Etap 2: Podziały.

 

 

 

      Podział tradycyjny (W. Okoń)

1.    Zabawy twórcze

2.    Zabawy konstrukcyjne

3.    Zabawy (i gry) ruchowe

4.    Zabawy dydaktyczne

 

W zależności od rodzaju aktywności uczestników:

·       Gry umysłowe

·       Gry ruchowe

·       Gry manualno-konstrukcyjne

 

W zależności od celu:

I. Gry służące osiąganiu celów w sferze emocjonalnej:

            1.  Gry kształtujące reguły strategii postępowania.

            2. Gry kształtujące postawy wobec określonych zjawisk czy wartości.

II. Gry służące osiąganiu celów w sferze poznawczej:

            1. Gry kształtujące proste dyspozycje i sprawności intelektualne.

            2. Gry kształtujące umiejętności złożone.

            3. Gry kształtujące umiejętności specjalne, także społeczne

III. Gry kształtujące umiejętności manualne.

 

 

INNE PODZIAŁY GIER

Kryterium podziału

Gry…

płaszczyzna zaangażowania

słowne (myśl) – emocjonalne – ruchowe

wiek uczestników

dla dzieci, młodzieży i dorosłych

liczba uczestników

zabawy w samotności, w parach, w małych (do 12 osób) albo dużych grupach

zaangażowanie uczestników

odtwórcze i twórcze (kreatywne)

stopień trudności

łatwe, trudniejsze, bardzo trudne

stopień otwartości uczestników

uniwersalne albo bardzo osobiste

stopień wpływu grających

na wynik końcowy

losowe, strategiczne, strategiczno-losowe

etapu rozwoju grupy

zabawy interakcyjne (Vopel):
- akceptacja w fazie początkowej
- postrzeganie i komunikowanie się
- uaktywnianie
- rozwój zaufania i otwartości
- wyjaśnianie związków i feedback
- radzenie z wpływami, władzą i konkurencją
- konsensus i współpraca
- rozwój osobowości
- bardziej elastyczne odgrywanie ról

 

dominująca interakcja

rywalizacja, współpraca lub kompromis

stopień imitowania rzeczywistości

symulacyjne i niesymulacyjne

stopień strukturyzacji reguł

ustrukturyzowane albo o luźnej strukturze

faza zajęć

wprowadzające, rozwijające, kończące

zakładany cel

radość, integracja, zdobycie nowych wiadomości, przeżycie nowych doświadczeń, przeciw agresji, kształtujące pewność siebie, relaksacyjne… por. Funkcje

wykorzystanie w szkole

na lekcje (szkoła) oraz na inne spotkania

powiązanie z tematem zajęć

ogólne (uniwersalne) albo do tematu

zajęty czas

na „chwilkę” albo dłuższe

warunki zewnętrzne

„na słońce” i „na deszcz”, na dzień i noc

miejsce

w pomieszczeniu zamkniętym, na zewnątrz: w lesie, w podróży (w pociągu, w autobusie, w samochodzie)

pory roku

na lato, jesień, wiosnę i zimę

rekwizyty

z piłką, z chustą, z przyborami do pisania, z kartami, z planszą...

 



 

Według tradycyjnego, znanego od pokoleń podziału zachowań dominujących w Grylandii, wyróżnia się cztery ich rodzaje. Znane są tylko pierwsze litery, resztę trzeba dopisać samemu:
T......................................; K.....................................; R............................................; D.......................................

 

Okazało się, że w zdobywaniu Grylandii potrzebny jest - oprócz strategii - łut szczęścia. Zachowania Grylandczyków oparte na nim nazywają się grami ..............................................., które choć same w sobie niewiele znaczą pedagogicznie, to jednak w wersji strategiczno-...................................... mogą odegrać bardzo mobilizujące znaczenie dla Grylandczyków o słabsze kondycji intelektualnej.

 


 

 

 

Etap 1: Pułapka terminów.

 

Etap 2: Podziały.

Etap 3: Naukowe teorie - skąd?

Etap 4:   Naukowe uzasadnienia - po co?

Etap 5: Trudności i niebezpieczeństwa.

Etap 6: Spotkanie z wodzem albo zerknięcie do lustra.

Etap 7: Decyzja o wyborze określonego zachowania.

Etap 8: Oko w oko z Grylandczykami.

Etap 9: Mapa - dobra rzecz!

Etap 10: Praktycznych uwag nigdy dość.

 

Literatura

 Gry i zabawy - przykłady