OD STÓP DO GŁÓW (K. Vopel, Od stóp do głów)

 

Cele: w czasie tej zabawy dzieci powinny same zidentyfikować ważne fragmenty ciała, od małych, bardzo wrażliwych części, do stosunkowo większych obszarów ciała. Dzięki temu mogą również rozwinąć poczucie odległości pomiędzy poszczególnymi częściami ciała, a także nauczyć się słownictwa dotyczącego położenia: nad, pod, niżej, wyżej, z boku itd. W tej zabawie jej uczestnicy wykorzystują z reguły obie dłonie, aby rozpoznać właściwie części ciała. Od czasu do czasu wypadałoby nakłonić je do dotknięcia danego fragmentu ciała tylko jedną ręką. Ważne jest tutaj to, aby dzieci miały porównywalne- kontrastowe doświadczenia (spostrzeżenia). Np. po dotykaniu ręką lub czubkami palców, mogą one dotykać swoich części ciała piórkiem, kawałkiem futra, gumka do ścierania, źdźbłem trawy. Każdy przedmiot dostarcza nowych doświadczeń własnego ciała.

Czas: Od 5-10 minut

Uczestnicy: od 3 lat

Przebieg: usiądźcie sobie wygodnie (na krześle lub na podłodze). Pokażecie mi zachwalę, jak dobrze znacie pojedyncze części swojego ciała. Gdy powiem np.: „Pokażcie mi głowę”, chciałbym, abyście czubkami palców obu rąk bardzo delikatnie dotknęli swojej głowy. Kiedy powiem: „Pokażcie mi oczy”, i wtedy podobnie dotkniecie oczu, najlepiej zamykając je przy tym. 

Pomoce: -

Warunki: sala z wygodnym do siedzenia podłożem

Wskazówki (warianty): Proszę zacząć od „łatwiejszych” części ciała: głowy, włosów, uszu, oczu, nosa, ust, policzków, brody, szyi, klatki piersiowej, pleców, brzucha, ramion, nóg, kciuków, palców, kolan, stóp i dłoni. Gdy dzieci już znają te części można dołączyć również: stawy skokowe, biodra, brwi, barki, boki. A potem: język, zęby, talia, uda, łydki, rzęsy, podeszwy stóp, powierzchnie dłoni, kręgosłup, łokcie, pępek itd.

Gdy dzieci posiądą już umiejętność identyfikowania części swojego ciała, można zaprosić je do tego, aby stawiały one sobie nawzajem zadania.

 

Opr. Marcin Jędorowicz