KTO ZACZĄŁ? (teatr improwizacji) (DYRYGENT)

 

Cele:

Uczenie się dokładnej obserwacji za pomocą wzroku

Zdolność naśladowania ruchów

Ćwiczenie kooperacji według zasady jeden przeciw wszystkim

Trening koncentracji i postrzegania

Uczestnicy: Wszyscy powyżej 8 lat. Wielkość grupy jest dowolna. Gra nie powinna trwać dłużej niż 10 minut.

Przebieg: Chciałbym wypróbować z wami grę: „Kto zaczął?”. Usiądźcie, proszę, w kręgu. Ochotnik wcieli się w rolę detektywa. Wyjdzie on najpierw z sali, a potem wróci, gdy go zawołamy. Podczas jego nieobecności wybierzemy kogoś, kto będzie przywódcą. Po powrocie detektywa zacznie on wykonywać charakterystyczne ruchy, które wszyscy będą za nim powtarzać. Może on, np. Kiwać głową, potem stopą, uderzać ręką w udo itp. Dzieci w kręgu muszą go dobrze i skrycie obserwować, żeby możliwie od razu i dokładnie móc go naśladować. Zadaniem detektywa będzie odkrycie tego, kto jest przywódcą. Stanie w środku kręgu i spróbuje go znaleźć jak najszybciej. Może wybierać trzy razy. Jeśli mu się to nie uda także za trzecim razem, wtedy przywódca ujawnia się. Następnie inne dziecko wybierane jest na detektywa. Jeśli jednak uda mu się wskazać przywódcę, wówczas sam wybiera swojego następcę. Kto pierwszy chciałby być detektywem?...

Pomoce: Do gry nie potrzeba żadnych rekwizytów. Można ją przeprowadzić zarówno w pomieszczeniu jak i na zewnątrz.

Wskazówki: Podczas tej gry dzieci mogą w kręgu stać lub siedzieć. Można naśladować grę na instrumentach – wówczas poszukuje się dyrygenta.