grupy.

4. W między czasie prowadzący zajmuje miejsce tego uczestnika w kole i przekazuje wraz z innymi przedmiot z rąk do rąk , ale w drugą stronę.   

5. Jeżeli jednak uczestnikowi temu nie uda się wymienić pięciu rzeczy, pasujących do danej kategorii, wtedy osoba stojąca w środku pozostaje na swoim miejscu.

6. Również wtedy, gdy do środka wchodzą inne osoby, prowadzący powinien proponować wciąż nowe kategorie i za każdym razem zwracać uwagę na to, by pasowały one do poszczególnych osób.

Na zakończenie przeprowadzamy krótką fazę oceny:

-                      Jak czuły się te osoby, które zostały „przyłapane” z przedmiotem w ręku?

-                      Co zaobserwowali pozostali?

-                       Jak uczestnicy, którzy musieli wymienić pięć nazw radzili sobie z presją czasu i frustracją?

-                      Jakie możliwości wykorzystuje w życiu codziennym, aby w stresowych sytuacjach mimo wszystko normalnie funkcjonować?

Pomoce: Potrzebujemy takiego przedmiotu, który można z łatwością podać z rąk do rąk, na przykład piłkę do tenisa, albo zwiniętą w rulon gazetę.  

Prowadzący przygotowuje listę ewentualnych kategorii, ponieważ uczestnicy muszą wymienić zawsze pięć rzeczy, które do niej pasują. Jeśli więc wybrana kategoria brzmi „przyprawy”, wtedy ewentualnymi odpowiedziami mogą być: cynamon, pieprz, szafran, goździk, kminek.

Wskazówki: kategorie powinny być dopasowane do poszczególnych osób; przykładowe kategorie dla 14-latków:

·                                             pięciu aktorów

·                                             pięć tytułów bajek

·                                             pięciu piosenkarzy

·                                             pięć uczuć

·                                             pięć stolic

·                                             pięciu królów polski

Kategorie można dobrać tak, aby były powtórką przeprowadzonej lekcji.

 

Opr. Jola Jędrysiak