CZY PAMIĘTASZ SWÓJ NUMER? (J. Rojewska, Grupa bawi się i pracuje, s.32)

 

Cel: Integracja z grupą, rozwijanie swojej pamięci, uwagi, koncentracji i refleksu; radość, spontaniczność reagowania

Uczestnicy: ilość - dowolna, dostosowana do wieku- przy dzieciach młodszych nie więcej jak 10-15 osób( zależnie do ilu potrafią liczyć); wiek- raczej od dzieci w wieku szkolnym; czas- może być już nawet 10 min.

Przebieg: Uczestnicy: siadają w półkolu na krzesłach, odliczają kolejno, zapamiętując swój numer. Osoba z nr 1 głośno wywołuje inny, dowolny numer. Osoba z wywołanym numerem czyni to samo i tak dalej aż do momentu popełnienia błędu: pomyłkowo odezwie się inny numer wywołany numer nie odezwie się natychmiast osoba z wywołanym numerem powtórzy numer wywołany poprzednio lub wywoła swój numer ktoś wywoła sąsiada z prawej lub lewej strony. Ten, kto popełni błąd, przesiada się na ostatnie krzesło, pozostali przesuwają się o jedno krzesło i muszą zapamiętać nowe numery.

Wskazówki: Inny wariant tej zabawy: osoby siedzą tak samo i mogą wywoływać numery lub swoje imiona (jeśli grupa się zna, jeśli nie- możliwość błędu jest większa), a robią to w następujący sposób: osoba rozpoczynająca uderza 2x dłońmi w swoje uda, wypowiadając 2x swoje imię (lub numer), potem 2x w dłonie i wtedy 2x imię lub numer osoby, którą chce wywołać; osoba wywołana reaguje i robi to samo. Zabawa przebiega dość szybko, nie wolno opóźniać; błąd- kiedy wywołana osoba nie zareaguje, wypowie imię, którym nie jest obdarzona żadna z uczestniczących osób lub powtórzy swoje imię (trudność jest tym większa im więcej osób ma to samo imię) - wtedy „odpada” z gry, ale pozostaje w kręgu, zwiększając możliwość pomyłki (bo nie można jej już wywoływać). GRA dla młodzieży (od wieku gimnazjalnego).

 

Opr. Milena Nosal