ARTYSTA I INSTRUKTOR (S. Bowkett, Wyobraź sobie, że...)

 

Cele: Uczeń wierzy we własne siły. Uczeń myśli twórczo.

Uczestnicy: 7-12 lat. Praca zbiorowa

Czas: 20-30 min

Przebieg: Wybierz dwie osoby. Jedna niech będzie „artystą”, druga „instruktorem”. Artysta gotowy do wysłuchania instrukcji staje z kawałkiem kredy przy tablicy lub pisakiem przy rzutniku pisma. Tymczasem ty piszesz na kartce nazwę łatwego do narysowania obiektu: helikopter, żyrafa, ananas itp. i pokazujesz ją instruktorowi. Jego zadaniem jest pokierować rysowaniem, nie mówiąc artyście nazwy tego, co ma narysować. Instruktorowi wolno jedynie nazwać główne kształty (koło, kreska...), z których składa się obiekt. Poza nauczycielem i instruktorem nikt nie wie, o jaki obiekt chodzi; mają się domyślić, a następnie podnieść rękę i czekać na wywołanie. Jeśli ćwiczenie odbywa się w małej grupie, możesz pozwolić zgadującym mówić od razu, co podnosi temperaturę zabawy.

Oto jak instruktor mógłby pokierować rysowaniem kota:

„Narysuj duże koło pośrodku tablicy. Na tym kole u góry narysuj drugie, mniejsze o jakieś dwie trzecie. Teraz na górze mniejszego koła, nieco na lewo od najwyższego punktu mniejszego koła narysuj dość wysoki, cienki jakby trójkąt... Taki sam trójkąt narysuj po w identycznym miejscu po prawej stronie. Dokładnie pośrodku małego koła narysuj duży punkt. Trochę na lewo od niego i do góry małe kółko. I takie samo po prawej. Pod kropką, ciągle w mniejszym kółku, narysuj linie w kształcie wydłużonego półksiężyca. I gotowe.”

Pomoce: Potrzebne będą kartka, ołówek lub kredka, może być również tablica i kreda.

Wskazówki: Pamiętaj, aby stopień trudności dostosować do możliwości uczniów.

 

Opr. Magdalena Wojakowska